Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wagen die lang stilstaat terug opstarten

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wagen die lang stilstaat terug opstarten

Beste autokenners en liefhebbers,

Ik ben in het bezit van nog een plezierwagentje die ik volledig heb herdaan, herspoten enz.... enz... Namelijk een golf 1 cabro uit 1989'.

De wagen staat nu wel al bijna 2,5 jaar stil, en de 2 jaar ervoor is er nauwelijks een 600 km max met gereden. De wagen staat wel droog in een garage die bij het huis hoort. De wagen is ook voor hij stilstond op vele vlakken vernieuwd motorisch dan toch.

Ik weet dat de batterij foetsi is. Maar zjn er nog zaken waarmee ik rekening moet met houden voor ik hem start of na zijn eerste testrit? Of moet laten doen door een garagist?

Kan het stof kwaad op de wagen? (waarschijnlijk niet aangezien, hij anders enkel in proper weer buitenkwam en een goede wasbeurt met de juiste producten hem weer doet glanzen).

Dus als ik hem start vb morgen, wat doe ik dan het best of laat ik controleren? Of eerst nieuwe batterij erin, warm rijden en dan alles checken?

Graag vele tips, want weet niet heel veel over technische aspecten.

Oorspronkelijk geplaatst door Alexcars Bekijk Berichten
    Beste autokenners en liefhebbers,

Ik ben in het bezit van nog een plezierwagentje die ik volledig heb herdaan, herspoten enz.... enz... Namelijk een golf 1 cabro uit 1989'.

De wagen staat nu wel al bijna 2,5 jaar stil, en de 2 jaar ervoor is er nauwelijks een 600 km max met gereden. De wagen staat wel droog in een garage die bij het huis hoort. De wagen is ook voor hij stilstond op vele vlakken vernieuwd motorisch dan toch.

Ik weet dat de batterij foetsi is. Maar zjn er nog zaken waarmee ik rekening moet met houden voor ik hem start of na zijn eerste testrit? Of moet laten doen door een garagist?

Kan het stof kwaad op de wagen? (waarschijnlijk niet aangezien, hij anders enkel in proper weer buitenkwam en een goede wasbeurt met de juiste producten hem weer doet glanzen).

Dus als ik hem start vb morgen, wat doe ik dan het best of laat ik controleren? Of eerst nieuwe batterij erin, warm rijden en dan alles checken?

Graag vele tips, want weet niet heel veel over technische aspecten.
    -Olie en oliefilter vervangen.
    -Alle rubberen leidingen (vb koeling) goed controleren en eventueel vervangen.
    -Koelvloeistof vervangen.

Alle bovenstaande zaken kosten niet veel en kunnen grotere kosten voorkomen.

Comment

Olie en filter zeker vervangen . Koelwater zou ik vervangen .
      Belangrijkste is de distributieriem. De kans dat hij knapt bestaat .
      Leidingen zou ik eerder nakijken en voorlopig niet vervangen .

Comment

Wat ik zou doen.

Eerst eens goed warm rijden en dan de olie en filter vervangen.

Voor de rest niet echt iets, eventueel remolie.
        2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

bandenspanning kan ook misschien het controleren waard zijn.
          Captain Turbo
          General Von Driftenstein

Oorspronkelijk geplaatst door C_X
          Ik wil eens met een nieuwe z4 rijden

Comment

Als men bepaalde artikels leest alsook het succes van die firma die autobandendruk gaat controleren op firmaparkings dan denk ik dat voor de meesten de bandendruk de minste van hun zorgen is. (Nog een randeffect van de firmawagenrage vrees ik, als het rubber van uw eigen portemonnee moet komen is men wel wat zorgzamer daaromtrent).

Comment

Ik lees hier niet of het een benzine of diesel is, maar los daarvan vertelde men vroeger wel eens om de 4 bougies los te maken, met een spuitje een beetje olie in de cylinder spuiten, terug dicht, en de motor (via de 4° of 5° versnelling) proberen rond te draaien. Ik heb dat nooit voor een auto gedaan, wel voor mijn benzine grasmaaier, maar ik ken het ware verhaal erachter niet. Recent nog een X5 aan de praat gekregen die 3 jaar stilstond, en buiten een grote poetsbeurt en een service-beurt (opladen batterij, olie, filters) was die weer als nieuw. k'Vond het een beetje risky om aan de motor te gaan sleutelen, daar ken ik te weinig van.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dirkbruijns Bekijk Berichten
                Ik lees hier niet of het een benzine of diesel is, maar los daarvan vertelde men vroeger wel eens om de 4 bougies los te maken, met een spuitje een beetje olie in de cylinder spuiten, terug dicht, en de motor (via de 4° of 5° versnelling) proberen rond te draaien. Ik heb dat nooit voor een auto gedaan, wel voor mijn benzine grasmaaier, maar ik ken het ware verhaal erachter niet. Recent nog een X5 aan de praat gekregen die 3 jaar stilstond, en buiten een grote poetsbeurt en een service-beurt (opladen batterij, olie, filters) was die weer als nieuw. k'Vond het een beetje risky om aan de motor te gaan sleutelen, daar ken ik te weinig van.

Die manier van olie rechtstreeks in de cilinders te doen is zodat je niet zou proberen te starten zonder smering. Als een auto een tijd stilgestaan heeft, staan die cilinders eigenlijk droog. Ik heb het ook gedaan toen ik enkele weken terug een andere motor in mijn Taunus heb gehangen. Olie langs de bougie-gaten, en dan de luchtfilter eraf en benzine rechtstreeks in de carburateur gekapt, dan krijgt hij sneller benzine, en zal hij sneller aanslaan na het lange stilstaan

Comment

je kan ook met een boormachientje je oliepomp op druk draaien

Comment

Dat van die olie in de grasmachine doe ik alle jaren. Bij het onderhoud voor de winter de bougie eruit, dan wat olie inspuiten en de bougie er terug in. Dat geeft wel een 2-takt effect de eerste keer maar dat is rap voorbij.

Comment

waarom zou je de koelvloeistof moeten vervangen?
                      voor het antigel gehalte bedoel je dan?
                      Last edited by ; 28/11/2010, 20:24.

Comment

Working...
                      X