Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Onderhoudsinterval = 1 jaar ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Onderhoudsinterval = 1 jaar ?

Zonet naar de (Volvo)garage gebeld. Ik krijg immers de melding op de boordcomputer dat het tijd is voor een onderhoud. Ik dacht eerst dat die melding niet klopte omdat ik pas op +/- 30.000 km zit en het vorige onderhoud nog was gedaan op 20.000 km. Doch, volgens de Volvo-man: toch wel, onderhoud moet gebeuren om de 20.000 km óf als het vorige onderhoud een jaar geleden is (wat dus zo is) . Klopt dat, of is het toch ook eerder een beetje "commerce"?

Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
    Zonet naar de (Volvo)garage gebeld. Ik krijg immers de melding op de boordcomputer dat het tijd is voor een onderhoud. Ik dacht eerst dat die melding niet klopte omdat ik pas op +/- 30.000 km zit en het vorige onderhoud nog was gedaan op 20.000 km. Doch, volgens de Volvo-man: toch wel, onderhoud moet gebeuren om de 20.000 km óf als het vorige onderhoud een jaar geleden is (wat dus zo is) . Klopt dat, of is het toch ook eerder een beetje "commerce"?
    Nee, meestal is het interval
    OF 15000 km OF 1 jaar.

of indien de wagen op longlife service loopt:
    OF 30000 km OF 1 jaar.

Dus volvo-man heeft gelijk ;-)

Comment

Klopt, is bij vele merken zo. Ook bij Ford trouwens: 20.000km of 1 jaar.

Comment

Boordcomputer houdt rekening met de kilometers ofwel de periode (1 jaar, 2 jaar, ... naargelang de wagen)

Sommige systemen houden zelfs rekening met de staat van je olie. Dus dan kan het dat je na 7 maanden en 7000 km (voorbeeld) op onderhoud moet als je altijd met je wagen doorknalt, hem niet goed warm rijdt, ...

Comment

Mijn auto telt ook af vanaf de 30.000km, maar effectief wordt het aantal verbruikte liter geteld. Dus als je zuiniger rijdt dan zakt die 30.000km minder snel.

Comment

Goed, ik zal het dan maar geloven . Al vind ik het toch een beetje vreemd, dus of ik nu 5000 of 10.000 of 20.000 km rijd op dat ene jaar, ik moet dan sowieso na dat jaar 1 keer op onderhoud .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Igor Bekijk Berichten
              Goed, ik zal het dan maar geloven . Al vind ik het toch een beetje vreemd, dus of ik nu 5000 of 10.000 of 20.000 km rijd op dat ene jaar, ik moet dan sowieso na dat jaar 1 keer op onderhoud .

Onderhoud is natuurlijk niet verplicht.
              Smilin' Jack - Speed Pilot

Comment

Is niks vreemds aan hoor, kwaliteit van de olie gaat er op achteruit hé na verloop van tijd!

Ik doe wél wat meer dan 20.000km/jaar en doe preventief om de 15 à 20.000km een oliewissel, sowieso (ook al hoeft 't bij mij ook maar om de 30.000km zogezegd), dat vindt je motor fijner hoor.

NOOIT besparen op onderhoud.. gouden tip.

Comment

Al veel discutitie mee gehad op de receptie. Die onderhoudsschemas trekken op niets

Vb: Volvo S80 D5 moet elke 30dkm of jaarlijks op OH gaan. Als je jaarlijks 10000Km doet ga je de beurt van 150000km uitvoeren op 50d km als de wegen 5 jaar is.....En bij die beurt worden de riemen met spanners en meelooprolletjes vervangen. Vrij kostelijk als het niet nodig is hé.

Mijn raad is als volgt: Voer de onderhoudsbeurten uit op de km's en kijk niet naar de tijd. Maar doen jaarlijks of elke 10d km een extra beurt met enkel check-up en olie+filter te vervangen. Voor de distributie riem val je terug op de voorgeschreven km stand of de tijd
                  (diesel 4cyl 12j 240000km,diesel 5cyl 10j 150000km benzine 10j 150000km)
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Working...
                  X