Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Schokjes Saab

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Schokjes Saab

Hallo iedereen

Ik ben in het bezit van een zeer tevreden over mijn Saab 9-3 van 2001. Hij heeft al diverse upgrades zoals stage 1, TD04, Ferrita uitlaat, Bilstein B8 onderstel enz...

Sinds enige tijd merk ik bij het vertrekken in het eerste versnelling lichte schokjes. Je kan dit niet voorkomen ook al geef je heel zacht gas... Ook in hogere versnellingen bij gas geven merk je die schokjes ( als je naar versnellingspook kijkt zie je ze lichtjes naar voor en achter gaan)...
    In eerste instantie dacht ik aan de motor of versnellingssteunen. Dus; handrem goed opgetrokken en in versnelling en zachtjes gas gegeven. Maat (garagist) laten kijken, motor kantelt niet meer dan normaal...
    DUS; mijn maat denkt dat het de koppeling is die aan het verslijten is ( meer bepaald de veertjes van in de koppelingsgroep die versleten zijn) waardoor er wat speling ontstaat die de schokjes teweeg brengt...
    Klopt het dat de koppeling vervangen zo'n zware klus is? Dat heel het subframe ervan onder moet?
    Ik zou opteren voor een viggen koppelingsset... is dit plug en play?
    Zou de versleten koppeling ook het harde gevoel in het koppelingspedaal verklaren wanneer ik lange autostraderitten achter de rug heb...

Hopend op jullie antwoorden!

Greetz

Céke

Fotootje van het Schaab

Uploaded with ImageShack.us
    Last edited by ; 03/05/2011, 15:43.

Als ik uw probleem goed begrijp heb ik hetzelfde bij de mijne . Mijn koppeling is niet versleten/op maar word soms wel te warm . Vooral na lang filerijden ; stevig doortrekken ed. Dan schokt die ook zo bij lichtjes gas geven in eenderwelke versnelling .
    Ik ga 'em er in ieder geval niet voor vervangen . Ik heb vorige week meegereden met een 5000km oude 318d die er zelfs last van heeft

Koppeling vervangen is wel wat werk ja ; Hoe het bij Saab zit weet ik niet onmiddelijk maar kan wel eens goed zijn dat het subframe los moet . Je weet in ieder geval dat versnellingsbak ed er af moet ? Dat is op zich al een hele klus he

Comment

Er zijn wel meerdere wagens die hier wel eens last van hebben, vooral als ze in file moeten rijden zoals O.P.S. al aanhaalde. Mijn vorige C4 VTS had er ook wel eens last van.
      En ook mijn nieuwe C5 heeft al een nieuwe koppeling moeten krijgen wegens slip. Bovendien hebben ze daar ook het vliegwiel moeten vervangen wegens teveel spelling, dat was zo'n dual massa vliegwiel. Die zijn bekend om hun problemen en bovendien behoorlijk prijzig, reken maar snel op zo'n 1500 euro geplaatst.
      Nu weet ik niet of uw Saab (mooie wagen trouwens!) al zo'n vliegwiel heeft, maar als die viggen koppeling een versterkte versie is, zou ik indien het mogelijk is daar toch maar voor opteren.
      Mogelijk is de oorzaak ergens iets dat bij opwarmen wat stroef begint te lopen en is dat dan ook een verklaring voor het harder pedaalgevoel.
      In alle geval veel succes met de zoektocht naar een oplossing .

Comment

Zeker dat die schokjes niet uit de motor zelf komen? Hoe lang rij je al met die stage 1?

Mss eens bougies vervangen en DI cassette wisselen met iemand.
        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

koppeling vervangen voor de eerste keer reken maar 8 a 12 uur werk, heb t ooit gedaan met men ex 9000, klotewerk zonder brug
          Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
          Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
          Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Bedankt voor de reacties

@v-zesserke: de viggen koppelingsset kan 450 nm koppel aan en is dus een pak sterker dan de originele brol die er nu onder zit. Echter, het is helemaal niet zeker dat dit het probleem is.
            Wanneer je goed gas geeft zie je de versnellingspook vaak naar voor en naar achter wiebelen... heel vreemd... Heeft geen dubbelmassavliegwiel volgens mij, alleen nieuwe autos.

