Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
bij een dubbeltrapscarburator gaat bij een vooraf bepaald toerental/gaspedaalstand een tweede gasklep open waardoor er via een tweede venturi extra benzine en lucht de motor wordt ingezogen. Gevolg is een stijgend vermogen, maar ook een stijgend verbruik.
Bij de Opel Manta vroeger was het ook een tweetraps Solex carburator, die tweede trap stond zelfs bij ralenti al bijna open. Efkens aan het gas komen en die opende zich al. Ik reed toen wel met redelijk wat voorontsteking. (Zoveel zelfs dat ik, iedere keer ik met de caravan wegmoest eerst de ontsteking wat moest "later zetten" wou ik niet het risico lopen dat de kleppen door de motorkap vlogen.
Löwe,
Er is een verschil tussen een tweetraps en een dubbele carburator éh.
De tweetraps (zelfde behuizing met twee venturi) is zoals flappy/bobo zegt, bij de dubbele carburator (twee aparte behuizingen met een gezamelijke bedieningsstang op de gaskleppen)werken die beide in parallel (gezamelijk), er werd soms ook een enkele carburateur per cilinder gemonteerd, of twee dubbele carburateurs op een 4-cilinder, alle soorten combinaties werden, naargelang de sportiviteit van de wagen en het merk, toegepast.
Löwe,
Er is een verschil tussen een tweetraps en een dubbele carburator éh.
De tweetraps (zelfde behuizing met twee venturi) is zoals flappy/bobo zegt, bij de dubbele carburator (twee aparte behuizingen met een gezamelijke bedieningsstang op de gaskleppen)werken die beide in parallel (gezamelijk), er werd soms ook een enkele carburateur per cilinder gemonteerd, of twee dubbele carburateurs op een 4-cilinder, alle soorten combinaties werden, naargelang de sportiviteit van de wagen en het merk, toegepast.
De vraag ging over de tweetraps carburator en daar weet ik nu wat meer over.
Ik wist al dat een dubbele carburator nog iets anders was.
bij een dubbeltrapscarburator gaat bij een vooraf bepaald toerental/gaspedaalstand een tweede gasklep open waardoor er via een tweede venturi extra benzine en lucht de motor wordt ingezogen. Gevolg is een stijgend vermogen, maar ook een stijgend verbruik.
da's nog niks: vroeger met mijn fase I 205 xs met dubbele enkelvoudige carburator zat mijn 50 liter tank er al soms door na 250 km en ja de carburators stonden perfect afgesteld.
Niks tweetraps, gewoon goed doorgetrapt
Met de Manta vroeger had ik gemiddeld 10l per 100 km. En ook altijd goed doorstampen, wou altijd de eerste weg zijn aan de lichten enz.. en ook tijdens de rit was het goed aanstampen. (Toen waren er nog geen snelheidsbegrenzingen). Er lag ook ne 19S in maar wel met de originele kulas van de 16S, ook de boîte en de achterbrug waren nog origineel van de 16S. Vertrekken van nul deed ik daarmee zelfs BMW 2002 den baard af. Vliegend vertrek niet (hernemen van 40 of zo), dan was die 6 cilinder rapper.
Maat van mij heeft op zijn Triumph TR6 6 (of 3?) dubbele Weber carburateurs geplaatst, met een straight pipe als uitlaat. Prachtige sound, maar het zuipt wel 25 liter gemiddeld.
Is er eigenlijk iets speciaal aan Weber carburateurs, of is dat enkel een veelgebruikt carburatormerk?
Maat van mij heeft op zijn Triumph TR6 6 (of 3?) dubbele Weber carburateurs geplaatst, met een straight pipe als uitlaat. Prachtige sound, maar het zuipt wel 25 liter gemiddeld.
Is er eigenlijk iets speciaal aan Weber carburateurs, of is dat enkel een veelgebruikt carburatormerk?
webers werden vooral gebruikt op highend auto's zoals maserati's en ferrari's. Het zijn dus heel goede carbu's die welliswaar moeilijk af te stellen zijn. Dell'orto's, SU's, solex, mikuni, keihin etc zijn ook allemaal goede carbu merken.
Hoewel een carbu toch niet opkan tegen een modern injectie systeem zowel kwa power als kwa verbruik en draai-eigenschappen. Er zijn massa's variaties op carbu's geweest...maar geen enkele kan tippen aan injectie.
De paar slimmeriken die hun injectiewagen ombouwen naar carbu's zijn eigelijk niet zo heel slim. Achteraf komen ze er dan wel achter
2015 BMW S1000R
2010 Renault Clio RS Cup
1987 Volkswagen Golf GTI
hangt er vanaf, sommigen doen het omdat een carbu simpeler is om af te stellen dan een injectiesyteem. en houden graag vast aan de oude mecaniek.
en ik kan best voorstellen dat iemand die blijft problemen hebben met zijn engine management dat die gewoon uit frustratie de hele injectie mik mak eraf kiepert om dan een carbu erop te installeren. ( btw , bij GM performance kon je een jaartje of 2 terug virtueel je LS motor bouwen en kiezen voor injectie of carbu )
mss iets voor wannes https://store.gmperformanceparts.com...l=<!--25534394-->
bijkomend feitje, die 8000pk dragracers gebruiken nog altijd carbu's voor te racen en geen injectie.
eventjes voor de verduidelijking, ik ben ook meer een injectiefan dan een carbu fan, maar ik zie wel ook de voordelen van een carb.
Comment