Mededeling

Collapse
No announcement yet.

4 Motion

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• 4 Motion

Beste,

In de korte toekomst ga ik een occassiewagen aankopen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een vw golf 4 150 pk 4 motion.

Nu was mijn vraag wat zijn jullie bevindingen over het 4 motion systeem. Klopt het dat je effectief vermogensverlies hebt? (heb dit maar horen vertellen , omdat kracht over 4 wielen wordt verdeeld).

MVG

Een 4-motion trekt normaal alleen op de voorwielen , pas als deze doorslippen activeert de elektronica de Haldex-koppeling waardoor ook aandrijfkracht naar achterwielen gaat .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bsp
      Beste,

In de korte toekomst ga ik een occassiewagen aankopen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een vw golf 4 150 pk 4 motion.

Nu was mijn vraag wat zijn jullie bevindingen over het 4 motion systeem. Klopt het dat je effectief vermogensverlies hebt? (heb dit maar horen vertellen , omdat kracht over 4 wielen wordt verdeeld).

MVG
      Als er effectief vermogenverlies is (dus in situaties dat de Haldex koppeling de kracht over de 4 wielen verdeeld zoals TurboBoost zei) zul je wel meer rendement hebben van uw 150 pk dan iemand met dezelfde motor zonder 4motion maar met doorslippende wielen...

Comment

Nadeel vd 4-Motion versies is wel dat de aandrijfassen vooraan nogal kwetsbaar zijn , er zijn mensen die ze na 10 tot 30 duizend km verslijten/kapotrijden .

Er zijn mensen die zeggen dat de aandrijfassen ve Golf met zelfde of hoger motorvermogen zonder 4-Motion sterker zijn omdat die gebouwd zijn om de helft vh vermogen/koppel aan te kunnen , terwijl ze bij VW bij 4-Motion er blijkbaar vanuit gegaan zijn dat ze maar tegen iets meer dan 1/4 opgewassen moesten zijn ; of dit waar is of niet weet ik niet maar heb het wel al uit verschillende bronnen gehoord (vooral ivm TDI130 en 150 ivm hoog en bruusk koppel zouden daar teer aan zijn ) .

Er zouden zelfs versterkte aandrijfassen voor 4-Motion te koop zijn , het merk weet ik helaas niet meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
          Nadeel vd 4-Motion versies is wel dat de aandrijfassen vooraan nogal kwetsbaar zijn , er zijn mensen die ze na 10 tot 30 duizend km verslijten/kapotrijden .

Er zijn mensen die zeggen dat de aandrijfassen ve Golf met zelfde of hoger motorvermogen zonder 4-Motion sterker zijn omdat die gebouwd zijn om de helft vh vermogen/koppel aan te kunnen , terwijl ze bij VW bij 4-Motion er blijkbaar vanuit gegaan zijn dat ze maar tegen iets meer dan 1/4 opgewassen moesten zijn ; of dit waar is of niet weet ik niet maar heb het wel al uit verschillende bronnen gehoord (vooral ivm TDI130 en 150 ivm hoog en bruusk koppel zouden daar teer aan zijn ) .

Er zouden zelfs versterkte aandrijfassen voor 4-Motion te koop zijn , het merk weet ik helaas niet meer
          Dat zou normaal toch altijd onder garantie moeten gerepareerd worden dan ? Als er inderdaad zoveel problemen mee zijn zal VW daar rap iets op vinden denk ik om van al die extra last EN kosten vanaf te zijn ?

Comment

Die worden idd onder garantie vervangen, tenminste in ons geval toch.

Bij onze vorige wagen, zijnde een Golf IV 4 motion 130pk. Had de eerste as (voorraan links) het al begeven op een kleine 25.000km.

Daar men vrouw daar dagelijks mee reed en er dus geen sprake kon zijn van (misbruik der wagen) is dit zonder morren vervangen.

Na een kleine 30.000km. erbovenop, dus rond de 50.000km., ging diezelfde as terug in rook op en werd terug onder garantie vervangen...

Daarna waren de problemen opgelost en hebben we "schadevrij" gereden tot wanneer we de wagen hebben verkocht met zo'n 140.000km. op de teller.