Het hard gevoel in het koppelingspedaal is er alleen na lange autostraderitten (bv cruisecontrol aan 120). Als je het dan induwt voelt het écht zwaar aan. Na twee keer induwen is dat voorbij. Iemand een idee?

Bedankt trouwens voor de lovende woorden, ik vind het persoonlijk ook een hele mooie wagen. Je ziet ze niet veel...

@ Jochen; stage 1 zit er al in van bij het begin. Het is een maptun.
            Bougies; zijn recent vervangen, maakte geen verschil. Ook di casette lijkt me weinig waarschijnlijk. Schokken lijkt echt wel van de bak te komen. Moeilijk uit te leggen...

@ de prutser; kende de site al, toch dikke merci!!

Greetz

Comment

is dat een hydraulische koppeling of nog eentje met kabel?

Comment

Ik gok hydraulisch.
                2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

9-3 = hydraulisch; NG900 = kabel
                  2015 BMW F11 520dA
                  1976 Triumph Spitfire 1500

Comment

De motor draait op zich goed? Als je zeker bent dat het uit de aandrijflijn komt verdenk ik ook de koppeling.
                    Is dit trouwens de ex Saab van forumlid Greg?

Comment

@walter: is idd ex- auto van forumlid greg. Motor draait goed, heeft onlangs nieuwe TD04 turbo gekregen... en wordt zeer goed onderhouden. Specifieke reden waarom je die vraag stelt?

@iedereen; koppeling is hydraulisch. Nu zat ik te denken, ik dacht dat de remolie en die van de koppeling uit zelfde vatje komen. Volgens mij is deze nog niet vervangen. Gezien dit sterk hygroscopisch is en dus door de jaren kookpunt lager, zou het niet kunnen dat hierdoor de boel warm wordt? Of redeneer ik verkeerd?

Céke

Comment

Niemand een idee over laatste redenering?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ceke1985 Bekijk Berichten
                          @walter: is idd ex- auto van forumlid greg. Motor draait goed, heeft onlangs nieuwe TD04 turbo gekregen... en wordt zeer goed onderhouden. Specifieke reden waarom je die vraag stelt?

Geen specifieke reden, de auto kwam me bekend voor en meen me te herinneren dat hij verkocht was aan iemand op AF.

Comment

Niemand een idee over laatste redenering?

Is zeker het proberen waard hè. Beter eerst de goedkope dingen proberen
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

@iedereen; koppeling is hydraulisch. Nu zat ik te denken, ik dacht dat de remolie en die van de koppeling uit zelfde vatje komen. Volgens mij is deze nog niet vervangen. Gezien dit sterk hygroscopisch is en dus door de jaren kookpunt lager, zou het niet kunnen dat hierdoor de boel warm wordt? Of redeneer ik verkeerd?

Céke
                              Kost idd weinig om dat eens te testen, maar ik denk dat je daar niet al te veel van moet verwachten. Ik vermoed dat je remvloeistof (HET IS GEEN OLIE!) in dit gedeelte van het hydr. systeem nooit zo warm is dat dit enige rol zou kunnen betekenen. Maar wie niet waagt niet wint hé. En zo heb je direct ook nieuwe remvloeistof, kan nooit kwaad . Wel alles eens goed door ontluchten!
                              Suc6.

Comment

Merci voor de comments gasten.

Vandaag airco laten bijvullen. Systeem werd volledig vacuum getrokken, gecontroleerd op lekken, olie bijgevuld en gas toegevoegd ( 770gr, er zat letterlijk niks meer op, was waarsch nog nooit bijgevuld). Dit alles voor de prijs van 90 euro. Een wereld van verschil en met de vriendin met een smile achter ons oren in het goede weer naart zeetje gereden ( en porsche boxsterkes pesten op de autostrade )

Céke

Comment

Working...
                                X