Mededeling

Collapse
No announcement yet.

nieuwe autoradio werkt niet, en dashboard ook niet meer

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• nieuwe autoradio werkt niet, en dashboard ook niet meer

besten,

heb vandaag geprobeerd mijn nieuwe autoradio (pioneer) aan te sluiten in m'n renault megane grand tour. toen hij erin zat en ik de motor startte werkte de radio niet, ook niet door nog extra op de powerknop te drukken. maar, niet alleen dat, ook het dashboard werkt niet meer: geen verlichting, meters werken niet...
    de auto start wel en alle lampen (koplampen, pinkers...) werken ook.
    hoe zou dit komen? heb nochtans op voorhand de kabels voor de radio uitgemeten en respectievelijk aangesloten.
    ben op zoek gegaan naar zekeringen. enkel die van de radio gevonden, deze is nog intact. de zekering van het dashboard niet gevonden. iemand een idee waar er buiten links onder het stuur nog zekeringen geplaatst zijn?

thx!

Waarschijnlijk een draad van een can-bus voor iets anders aanzien, en die bv. gebruikt als stroom naar je radio.
    Radio terug uitbouwen, bedrading origineel maken, of minstens loskoppelen hetgeen je aangesloten hebt, en hopen dat je geen modules zoals je dash-board om zeep geholpen hebt.

Comment

hey, bedankt voor je reactie.

wat bedoel je met een can-bus?
      heb de radio in de week reeds aan het werken gehad. maar heb toen de verbindingen gemaakt met lusterklemmen, omdat deze niet echt stevig zaten heb ik alles opnieuw gedaan met "duraseal"-koppelingen zodat de kabels vast gekoppeld zijn.

De kabels zijn nu als volg gekoppeld:
      -de boxkabels zijn respectievelijk gekoppeld (groen bij groen , groen-zwart bij groen-zwart...)
      voor de voeding:
      - rood bij rood gekoppeld voor de ISO-stekker, erna (in de auto) wordt deze geel (bij het meten stond hier geen spanning op als het contact uitstond)
      - geel (aan de radio hangt hier een kaartje "battery" aan) bij geel gekoppeld voor de ISO-stekker, in de auto wordt deze rood (bij het meten bleef hier spanning op staan, 12V, ook al stond het contact uit)
      zwart bij zwart)
      Maak ik met deze combinaties een schadelijk contact??

Bij het koppelen van de ISO-stekkers moet ik wel zeggen dat ik ergens een "klikske" hoorde.
      De radio ging er ook moeilijk volledig in en heb even moeten bijduwen om hem erin te klikken, heeft het misschien daar is mee te maken, ergens een kabel geforceerd misschien?

Comment

Lusterklemmen, niet weten wat een can-bus is, denken dat je alles met een multimeter kan meten, als de radio er niet in gaat wat harder duwen ... niet goed bezig.

Ik kan eigenlijk maar één raad geven: laat u helpen door iemand die weet hoe het moet.

Comment

can bus is de aansturing van uw electrisch systeem

waar je vroeger 1 kabel per functie had heb je nu 1 kabel voor verschillende functies. Zo kan 1 kabel je ruitenwissers aansturen, de verlichting, enzovoort
          Dat wordt allemaal gestuurd via individuele stuurdoosjes welke de juiste pulssignalen geven om op die manier de juiste functie aan te zetten.
          Met de radio is dat dus niet anders. Veel kans dat je een speciale can bus adaptor moet gaan halen welke als tussenstation moet werken tussen de auto en de radio. Voor hetzelfde geld hebt ge nu al brokken met dure reparties tot gevolg omdat die can bus systemen heel gevoelige electronische componenten zijn.
          www.peugeotforum.be

Comment

Hm ... in mijne Mégane Grand Tour ... de originele radio eruit, dat zijn 2 stekkers losmaken, ééntje voor de radio en ééntje voor de stuurbediening, en diezelfde stekker plug je gewoon in mijn nieuwe Sony Exploid radio. De stuurbediening en de display op het dashboard ben ik dan wel kwijt, maar ik hoef niet te prutsen met klemmen, draadbruggen etc. Plug & Play zeg maar, t'is een ISO-stekker die erin zit.
            Ik denk dat er bij uw verbindingen t'één en t'ander in de vernieling gegaan is.
            (onderin de motorkap zitten ook nog zekeringen, maar niet voor radio e.d.).

Comment

Blijkbaar heb je radio voeding gegeven via de geheugendraad.Die blauwe is dan weer voor de verlichting van de radio iplv geel.Die gele is dan +12 V na kontakt .Een +12 V kan je halen van de caravanaansluiting of via een gezekerde draad van de batt. om te spelen zonder kontakt aan
              Achteraan de radio zit ook een zekering
              Heb je de iso-stekker eraf geknipt van de auto.Soldeer er hem terug aan met krimpkous en geef een beetje geld uit aan een goede isostekker voor de Pioneer naar de Renault stekker.Sommige zekeringen worden niet beschreven in het instructieboekje of moet je hem laten uitlezen.

Comment

Dag,

heb het probleem kunnen oplossen.
                omdat me niet duidelijk was welke zekering voor het dashboard was heb ik ze links aan het stuur allemaal overlopen. het was de zekering "coupe conso" die doorgebrand was. deze heb ik vervangen door een nieuwe zekering van 20A en het dashboard werkte terug.
                heb de radio ook geïnstalleerd. en deze keer de kabels achterin beter voorbereid, hierbij gleed de radio er vlot in. ik vermoed dat bij de eerste poging de zekering doorgebrand is door een geklemde/geforceerde kabel achter de radio.

heb in elk geval weer heel wat bijgeleerd

bedankt voor de reacties.

Comment

In elk geval geen lusterklemmen gebruiken!

Voor onze firmawagens hebben wij een verbod om zelf radio of carkit te monteren of te wijzigen, nadat iemand zijn hele kabelboom opgesmoord had. Het kostte 2 weken tijd om alles te herstellen, en de rekening zat boven de 4000€.

Nu is een radio, gps en navigatie verplicht in elke firmawagen.

Comment

Working...
                  X