Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ABS vs geen ABS

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ABS vs geen ABS

Omdat ik nu met 2 karren rijd zonder ABS, ben ik eens gaan opzoeken naar wat juist de voordelen zijn van ABS.

Ik wist al dat je tijdens een remmanoeuvre met ABS kon ontwijken. En dat je zonder ABS normaal iets sneller stilstaat.

Blijkt dat alleen maar te zijn als je de auto op de grens van net niet blokkeren van de wielen houdt zonder ABS, wist ik niet. Dacht alles toegooien en je remt iets beter zonder ABS

Filmpjes:

+ YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
    ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video

+ YouTube Video

Oorspronkelijk geplaatst door Greg Bekijk Berichten
    Blijkt dat alleen maar te zijn als je de auto op de grens van net niet blokkeren van de wielen houdt zonder ABS, wist ik niet. Dacht alles toegooien en je remt iets beter zonder ABS
    de vertraging is het grootst wanneer ten aller tijde het contact tussen de band en wegdek behouden blijft.
    een noodstop met blokkerende wielen kan je wel geld kosten, zelfs als als je niet botst: je banden kunnen vierkant afslijten en zijn dan aan vervanging toe.

de remweg is het kortst is wanneer je rechtdoor rijdt en niet stuurt.
    hou er rekening mee dat je tijdens sturen + remmen je voorwielen gerust hun grip kunnen behouden terwijl de achterwielen blokkeren, dan kun je gaan oversturen ("slippen", rondtollen).
    ik weet niet in welke mate ABS dit kan corrigeren, ik denk dat dit gevaar pas is geweken wanneer je ESP hebt.
    Last edited by Teus; 06/10/2010, 15:13.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

ABS meet gewoon op wanneer er een wiel blokkeert en lost dan het wiel, om dan terug te remmen tot het terug blokkeert.

het meet dus eigenlijk op of het wiel draait ja of nee, en vergelijkt dit met de andere wielen en met de afremsnelheid ( of dit wel mogelijk is )
      MAW, ABS houd daar vanelf rekening mee.

dat maakt dat ABS wagens makkelijker te corrigeren zijn dan Niet ABS wagens.
      maar moeilijk gaat ook. alleen moet je dan goed naar je wagen luisteren en voelen + horen wanneer je auto aan het schuiven is IPV rollen.

Comment

Voor er vroeger ABS was kon men goed het verschil zien tussen de gewone en de betere chauffeurs, alleen al door de manier van remmen. Goede chauffeurs hadden geleerd van pompend te remmen. (Wat de ABS nu automatisch doet). Het was een hele aanpassing om met ABS te "leren" rijden want men (ik) had nog altijd de neiging om te pompen. Er zijn zelfs artikels verschenen waarin het voorzichtig pompend remmen afgeraden werd en waarin men aanraadde om de remmen, onder alle omstandigheden, a bloc (zoals in paniek) in te stampen teneinde de ABS zijn werk correct te laten uitvoeren. Dit soort "raadgeving" ziet men gelukkig niet meer de laatste jaren. Niet vergeten dat ABS initieel alleen op Mercedes en later alleen op de duurdere merkwagens kon bekomen worden, net zoals airco trouwens. Nu heeft ieder stekkedoos airco and abs, anders krijgenen ze deze niet meer aan de straatstenen verkocht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten

hou er rekening mee dat je tijdens sturen + remmen je voorwielen gerust hun grip kunnen behouden terwijl de achterwielen blokkeren, dan kun je gaan oversturen ("slippen", rondtollen).
          ik weet niet in welke mate ABS dit kan corrigeren, ik denk dat dit gevaar pas is geweken wanneer je ESP hebt.
          In theorie, ja. Om dit te vermijden gaat men in de praktijk een remsysteem zodanig ontwerpen dat de voorwielen altijd als eerste zullen blokkeren. Sterker nog: remsystemen worden ontworpen zodanig dat de achterwielen nooit zullen kunnen blokkeren (behalve door gebruik van handrem dan).

