Wat is ongeveer heel simpel gesteld de afweging tussen beide types drukverhoging? Als ik het goed begrijp kan ik het volgende afleiden:
Compressor
----------
- effectief op zeer lage toeren tot middentoeren
- draait zelf relatief lage toeren
- eenvoudiger
- daarom minder slijtage?
- minder extra winst in top pk's / vooral veel koppel onderin
Turbo
-----
- effectief op specifiek toerental
- hoog toerental van turbine
- hogere onderhoudsgevoeligheid?
- gebruikt restenergie / zuiniger
- sterk stijgend koppel / turbogat op toerental volgens ontwerp
Enkele vraagjes:
klopt dit ongeveer?
Is met een compressor enige winst over volledige toerental te bereiken of valt de winst weg bij hoge toeren?
Compressor
----------
- effectief op zeer lage toeren tot middentoeren
- draait zelf relatief lage toeren
- eenvoudiger
- daarom minder slijtage?
- minder extra winst in top pk's / vooral veel koppel onderin
Turbo
-----
- effectief op specifiek toerental
- hoog toerental van turbine
- hogere onderhoudsgevoeligheid?
- gebruikt restenergie / zuiniger
- sterk stijgend koppel / turbogat op toerental volgens ontwerp
Enkele vraagjes:
klopt dit ongeveer?
Is met een compressor enige winst over volledige toerental te bereiken of valt de winst weg bij hoge toeren?
Comment