mag je zomaar twee merken (elks rood koelwater) mengen? uitdunnen met 3/5 gedestilleerd water heb ik al geprobeerd, maar dan bevriest het mengsel bij diepvriestemperatuur
Mededeling
Collapse
No announcement yet.
koelwater mengen
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichtenvolgens de éne niet, volgens de ander wel.
voor mij maakt dat allemaal niet uit
wil je zeker zijn: koelwater aflaten en allemaal vers op.
ik heb een bus van 5L rode denicol staan, maar ik heb 8L nodig en ik vind niet direct een winkel die denicol verdeeld
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Jupke Bekijk BerichtenAls je met je auto in een garage komt en dat moet bijgevuld worden gaan ze daar ik niet naar kijken hoor, kappen dat gewoon erbij en waarom ook niet?
maar ik wilde gewoon zeker zijn
Comment
-
Blauw en rood (G11 en G12 noemt men dat bij VW) mag je niet mengen, blijkbaar geeft dit een chemische reactie waardoor dichtingen en plastieken delen broos worden, en uiteindelijk uit elkaar vallen. Rood met rood is geen probleem, waar je het ook haalt(9/10 komt het uit dezelfde fabriek).
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk BerichtenBlauw en rood (G11 en G12 noemt men dat bij VW) mag je niet mengen, blijkbaar geeft dit een chemische reactie waardoor dichtingen en plastieken delen broos worden, en uiteindelijk uit elkaar vallen. Rood met rood is geen probleem, waar je het ook haalt(9/10 komt het uit dezelfde fabriek).
Comment
-
Persoonlijk zou ik het ook verversen,maar ik vermoed niet dat het iets uitmaakt gezien de kleur gelijk is. Wel nooit OAT (roze,oranje) mengen met de blauwe,groene kan een reactie veroorzaken die de cilinderkop pikeertBMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse
Comment
-
Het verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
Comment
-
Ik heb die mengelingen eens laten koken op campinggaz met een thermometer.Het gaat gemakkelijk 10 °C verschillen dat kookpunt.Bij onzekerheid de boel eruit.Met perslucht de rest eruit.Nog eens spoelen met water(steeds bij koude motor).Doe er dan 1 merk in,voorgemengd of niet..Een koppakking kost meer.Men maakt er toch maar een zottekesspel van.Type D,peugeot koelvloeistof,Audi nr.......,amerikaanse koelvloeistof,enz.Meerdere types kunnen geen watertoevoeging verdragen.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door deltabelg Bekijk BerichtenHet verschil met de andere koelvloeistoffen zit hem niet in de basis, maar in de additieven. G12 en G12-plus zijn beiden op basis van MEG (Mono Ethyleen Glycol), daarom kun je G12 en G12-plus ook zonder meer mengen. G12-plus mag je ook mengen met G11. Als de basis van een andere koelvloeistof ook MEG is dan is mengen met G12 en G12-plus geen probleem, alleen de levensduur wordt dan verkort. De G12 of G12-plus mag je absoluut niet vermengen met een synthetische koelvloeistof, er ontstaat dan namelijk een bruinachtige drab die zeer zeker tot motorschade leidt.
het gaat dus om 5L denicol SB-G12-G13 en 3L prisma type D/G12, volgens jouw uitleg dus perfect mengbaar
Comment
Comment