Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wielbouten invetten of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Allemaal goed en wel, maar geldt dat ook voor de wielbouten ??

Comment

Neen, enkel voor bouwten en bouwden

Comment

1982 BMW E28 528i
        2013 BMW F31 318d

2007 VW Polo 1.4 TDI (Sold)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Cedrick Bekijk Berichten
          Interessante site....
          Maar dan vind ik Roger van Dobbit toch beter hoor, daar staan video'kes bij om te laten zien hoe hij het allemaal aanpakt. http://www.dobbit.be/

Comment

als iedereen denkt dat ze schrijffouten moeten verbeteren, mogen ze eens beginnen met een technisch correcte uitleg neer te schrijven.

(en daarmee beweer ik NIET dat ik altijd juist ben, maar ik let er toch voor ik iets neerschrijf)

Maar goed als schrijfwijze belangrijker is hier dan inhoud, so be it. Vanaf nu enkel nog foto's van karren met veel te grote strijkplanken achterop, dan kan je natuurlijk niets fout schrijven
            Last edited by ; 14/05/2011, 08:09.

Comment

welcome to autoforum.
              waar het moment dat je boven iemand zijn niveau van auto's praat ( dus niet over een kleureke, specs uit een boekske, of een velgske ) ze u pakken op u schrijffouten om zich superieur te voelen.

its kindergarden time all over again.

Comment

Lol serieus ...

Ik waardeer iedere inbreng en heb ook begrip voor het feit dat sommige mensen nu eenmaal niet zonder fouten kunnen typen.
                (mezelf soms inclusief want iedereen kan fouten maken)

Bovenstaand foutje is puur kwestie van het niet overlezen van je post. Ik weet, gezien het niveau van de posts die Skippie altijd brengt, dat hij ongetwijfeld wel weet hoe je bout of wielbout schrijft dus ik ging gewoon verder op het mopje van Will.

Nog een prettige dag verder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door P.Stichelb Bekijk Berichten
                  Lol serieus ...

Ik waardeer iedere inbreng en heb ook begrip voor het feit dat sommige mensen nu eenmaal niet zonder fouten kunnen typen.
                  (mezelf soms inclusief want iedereen kan fouten maken)

Bovenstaand foutje is puur kwestie van het niet overlezen van je post. Ik weet, gezien het niveau van de posts die Skippie altijd brengt, dat hij ongetwijfeld wel weet hoe je bout of wielbout schrijft dus ik ging gewoon verder op het mopje van Will.

Nog een prettige dag verder.
                  Voila, meer is daar niet achter te zoeken, een mopje. Het laatste van mijn betrachtingen is om iemand onderuit te willen halen of belachelijk te willen maken. (En terug als mopje, die worden niet geteelt hoor, kinderen bedoel ik....)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Voila, meer is daar niet achter te zoeken, een mopje. Het laatste van mijn betrachtingen is om iemand onderuit te willen halen of belachelijk te willen maken. (En terug als mopje, die worden niet geteelt hoor, kinderen bedoel ik....)
                    geteeld*

Comment

On topic:

Invetten zorgt er volgen mij wel voor dat het aantrekmoment verschilt. Aangezien het invetten van schroefdraad ervoor zorgt dat de weerstand in de draad vermindert, ga je met hetzelfde moment in theorie dus verder geraken. In dit geval is het een beetje worst case scenario, aangezien een wielbout helemaal niet rekt, en heel grove draad heeft. Met fijne draad en kleinere (rek)-bouten gaat er volgens mij zeker verschil opzitten.

Vet aandoen zou ik zoiezo niet doen. Zoals gezegd gaan bouten met vet meestal veel harder vastrotten dan een gewoon propere draad. Vooral op plaatsen waar het echt warm wordt.

Comment

Beste mensen,raadpleeg steeds uw handleiding voor het aantrekkoppel.Stalen velgen,alu velgen.Bij een Volvo suv =16 kgf,bij een Sprinter= koppel + hoekverdraaing(heb al meermaals afgebroken wielbouten gezien,zelfs verloren wielen, aangetrokken door een wild west man)
                        Vroeger dacht ik dat vrouwen-fors genoeg was om een wiel vast te zetten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door de messias Bekijk Berichten
                          geteeld*
                          Ik zal u maar geloven want met zo'n nickname kan je je geen leugens veroorloven éh ???

Comment

manuele aandraaikracht wielbouten

Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
                            Beste mensen,raadpleeg steeds uw handleiding voor het aantrekkoppel.Stalen velgen,alu velgen.Bij een Volvo suv =16 kgf,bij een Sprinter= koppel + hoekverdraaing(heb al meermaals afgebroken wielbouten gezien,zelfs verloren wielen, aangetrokken door een wild west man)
                            Vroeger dacht ik dat vrouwen-fors genoeg was om een wiel vast te zetten.
                            Kan iemand mij een duidelijke richtlijn geven voor het vastdraaien van de wielbouten zonder momentsleutel?

"Vast is vast, niet te los, kruislings aandraaien ..." maar hoe hard moet het nu juist als men bv. een wiel moet vervangen na een lekke band?

Het gaat over een standaard stalen 14' velg, 4x108 van een Peugeot Partner LV.

Comment

Gewoon met de hand met een L- of kruissleutel (zonder buis erop) kruislings vastdraaien en daarna alle bouten nog eens nalopen, is wat ik altijd doe. Zo goed mogelijk vastdraaien, zonder te overdrijven, dus niet op je sleutel gaan staan/springen/... En na de eerste rit eventueel nog eens controleren.
                              Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                              BMW E90 320d:

Comment

Zet de auto in vitesse en zonder handrem, je mag dan zo hard vastdraaien tot de auto wat naar voor begint te bewegen. Normaal zitten ze dan vast op 100 a 120 Nm.
                                2003 Saab 9-5 TiD Hirsched & aeronized
                                1998 Saab 9-3 TiD (sold)
                                1993 Saab 900i aero (sold)

Comment

OK. Bedankt!

Comment

kopervet is geen probleem, doe dit al jaren zo, tip van mijne bompie.
                                    die vet alles in wat da en vindt, meestal met gewone mazout
                                    Toyota corolla 2006 1400d4d 124.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.6 1987 163.000km
                                    Mercedes benz 190E 2.3-16v 1984 167.000km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dessel Bekijk Berichten
                                      Zet de auto in vitesse en zonder handrem, je mag dan zo hard vastdraaien tot de auto wat naar voor begint te bewegen. Normaal zitten ze dan vast op 100 a 120 Nm.
                                      wa voor een redenering is dees nu. da dit overeen zou komen met 100 a 120NM. Misschien moet ge drie keer rond u wagen lopen in een strooie rokske en een danske doen en dan ist 150NM

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                          wa voor een redenering is dees nu. da dit overeen zou komen met 100 a 120NM. Misschien moet ge drie keer rond u wagen lopen in een strooie rokske en een danske doen en dan ist 150NM
                                          Of het begint te regenen en te onweren .

Comment

Working...
                                          X