Als de achterwielen blokkeren kunnen ze namelijk geen dwarskrachten meer opnemen. Bij de minste afwijking van de rechte lijn zal je dan direct 180° spinnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
            In theorie, ja. Om dit te vermijden gaat men in de praktijk een remsysteem zodanig ontwerpen dat de voorwielen altijd als eerste zullen blokkeren. Sterker nog: remsystemen worden ontworpen zodanig dat de achterwielen nooit zullen kunnen blokkeren (behalve door gebruik van handrem dan).

Als de achterwielen blokkeren kunnen ze namelijk geen dwarskrachten meer opnemen. Bij de minste afwijking van de rechte lijn zal je dan direct 180° spinnen.
            Bij wagens dan wel. Vrachtwagens weet ik niet zeker. Aanhangwagens remmen zeker vlugger, vroeger toch. (Om schaarvorming te vermijden).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
              Bij wagens dan wel. Vrachtwagens weet ik niet zeker. Aanhangwagens remmen zeker vlugger, vroeger toch. (Om schaarvorming te vermijden).
              Bij wagens inderdaad, bij vrachtwagens en hun oplegger wordt het wat ingewikkelder.

Comment

Iemand die weet of het mogelijk is als je een wagen hebt die geen ABS heeft, om te bouwen naar wel ABS? Een ABS-module zal je daarvoor nodig hebben, of zijn er nog andere dingen en is het veel ingewikkelder?

Comment

met de vroegere abs systemen klopt dat helemaal, nu moet ge al een professioneel bestuurder zijn die dit soort van remmaneuvers elke dag maakt om korter te remmen zonder dan met abs. ABS centrales worden continu verbeterd en gekoppeld aan een hele rits van andere electronische maatregelen die extreme maneuvers echt wel veiliger gemaakt hebben.

Voor de ombouw: abs module, abs sensoren in de wielen + wielkransen die samen met de sensoren het magnetisch veld bepalen
                  en de electronische stuurdoos die de abs module regelt natuurlijk
                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                    Er zijn zelfs artikels verschenen waarin het voorzichtig pompend remmen afgeraden werd en waarin men aanraadde om de remmen, onder alle omstandigheden, a bloc (zoals in paniek) in te stampen teneinde de ABS zijn werk correct te laten uitvoeren. Dit soort "raadgeving" ziet men gelukkig niet meer de laatste jaren.
                    Ik heb vorig jaar een slipcursus gedaan waar dit nog werd aangeraden hoor
                    Gewoon vol op de rem stampen en de ABS zijn werk laten doen. Heb dit vervolgens dan ook zelf mogen ondervinden op een glad wegdek daar. Remmen zoals ik normaal zou doen (stevig, maar niet vol) en ik reed dwars door het obstakel.
                    Vol op de rem stampen en ik stond enkele meters eerder stil.

Al lijkt het qua gevoel wel langer te duren wanneer het ABS aan't werken is, maar dat is dus helemaal niet zo.

Comment

Ik heb zelfs met een recente auto threshold braking geleerd bij RACB, maar dat is zo afhankelijk van ondergrond, dat je niet zomaar op elk stukje zonder dit elke dag te doen en mis te doen dit kunstje feilloos kunt uitoefenen. Overigens win je bij 70 km/u maar een paar meter, maar kan je natuurlijk niet gaan uitwijken, want uitwijken is grip vragen van de banden en die grip moet je dan halen uit de verminderde remkracht...

