Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Berlingo trekt niet meer (snelheid hangt) + zwarte rook

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Berlingo trekt niet meer (snelheid hangt) + zwarte rook

Hallo,

Ik zit met een probleem. Sinds kort trekt onze berlingo niet goed meer op. Ik zal even zeggen wat wij ondervinden:

Na een nachtje stilstaan en dus koude motor vertrek ik en trekt de auto niet goed. In 2de begint hij dan zowa te schokkelen bij 2500 toeren. dan schakel ik hoger en opnieuw bij 3de ook weer ongeveer bij 2500 toeren schokkelt hij. Het toerental stijgt dan ook niet meer en de snelheid ook niet. Zo kan ik in het begin bijna niet harder als 50/60 km/u. Ik moet dus elke keer hoger en hoger schakelen zodat het schokkelen stopt. Hoe warmer dat de auto wordt, des te harder hij uiteindelijk kan. Hoe warmer de motor wordt, des te harder ik telkens kan maar dit gaat erg traag. Maar als de motor eenmaal warm is, stopt de snelheid en toerental toch nog altijd bij 90/max 100. Dit duurt echter heel lang (ik rij elke dag 35 km naar school en pas 1/3de van de weg kan ik voor de eerste keer 90 km/u halen). Ook als ik dan bij een bepaalde snelheid terugschakel, dan begint hij weer zo te hangen. Het is juist of dat de tandwielen geen toeren meer kunnen maken en blijven hangen. Als de motor warm is, gaat het schokkelen wel weg, dit is vooral bij koude motor. Eens warm kan ik toch redelijk naar 80 maar dan gaat het echt traag en echt harder als 90 gaat niet. Hij blijft gwn hangen. Ook is er zeer veel zwarte rook uit de uitlaat (als warm is dan is dit vooral als ik harder als ik plankgas geef voor sneller te gaan als dat hij op dat moment kan)

Overlaatst was de temperatuursensor wel kapot. Die is gemaakt maar het probleem is er nog altijd. Wat kan dit zijn?? Ik heb ook geen enkel lampje branden fzo. Tis misschien raar uitgelegd maar weet er iemand wat het probleem kan zijn? het is een 1.9 diesel zonder turbo en model: http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Ci … rlingo.jpg

mvg

berlingoprobleem

klinkt als een vacuumlek / valse lucht
    begin maar eens met als de motor draait het hele inlaat traject af ge gaan en te zien of er nergens lucht kan aangezogen worden waar het niet moet (scheuren in darmen, klemmen die los zijn, eventueel kapotte inlaatpakking, ...)

draait hij stationair koud goed?

wat voor motor is het juist? want "1.9 diesel zonder turbo" is nogal vaag he, zeker als ik de foto van de kar zie en mij PSA motoren herrinner zou ik denken dat een het HDI is en (commonrailtje) en daar zit wel een tubo op hoor.

Comment

Aan de uitleg te lezen doet je turbo niet meer mee. Eens langs de garage passeren. M'n vriendin heeft dat ook eens gehad met haar A3, en toen hadden marters of zo aan de bekabeling gezeten...
      1991 BMW E30 318is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
        klinkt als een vacuumlek / valse lucht
        begin maar eens met als de motor draait het hele inlaat traject af ge gaan en te zien of er nergens lucht kan aangezogen worden waar het niet moet (scheuren in darmen, klemmen die los zijn, eventueel kapotte inlaatpakking, ...)

draait hij stationair koud goed?

wat voor motor is het juist? want "1.9 diesel zonder turbo" is nogal vaag he, zeker als ik de foto van de kar zie en mij PSA motoren herrinner zou ik denken dat een het HDI is en (commonrailtje) en daar zit wel een tubo op hoor.
        moest het valse lucht zijn, zou er volgens mij ni zo'n roetwolk achter de auto hangen...dan draait hij met luchtoverschot.

Ik zou het eerder zoeken in de dieselpomp, of een stomme sensor (koelwatertemp) kan veel invloed hebben

Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel Bekijk Berichten
        Aan de uitleg te lezen doet je turbo niet meer mee. Eens langs de garage passeren. M'n vriendin heeft dat ook eens gehad met haar A3, en toen hadden marters of zo aan de bekabeling gezeten...
        topicopener spreekt van een versie zonder turbo
        Porsche 996 GT3 RS
        Porsche 964 RS
        BMW ///M3 e30
        Mercedes c250 CDI AMG
        www.flamebox.be

Comment

Lek in inlaat..Laten uitlezen sluit veel sudoku-toestanden uit.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fantomas Bekijk Berichten
            Lek in inlaat..Laten uitlezen sluit veel sudoku-toestanden uit.
            daar heb je gelijk in, maar laten uitlezen is ook niet alles, je moet het nog kunnen interpreteren en dat doen sommige ook niet echt goed

trouwens ik wacht nog altijd op het exacte motortype want 1.9 zonder turbo zegt weinig

ps: inlaatlek kan weldegelijk een zwarte rook veroorzaken door een slechte cylindervulling.

zwarte rook kan trouwens ook door een lekkende injector, verkeerde dieselinspuittiming (pomp die verkeerd staat, maar motortype kan ook een commonrail zijn),
            en idd een truboporbleem, maar dat noem ik niet "niet meedoen" maar eerder een turbodrukprobleem door bijvoorbeeld een lek in vacuümslangen die een variable mechanisme aansturen, of variable mechanisme dat vast zit, ...

Comment

Working...
            X