Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Abnormale slijtage banden...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Abnormale slijtage banden...

Ik heb een vraagje:

Op de auto van mijn vriendin werden 2 jaar geleden nieuwe zomerbanden geplaatst.
    Afgelopen winter besluit ze om ook over te stappen op winterbanden.
    Deze op dezelfde velgen met bewaring bij de bandenboer.

Toen ze haar winterbanden liet steken meldde men haar dat haar zomerbanden op zouden zijn

Zij begreep dat niet echt, dus ik bel vandeweek voor een afspraak om de zomerschoenen terug te plaatsen en vroeg nu hoe dat zat... "ja meneer, 2 hebben nog 2mm en zijn dus aan vervanging toe, de andere 2 hebben nog 4-5mm dus no problem"

Ik vraag wat de normale levensduur is van die band en krijg te horen "bij de ene 40K en bij de andere 60K, beetje de rijstijl... "

Ik vraag dus verwonderd waarom die bij haar dan slechts 22.000Km hebben gehaald...

niet meteen pasklaar antwoord, buiten dat ze het kunnen aankaarten met de fabrikant maar dat dit allicht op niets zal uitdraaien.

Nu vraag ik me af: het zijn de voorbanden, de wagen trekt niet scheef ofzo, de banden zijn ook "egaal" afgesleten.
    Kan dit uitlijning zijn?

Ik zou deze nu wel laten nakijken en opnieuw uitlijnen indien nodig... maar wat als het de uitlijning niet is?

Ik weet dat het bridgestones zijn, ik zal is op de factuur loeren welke juist.

Is dat "normaal"? Kan ik inderdaad een commerciële compensatie vragen indien de uitlijning OK is en de band dus onverklaarbaar snel is afgesleten?

Iemand ervaringen?
    Ik rij niet hard, ik vlieg laag
    www.meevliegen.be

Oorspronkelijk geplaatst door timbeullens Bekijk Berichten
    Ik heb een vraagje:

Op de auto van mijn vriendin werden 2 jaar geleden nieuwe zomerbanden geplaatst.
    Afgelopen winter besluit ze om ook over te stappen op winterbanden.
    Deze op dezelfde velgen met bewaring bij de bandenboer.

Toen ze haar winterbanden liet steken meldde men haar dat haar zomerbanden op zouden zijn

Zij begreep dat niet echt, dus ik bel vandeweek voor een afspraak om de zomerschoenen terug te plaatsen en vroeg nu hoe dat zat... "ja meneer, 2 hebben nog 2mm en zijn dus aan vervanging toe, de andere 2 hebben nog 4-5mm dus no problem"

Ik vraag wat de normale levensduur is van die band en krijg te horen "bij de ene 40K en bij de andere 60K, beetje de rijstijl... "

Ik vraag dus verwonderd waarom die bij haar dan slechts 22.000Km hebben gehaald...

niet meteen pasklaar antwoord, buiten dat ze het kunnen aankaarten met de fabrikant maar dat dit allicht op niets zal uitdraaien.

Nu vraag ik me af: het zijn de voorbanden, de wagen trekt niet scheef ofzo, de banden zijn ook "egaal" afgesleten.
    Kan dit uitlijning zijn?

Ik zou deze nu wel laten nakijken en opnieuw uitlijnen indien nodig... maar wat als het de uitlijning niet is?

Ik weet dat het bridgestones zijn, ik zal is op de factuur loeren welke juist.

Is dat "normaal"? Kan ik inderdaad een commerciële compensatie vragen indien de uitlijning OK is en de band dus onverklaarbaar snel is afgesleten?

Iemand ervaringen?
    22000 kilometer met de voorbanden, op een (vermoedelijk?) voortrekker, is snel maar niet abnormaal snel.

Wat vaak vergeten wordt, is dat 22000 km in't stad en op kleine baantjes rijden (met constant manoeuvreren, stoppen, vertrekken, ...) veel sletiger is dan autosnelweg doen. Ik ken mensen die 100.000km met een set banden doen ook.