De laatste ABS-systemen zitten erg kort bij wat threshold braking is, met als voordeel dat als je dan nog gaat sturen ABS individueel per wiel de grip gaat aanvoelen en de remkracht daarop aanpassen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                        Voor de ombouw: abs module, abs sensoren in de wielen + wielkransen die samen met de sensoren het magnetisch veld bepalen
                        en de electronische stuurdoos die de abs module regelt natuurlijk
                        Om de abs sensoren te kunnen monteren ga je bijna de volledige ophanging kunnen veranderen, tenzij je geluk hebt dat er van dezelfde auto ook versies met ABS bestaan en dat de ophanging erop voorzien is. Ik betwijfel of dat laatste voorkomt.
                        Verder zullen alle remleidingen moeten vervangen worden en moet ook nog de kabelboom gelegd worden om sensoren, computer en ABS pomp te verbinden. Bijna onbegonnen werk.
                        Alhoewel ... in mijn 1973 BMW E12 heb ik het gedaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b_ken Bekijk Berichten
                          tenzij je geluk hebt dat er van dezelfde auto ook versies met ABS bestaan en dat de ophanging erop voorzien is. Ik betwijfel of dat laatste voorkomt.
                          Vaker dan je denkt

Zijn Elise en mijn MGF is daar al zo'n voorbeeld van.

Comment

Om de abs sensoren te kunnen monteren ga je bijna de volledige ophanging kunnen veranderen, tenzij je geluk hebt dat er van dezelfde auto ook versies met ABS bestaan en dat de ophanging erop voorzien is. Ik betwijfel of dat laatste voorkomt.
                            Verder zullen alle remleidingen moeten vervangen worden en moet ook nog de kabelboom gelegd worden om sensoren, computer en ABS pomp te verbinden. Bijna onbegonnen werk.
                            Alhoewel ... in mijn 1973 BMW E12 heb ik het gedaan.
                            Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                            Vaker dan je denkt

Voila. Het ging eigenlijk over een Fiat Punto van 2003, van mijn vriendin. Kwestie van ze iets "veiliger" de baan op te sturen.. Dat was toen een optie, dus ik denk dat het dan niet moeilijk kan zijn dat er op te zetten?

Comment

Het is niet omdat het mogelijk is dat het daarmee ook haalbaar is, zoals b_ken al zei

Ik vrees dat dat je evenveel gaat kosten als een 2dehands Punto mét ABS

Comment

Vaker dan je denkt

Er zijn dan gaten in de draagarmen waar je de ABS sensoren zo in kan schuiven of hoe moet ik me dat voorstellen ? En de tandkransen, zitten die klaar ?

Comment

Er zijn dan gaten in de draagarmen waar je de ABS sensoren zo in kan schuiven of hoe moet ik me dat voorstellen ? En de tandkransen, zitten die klaar ?
                                  Geen idee, maar wetende dat er geen 2 verschillende draagarmen bestaan voor abs-non abs neem ik aan van wel

En qua productiekost is dat ook een pak goedkoper om zo'n dingen universeel te houden.

Comment

Na uw vorige reply van de Elise en de MGF had ik gedacht dat je de details kende. Daarom vind ik dit antwoord een beetje teleurstellend.

Any way, we zijn het erover eens dat het in het voorbeeld van de punto niet haalbaar zal zijn tegen een betaalbare prijs.

Comment

Vaker dan je denkt

Idem bij de MX5. Tof rijtje auto's trouwens

Natuurlijk is de mijne zo basic als maar kan (muv servo-stuur) en heeft dus geen ABS
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Daxter
                                      Zelfs als ge met uw stuur draait, voelde den auto bewegen.

Comment

als ge een goedkoop wrak vindt dat ermee is uitgerust
                                        als ge weet waarmee ge bezig zijt (dus weet welke onderdelen ge allemaal moet omzetten, zoals ook bijvoorbeeld de remschakelaar van uw rempedaal)
                                        als ge genoeg van electronica kent om een kabelboom aan te passen
                                        als ge alles zelf kunt doen

dan gaat het mogelijk zijn en financieel haalbaar zijn om dit te doen

ik vind het trouwens nog altijd bizar dat mensen ESP en indertijd ABS als een optie zien en zitten te twijfelen om hun auto ermee uit te rusten of te kiezen voor een duurdere radio...
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X