Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vol synt. olie en Half synt mengen OK ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Vol synt. olie en Half synt mengen OK ?

Volgende,

Mijn Superduke heeft nieuw olie nodig.
    Ik heb naar de dealer gebeld waar ie op onderhoud is geweest, maar die kost niet zeggen wat ze er in gekapt hebben. Aangezien ze overgestapt zijn op andere olie.
    Vroeger gebruikten ze Motorex super synt 4t (moet van KTM), maar nu gebruiken ze (volgens die gast aan de telefoon) ELF half synt 10w50.
    Nu heeft men duke wat olie verloren omdat de koppelingspomp-afdichting lek was.
    Nu zou ik graag deze bijvullen.
    Stel dat ze daar al half synt hebben ingedraaid, is het dan ok dat ik er vol synt. bij meng?
    het gaat over 300-400 ml ofzo!

groeten

als je echt zeker wilt zijn zou ik de olie volledig af laten en de olie kopen die je in de toekomst het gemakkelijkste kunt verkrijgen/kopen.
    Het zijn 4 liter wat je nodig hebt, ik doe dat ook, normaal gezien passeer ik zaterdag bij Louis in Aachen en koop ik daar Castrol vollsyn 10W50. (is er in de reclame )

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic Bekijk Berichten
      als je echt zeker wilt zijn zou ik de olie volledig af laten en de olie kopen die je in de toekomst het gemakkelijkste kunt verkrijgen/kopen.
      Het zijn 4 liter wat je nodig hebt, ik doe dat ook, normaal gezien passeer ik zaterdag bij Louis in Aachen en koop ik daar Castrol vollsyn 10W50. (is er in de reclame )
      voll en half synt is basicly the same enkel wat meer addetieven. Synthetische olie is een naam onstaan decennia terug toen ze echt chemisch een smeermiddel produceerde, deze worden niet meer gebruikt in auto motoren en alle olieën van tegenwoordig zijn gebaseerd op die bruine smurrie die ze uit de grond halen de ene bewerken ze wat meer als de andere. Mengen is dus in principe totaal niet erg. Nu natuurlijk ineens volledig verse er is altijd beter, want dan heb je verse olie

Comment

Merci voor de replies...
        De motor heeft pas een goei 2000 km geleden groot onderhoud gehad.. dus vind ik volledig verversen nogal dom .
        Nu ik heb men onderhoudsfactuur terug gevonden, en daar staat op wat ze er in gekapt hebben...
        Mer we hebben toch weer wat bijgeleerd!

Comment

edit: nevermind

Comment

Ik ben gene garagist ofzo, maar als hij die olie aflaat, zonder filter te vervangen... blijft er dan niet een hoop achter in die filter? Lijkt me dan niet echt nuttig bedenk ik me dan.
            Ik rij niet hard, ik vlieg laag
            www.meevliegen.be

Comment

ja er blijft gemiddel een halve tot drie kwart liter achter in een gemiddelde filter

olie wisselen zonder filter (zeker met de intervallen van tegenwoordig die tussen 15k en 30k km liggen) is gewoon belachlijk krenterig en een garagist die dat bij mij zou doen die krijgt enkel nog een hoop lawaai naar zijn kop en ziet mijn kar nooit meer.
              Een filter kost begot 20euro wat geen geld is in verglijking met de 80euro aan olie die je er toch moet in kappen.

volgende keer zal ik es een foto van een filter na 15k km in een diesel krel gezeten te hebben posten. Dan begrijp je dat het not done is om die nog eens zoveel te laten zitten.

Comment

Working...
              X