Nu momenteel hebben we een Golf V terug met 4 motion en daar is er geen enkel probleem mee...

Wel vermelden dat VW het Haldex-systeem serieus heeft verbeterd (lees versterkt) én geruislozer gemaakt.

Zodus een verbetering over de ganse lijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door pascal
              Die worden idd onder garantie vervangen, tenminste in ons geval toch.

Bij onze vorige wagen, zijnde een Golf IV 4 motion 130pk. Had de eerste as (voorraan links) het al begeven op een kleine 25.000km.

Daar men vrouw daar dagelijks mee reed en er dus geen sprake kon zijn van (misbruik der wagen) is dit zonder morren vervangen.

Na een kleine 30.000km. erbovenop, dus rond de 50.000km., ging diezelfde as terug in rook op en werd terug onder garantie vervangen...

Daarna waren de problemen opgelost en hebben we "schadevrij" gereden tot wanneer we de wagen hebben verkocht met zo'n 140.000km. op de teller.

Nu momenteel hebben we een Golf V terug met 4 motion en daar is er geen enkel probleem mee...

Wel vermelden dat VW het Haldex-systeem serieus heeft verbeterd (lees versterkt) én geruislozer gemaakt.

Zodus een verbetering over de ganse lijn.
              Proficiat met de nieuwe aankoop en vele gelukkige en probleemloze kilometers ermee. Het is altijd een geruststelling om te weten dat men toch veiliger bolt met zo'n 4motion. Wat is de tussentijd van bv. het slippen en dat men resultaat voelt van de 4wd ??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TurboBoost
                Een 4-motion trekt normaal alleen op de voorwielen , pas als deze doorslippen activeert de elektronica de Haldex-koppeling waardoor ook aandrijfkracht naar achterwielen gaat .
                Wat ik me daarbij afvraag is dit : op het moment dat de achterwielen "in gang schieten", creeert dat geen ongelooflijke onbalans ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will
                  Als er effectief vermogenverlies is (dus in situaties dat de Haldex koppeling de kracht over de 4 wielen verdeeld zoals TurboBoost zei) zul je wel meer rendement hebben van uw 150 pk dan iemand met dezelfde motor zonder 4motion maar met doorslippende wielen...
                  's nogal evident eh, dat is de ganse bedoeling van een 4WD-systeem.

Je gaat wel meer gewicht moeten meeslepen dan een voorwielaangedreven Golf. En aangezien de achterwielen eigenlijk nooit aangedreven worden, heb je dus een zware voorwielaangedreven wagen, neen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Zero2
                    's nogal evident eh, dat is de ganse bedoeling van een 4WD-systeem.

Je gaat wel meer gewicht moeten meeslepen dan een voorwielaangedreven Golf. En aangezien de achterwielen eigenlijk nooit aangedreven worden, heb je dus een zware voorwielaangedreven wagen, neen ?
                    Als je de technische specs. eens naziet kunt je zien hoeveel verschil er juist is tussen de twee versies. (In feite stom van VW, als ik uw antwoord goed begrijp, dat ze zo'n versie ontwikkeld en te koop aanbieden vermits de achterwielen toch 'eigenlijk nooit aangedreven worden' ?)

Comment

Als je de technische specs. eens naziet kunt je zien hoeveel verschil er juist is tussen de twee versies. (In feite stom van VW, als ik uw antwoord goed begrijp, dat ze zo'n versie ontwikkeld en te koop aanbieden vermits de achterwielen toch 'eigenlijk nooit aangedreven worden' ?)
                      Over welke preciese specs spreken we dan ?

Wat ik bedoel is dat de achterwielen enkel gebruikt worden indien er traktieverlies is ... en dat gebeurt niet vaak.

Comment

Over welke preciese specs spreken we dan ?

Wat ik bedoel is dat de achterwielen enkel gebruikt worden indien er traktieverlies is ... en dat gebeurt niet vaak.
                        Het verschil van wagengewicht in 4motion tegenover een gewone 2wd.