Welke wagen is het, en welke rijstijl hanteert je vriendin meestal?
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Comment

als ze egaal afgesleten zijn is het rijstijl afhankelijk.

Comment

Ik verwijs naar je onderschrift

Comment

Met de vorige banden heeft ze 70.000Km gereden.
          Er is niets verandert aan haar rijstijl of het type traject dat ze aflegt.
          Misschien dat ene verschil dat ze ietsje meer snelweg doet (wekelijks 40 km)
          Verder is alles gebleven: secundaire wegen zonder stadsverkeer of aanschuiven.

Mijn onderschrift zal er ook niet veel toe doen want ik rij amper in haar wagen.

Wagen is een Opel Corsa C, sporteditie, motor is een 1.3 CDTI.
          Dus allemaal niet zo speciaal hé.

Ik zal straks het type en formaat banden eens nakijken.

Naar mijn mening is 22K - 70K een GROOT verschil :-/
          Dan mag een band ietsje zachter zijn...

Ook raar als het rijstijl zou zijn dat enkel de voorste banden op 2mm staan
          www.meevliegen.be

Comment

Wat ook kan natuurlijk is dat met die banden is rondgereden met veel te weinig druk in.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
              Wat ook kan natuurlijk is dat met die banden is rondgereden met veel te weinig druk in.

Kan dat zo snel zijn gevolgen hebben?
              Zou altijd kunnen...
              www.meevliegen.be

Comment

Kan dat zo snel zijn gevolgen hebben?
                Zou altijd kunnen...
                zo snel?
                Rijd maar eens 20.000 km met een halve bar te weinig

Comment

Bandencentrale heeft ze gewisseld omdat ze nieuwe zou kopen

Comment

Normaal let ik wel mee op de bandenspanning. Als ik dan toch eens rij en ik voel dat, dan rij ik aan den dats wel even langs de compresseur. Maar das niet alle maanden natuurlijk

Dat ze ze omgewisseld hebben, stel u voor

De banden zijn geen bridgestones maar Continental PremiumContact 2 185/55 R15 TL 82H

Iemand ervaring met dit bandje?

De vorige waren de originele van Opel die er dus 70K onder hebben uitgehouden (met wissel voor-achter uiteraard)
                    www.meevliegen.be

Comment

De vorige waren hetzelfde merk en type?

Comment

Normaal let ik wel mee op de bandenspanning. Als ik dan toch eens rij en ik voel dat, dan rij ik aan den dats wel even langs de compresseur. Maar das niet alle maanden natuurlijk

Dat ze ze omgewisseld hebben, stel u voor

De banden zijn geen bridgestones maar Continental PremiumContact 2 185/55 R15 TL 82H

Iemand ervaring met dit bandje?

De vorige waren de originele van Opel die er dus 70K onder hebben uitgehouden (met wissel voor-achter uiteraard)
                        Die liggen ook onder een auto van thuis en slijten toch volgens mij ook iets sneller dan de Michelin Primacy die ervoor eronder lag. Ze liggen op een BMW 318i, maar doen het toch wel al langer dan 20000km hoor, nu een 30-40000 en nog een mm of 4-5 over schat ik.
                        Last edited by Skyrider; 28/03/2011, 18:13.
                        Opel Astra Sports Tourer, 1.3CDTi ecoFLEX:
                        BMW E90 320d:

Comment

daar ligt u probleem

premiumContact goei bandjes maar slijten belachelijk snel. Doe maar eens wat research op het internet.
                          Waarschijnlijk kom je dan nog eens van een steenhard type band voordat je de conti's had.

Comment

Ik kies steeds zachte banden.'t Zijn dan ijs of sneeuwbanden.Ik doe er 60 K mee als ik de achterse ondertussen ook vooraan geplaatst heb.Elke 2 jaar veranderen ze de tekening van het loopvlak + banden worden harder naargelang de ouderdom.Bij regen worden ze dan slechter ivm wegligging.'t Was iets met temperatuur A of B

Comment

Working...
                            X