Toen ik onlangs mijn wielen eens een grote beurt wilde geven merkte ik al snel dat de bouten slecht te verwijderen waren. En tot overmaat van ramp was zelfs één van de diefstalbouten niet meer te verwijderen wegens een beschadigde kop. Intussen is deze er na veel godsverwensingen, werk en nog meer gevloek (ik kan mijnen hemel intussen al wel vergeten
), toch uitgeraakt.
Ik gebruik steeds een momentsleutel om ze op de voorgeschreven kracht (90 Nm) vast te zetten, maar die diefstalbouten van PSA hebben toch maar een (te) klein gripoppervlak vind ik. Op een normale zeskant kan je eens behoorlijk trekken maar op die gecodeerde bouten gaat het rap fout. Een collega C5 rijder (en een zeer bekwaam technieker) vond die ook maar niks en heeft ze de vuilbak in gesmeten en er gewone in gezet.
Ik heb ook behoorlijk veel
roest gezien op de schroefdraad van de bouten en in de schroefdraad van de wielflens. En vooral bij de voorste velgen, achteraan nauwelijks roest te zien en die draaiden ook vlotjes los in tegenstelling tot de voorste.
Waarom vooraan wel roest en achteraan niet, heeft iemand van jullie hier een verklaring voor?
En doen jullie een klein beetje vet aan de schroefdraad of niet? Ooit had ik eens een set van zo'n bouten voor mijn Xantia en daar stond in dikke letters op DO NOT GREASE!
Ik heb een nieuw setje mogen kopen (42 Euro) en heb ze toch maar van een beetje kopervet op de schroefdraad voorzien. Want als ik er nog eens één moet uitprullen met het nodige gevloek dan denk ik dat ze me hierboven sowieso naar de hel verbannen
.

Ik gebruik steeds een momentsleutel om ze op de voorgeschreven kracht (90 Nm) vast te zetten, maar die diefstalbouten van PSA hebben toch maar een (te) klein gripoppervlak vind ik. Op een normale zeskant kan je eens behoorlijk trekken maar op die gecodeerde bouten gaat het rap fout. Een collega C5 rijder (en een zeer bekwaam technieker) vond die ook maar niks en heeft ze de vuilbak in gesmeten en er gewone in gezet.
Ik heb ook behoorlijk veel

Waarom vooraan wel roest en achteraan niet, heeft iemand van jullie hier een verklaring voor?
En doen jullie een klein beetje vet aan de schroefdraad of niet? Ooit had ik eens een set van zo'n bouten voor mijn Xantia en daar stond in dikke letters op DO NOT GREASE!
Ik heb een nieuw setje mogen kopen (42 Euro) en heb ze toch maar van een beetje kopervet op de schroefdraad voorzien. Want als ik er nog eens één moet uitprullen met het nodige gevloek dan denk ik dat ze me hierboven sowieso naar de hel verbannen

Comment