En re het inschakelen van de achterwielen, ja, dat is het systeem Haldex, dus gewoon FWD tot er een bepaalde slip optreedt en dan gaat die koppeling 'verstarren' en beginnen de achterwielen ook aangedreven te worden. In wintertijd en bij regenweer zou dit wel eens meer kunnen gebeuren dan ge zoudt vermoeden, ik ben zelf liever op weg met een constante 4w aandrijving, zoveel geruster onder alle omstandigheden.

Comment

Het verschil van wagengewicht in 4motion tegenover een gewone 2wd.

En re het inschakelen van de achterwielen, ja, dat is het systeem Haldex, dus gewoon FWD tot er een bepaalde slip optreedt en dan gaat die koppeling 'verstarren' en beginnen de achterwielen ook aangedreven te worden. In wintertijd en bij regenweer zou dit wel eens meer kunnen gebeuren dan ge zoudt vermoeden, ik ben zelf liever op weg met een constante 4w aandrijving, zoveel geruster onder alle omstandigheden.
                          Ik heb zelf 7 jaar gereden met een 2wiel aangedreven versie, en ik kan me dus voorstellen dat het tractieverlies ivg tussen 2WD en 4WD op dezelfde momenten gebeurt (het zijn beide 2WD totdat er tractieverlies is), en ik kan u zeggen dat dat niet extreem vaak gebeurde neen. Je kan het perfect uitlokken, dat is iets anders. Als je meer dan 180 pk hebt, of je rijdt op sneeuw, misschien ja. Maar, ik had slechts respectievelijk 110 en 130 pk, en er zijn gemiddeld 3 dagen zware sneeuw per jaar in Belgie. In de regen ? Ja, aan de rode lichte en in scherpe bochten, en enkel als je het wilt.Overgens is een 4WD zwaarder als een 2WD, dus meer druk op de wielen, dus minder controleverlies.

De vraag die wel nog openstaat : op het moment dat de 4WD in gang schiet, creeert dat geen onbalans ? Stel dat die tegen 80kmu in een bocht die op de limiet wordt genomen, dat spul plots begint te werken. Ik weet niet of dat echt heel interessant is.

Zekerder rijdt je wel met een 4WD, maar je moet een kat een kat noemen, je moet al echt slecht kunnen rijden, of met een slechte wagen rijden, om met een FWD onzeker te zijn. Een Golf IV FWD met deftige banden en ophanging heeft een degelijk weggedrag in de regen, wat anderen ook zeggen. In de sneeuw was die wagen ook geen enkel probleem. Ik zou enkel 4WD overwegen als ik met een TDI 170 onderweg ben, omdat de voorwielen alleen dat koppel niet aankunnen.

Comment

Ik noem een kat altijd een kat.

En re de verschillende aandrijfsystemen, zoals men zegt, smaken en kleuren verschillen, dus waarom niet ieder voor zich laten beslissen wat hij wel of niet verkiest ? Daarmee is toch iedereen gelukkig ?

Comment

Ik noem een kat altijd een kat.

En re de verschillende aandrijfsystemen, zoals men zegt, smaken en kleuren verschillen, dus waarom niet ieder voor zich laten beslissen wat hij wel of niet verkiest ? Daarmee is toch iedereen gelukkig ?
                              Heb ik geen enkel probleem mee ...

Comment

Der is geen optie bij veewee zeker dat ge uwe haldiks altij de achterwielen kun late aandrijven en ast nodig is ook de voorwielen?

Dju.

Comment

De vraag die wel nog openstaat : op het moment dat de 4WD in gang schiet, creeert dat geen onbalans ? Stel dat die tegen 80kmu in een bocht die op de limiet wordt genomen, dat spul plots begint te werken. Ik weet niet of dat echt heel interessant is.
                                  Het inschakelen gebeurt relatief traag en het feitelijk sluiten van de Haldex-koppeling gebeurt hydraulisch, m.a.w. kan zeer zacht verlopen.

Oorspronkelijk geplaatst door gTa
                                  Der is geen optie bij veewee zeker dat ge uwe haldiks altij de achterwielen kun late aandrijven en ast nodig is ook de voorwielen?

Dju.
                                  Dat is onmogelijk met zo'n systeem he Maximaal koppel dat naar de achterwielen kan gaan is 50% (of ietsje meer door bandenkeuze of differentieel).
                                  The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

Working...
                                  X