Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Remblokken, één is meer versleten dan de andere.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Remblokken, één is meer versleten dan de andere.

De situatie.

Eergisteren hoorde ik bij het remmen een schurend geluid, ik moest meteen denken aan een remblok die op was. Maar aangezien ik vlak voor de keuring ernaar had gekeken leek me dat raar want toen zat er nog 3-4 mm op.

Uiteindelijk wielen eraf gehaald en 3 blokken waren zoals ik dacht met nog dik 3mmm te gaan. Maar één, die van links aan de binnenkant was helemaal op, tot op het metaal.

Ik ga nu dus 4 nieuwe remblokken steken maar moet ik voor de rest ergens rekening mee houden want het is toch niet normaal dat één sneller weg is dan de rest?

Ah ja, de auto in kwestie is m'n MX-3, een 1.8 uit '91.

Binnenste slijten altijd wa rapper dan buitenste. Hoe groot is het verschil tussen die ene en de rest?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
      Binnenste slijten altijd wa rapper dan buitenste. Hoe groot is het verschil tussen die ene en de rest?
      Zoals je kan lezen heeft de rest nog een mm of 4, die ene is helemaal op.

Aande andere kant is de binnenste ook wel een beetje dunner maar dat scheelt maar een mm of zo.

Comment

Als de remklauwen nog in orde zijn dan is het alles behalve normaal dat er zo veel verschil in slijtage optreedt. Wat dacht je zelf ?
        Het zou kunnen dat één zuiger vastzit en ervoor zorgt dat die remblok blijft slepen. Als het remklauwen zijn die maar aan één zijde een zuiger hebben zou het kunnen dat de geleiders die de remklauw laten schuiven vast zitten.
        In ieder geval klauwen nakijken en niet zo maar nieuwe blokken steken.

Comment

Eventueel de pistons eens opkuisen en desnoods reviseren.

Comment

Nice, moet voor niks een werkplaatshandboek kopen,op mx-3.com staat alles online.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
              Als de remklauwen nog in orde zijn dan is het alles behalve normaal dat er zo veel verschil in slijtage optreedt. Wat dacht je zelf ?
              Het zou kunnen dat één zuiger vastzit en ervoor zorgt dat die remblok blijft slepen. Als het remklauwen zijn die maar aan één zijde een zuiger hebben zou het kunnen dat de geleiders die de remklauw laten schuiven vast zitten.
              In ieder geval klauwen nakijken en niet zo maar nieuwe blokken steken.
              rood: natuurlijk dacht ik dat dat niet normaal was, anders startte ik dit topic niet he ...

Ik vermoed dus ook een zuiger die niet meer 100% werkt, is dat iets wat zelf te doen is?

Dat opkuisen en maken vind ik precies niet zo erg maar om achteraf weer al die lucht uit dat systeem te krijgen, daar zie ik wat tegen op.

Comment

is dat nu een 1 zuiger klauw?

Comment

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel Bekijk Berichten
                    is dat nu een 1 zuiger klauw?
                    Jep, inderdaad.

Comment

Dan denk ik dat het probleem eerder te vinden is bij de klauw zelf. Eén gedeelte hiervan moet kunnen schuiven over een ander vast stuk zodat dezelfde kracht die door 1 zuiger uitgeoefend wordt ook aan het blok aan de andere zijde komt.
                      Dat kan vastroesten, of er kan zoveel stof en vuil tussen kruipen dat het niet meer soepel schuift met het bekende resultaat tot gevolg.
                      Dat zou nog het makkelijkst van de 2 mogelijke oorzaken zijn. Zuigers eruit nemen en eigenlijk de klauw volledig reviseren is al moeilijker.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                        Dan denk ik dat het probleem eerder te vinden is bij de klauw zelf. Eén gedeelte hiervan moet kunnen schuiven over een ander vast stuk zodat dezelfde kracht die door 1 zuiger uitgeoefend wordt ook aan het blok aan de andere zijde komt.
                        Dat kan vastroesten, of er kan zoveel stof en vuil tussen kruipen dat het niet meer soepel schuift met het bekende resultaat tot gevolg.
                        Dat zou nog het makkelijkst van de 2 mogelijke oorzaken zijn. Zuigers eruit nemen en eigenlijk de klauw volledig reviseren is al moeilijker.
                        Dan zal ik maandag eens nieuwe blokken gaan halen, demonteer ik deze en kijk ik of het inderdaad aan dat schuifmechanisme kan liggen (wat ik wel vermoed, anders zou de buitenste blook ook sneller versleten moeten zijn imo.

Als er echt iets aan de piston scheelt ga ik er mee naar de garage denk ik, dat al de kost nu ook niet zijn.

Ineens maandag ook nieuwe olie en filter gaan halen dan, ineens een klein onderhoud gedaan dan, is ook alweer een jaartje geleden.

Comment

Hopelijk alles in orde tegen donderdag dan, dan moet de pug ook binnen in de garage (die doe ik niet zelf )

Comment

Piston even uit de klauw halen, met heel fijn schuurpapier (staalwol mss) opschuren. Als de dichtingen nog goed zijn zou ik ze gewoon zo laten en terug monteren, geleidingen proper maken en alles terug monteren

Ontluchten is nie zo moeilijk hé...met 2 is dat rap gebeurd...

Comment

Als je al zou beginnen de pistons eruit te halen schuur dan vooral de binnenkant van de remklauw. Het is namelijk de dichting die rond de piston zit die heen en weer schuift in de remklauw. Die moet dus heel glad zijn. Schuren is eigenlijk niet eens juiste woordje, polieren is beter. En monteer dan ineens nieuwe dichtingen. Soms zijn ze met het blote oog goed, en toch lekken.

Comment

Then again, realistisch gezien is het toch geen auto waar ik nog 5 jaar mee rond ga bollen. Als die piston er redelijk uit ziet en dat schuifmechanisme werkt dan zal het me worst wezen dat de volgende blokken opnieuw aan kntr sneller slijten dan de andere kant.

Voorgenomen dat alles goed remt uiteraard he.

Comment

Anders stop je maar eens in mijn garage.

Dan kan ik mijn gereedschap ook eens een keer gebruiken

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                                    Anders stop je maar eens in mijn garage.

Dan kan ik mijn gereedschap ook eens een keer gebruiken
                                    Ik ga maandag eens kijken of ze die hebben liggen anders laat ik ze bestellen en dan hoor ik wel eens of je tijd hebt als ze er zijn.

'k zal wat jupkes meenemen of zo

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk Berichten
                                      Ik ga maandag eens kijken of ze die hebben liggen anders laat ik ze bestellen en dan hoor ik wel eens of je tijd hebt als ze er zijn.

'k zal wat jupkes meenemen of zo
                                      Maandag is mijn vrije dag, dus in principe heb ik tijd dan

Comment

Dan heb ik die nog niet he

Comment

Working...
                                        X