Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Een airco : belast die de accu, of niet?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Een airco : belast die de accu, of niet?

Je hoort dikwijls van die discussies dat een airco de accu enorm zwaar zou belasten, maar ik geloof er niks van.
    Het klopt toch dat de compressor voor de airco 'mechanisch' rechtstreeks door de motor aangedreven wordt, en NIET elektrisch op de accu? Of vergis ik me?

Volgens mij verbruikt de airco alleen maar stroom voor de ventilatoren (die ook voor gewone verwarming gebruikt worden, en voor de sturing/elektronica van de airco.
    Klopt dat?

Als je iets of wat koeling in de wagen moet hebben, heb je toch 500 tot 1000 watt aan vermogen nodig. Als je dat volledig elektrisch wil aandrijven, kost dat al snel 70 tot 80 ampère. Geen enkele alternator en accu die dit volhoudt, denk ik.
    Windows computers, on a quiet night you can hear them all reboot !

airco draait op de motor, aloewel dat in de korte toekomst mss wel eens zou kunnen veranderen

Comment

zoals ik al dacht.
      Maar waarom wordt er altijd beweerd dat de airco de accu fel belast?
      Windows computers, on a quiet night you can hear them all reboot !

Comment

zo vaak heb ik dat nog niet horen beweren eigelijk

in de winter op de zwaarste stand van de ventilator mss, gecombineerd met de achterruitverwarming, de lampen en de verwarmde zetels

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          in de winter op de zwaarste stand van de ventilator mss, gecombineerd met de achterruitverwarming, de lampen en de verwarmde zetels
          Of tegenwoordig ook elektro-hydraulische servopompen die tegen maximum belasting ook 90+ ampère trekken.

Comment

das waar, maar das nooit langer dan pakweg 2 minuten manoueveren

airco is contenu

Comment

airco belast alleen de accu ( en de alternator ) door piekstromen te trekken elke keer die poulie inschakelt + de ventilator voor de condensor die aanspringt ( deze is wel goed voor pieken tot 30 A )
              voor de rest belast die alleen de motor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                airco belast alleen de accu ( en de alternator ) door piekstromen te trekken elke keer die poulie inschakelt + de ventilator voor de condensor die aanspringt ( deze is wel goed voor pieken tot 30 A )
                voor de rest belast die alleen de motor
                het aanschakelen van de compressor is louter een elektrische puls dat kost nix, denk ik
                je zult het voelen aan het motorvermogen, soms

Comment

het aanschakelen van de compressor is louter een elektrische puls dat kost nix, denk ik
                  rijd eens met een Ford KA, dat éérste model met 1.3 motortje.
                  zet de airco aan, en je voelt dat de vermogen minder is

Comment

Bij de nieuwe Prius werkt de airco wel enkel op de (HV) accu.
                    Als je gewoon stilstaat met het contact aan, en je zet de airco aan dan gaat de motor niet aanslaan.

Comment

edit ....
                      Last edited by ; 27/09/2010, 13:47.

Comment

ahum je moet de poulie wel blijven bekrachtigen he. ok dat kost niks, maar die ventilator die vooraan de wagen aan het draaien is kost u wel een pak stroom.
                        aanyway, das de enige vorm van verbruik aan de batterij dat ik weet van een airco.
                        de rijst is allemaal voor de motor.

Comment

Working...
                        X