Mededeling

Collapse
No announcement yet.

comfort: zachte vs harde ophanging

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• comfort: zachte vs harde ophanging

Ik ben hier niet waarschijnlijk de enige die een zachte ophanging ronduit onaangenaam vindt?

Den Opel astra break waar ik 30 000km op zette had een OK ophanging, de VW Golf IV net iets zachter. Die auto's reden voor mij heel goed, nooit last gehad van rugpijn en me nooit echt geergerd aan de slechte staat van de weg.

Nu foor ik weer rond met een fransoos (citroen C3) en ik rij heel modaal en zacht met dat ding, dat werkt goed en is heel comfortabel zolang ik er zachtjes mee omspring. Maar eens je op het gas gaat, remt of stuurt krijg ik echt de kriebels van dat ding. Dat zwalpt alle kanten op, enorm oncomfortabel om constant rondgegooid te worden bij gas of remmen. En in de bochten gaat alles in de auto gaan slingeren van mijn zetel of dashboard

Een zachte ophanging zal alle oneffendheden in de weg netjes wegfilteren, maar énorm gaan duiken/rollen. Jan Modaal rijdt heel zachtjes en voorzichtig dus vindt dat OK. Maar ben ik de enige die daar de kriebels van krijgt?

Graag wat toelichting en het verband met een grotere auto, die hebben daar precies minder last van.
    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Nu ik een stevigere ophanging gewoon ben ervaar ik dat ook vaker en vaker.

Mega irritant idd, je kunt niet eens een rotonde iet of wat vlug nemen zonder dat het oncomfortabel aanvoelt.

Zowel de Xsara als de E hebben er hier last van. Ook snel een straatje inrijden gaat praktisch niet zonder dat je uit je zetel valt
    Als je je daar bij neerlegt en je gaat echt raggen, dan geraak je het wel gewoon (in geval van de Xsara hier), maar als je dan terug met een auto rijdt met een stevigere ophanging.. altijd schrikken

Comment

Heb dit met de Fiat 500 1.2 benzine met de 69 paardjes ook ervaren :
      Ik nam een rondpunt iets te vlug volgens Fiat 500 normen en ik dacht dat ik ging omkeren ...
      zo wiegelen dat hij deed

Mijn vrouw schoof achteraan van links naar rechts aan een snelheid van 60 km/uur

Op dat gebied is de Lotus "iets" beter zunne ...

Comment

tja, las je de zachte ophanging gaat gebruiken voor wat sportiever rijden doet dat vreemd in de bochten. voor ik mijn ophangingsrubbers verving en mijn stabilisatiestangen nutteloos waren, vond ik ook dat mijn wagen hard leunde in de bochten waarvan ik dacht, "nu gaat die elk moment een pootje heffen en ben ik de controle kwijt"

maar als je er normaal mee rondreed merkt je er niks van.

het hangt er gewoon een beetje vanaf wat je wilt. wil je zweven over de baan en zeer comfortabel rijden, koop eencitroen C5 of een cadillac.
        wil je contact met de weg, koop dan een corvette of ferrari ofzo.
        maar met die moet je dan weer niet klagen dat je in de stad elke kassei voelt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
          het hangt er gewoon een beetje vanaf wat je wilt. wil je zweven over de baan en zeer comfortabel rijden, koop eencitroen C5 of een cadillac.
          dat zijn grotere luxeauto's, ik dacht dat die complexere ophanging hebben.
          ik bolde een eind rond met een saab 9-3: dat reed supersoepel. je voelde niets van de weg en de bodyroll was beperkt dacht ik. 't was in wintertijd dus reed ik voorzichtig.

Comment

Hoe groter hoe erger heb ik de indruk (in combinatie met een zachte ophanging dan), dan voel je al dat gewicht nog eens.

Een Corsa heeft bijvoorbeeld geen comfortabele ophanging, wel een zachte, en dat helt en onderstuurt ook voor kapot

Comment

*edit: dubbel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teus Bekijk Berichten
                dat zijn grotere luxeauto's, ik dacht dat die complexere ophanging hebben.
                ik bolde een eind rond met een saab 9-3: dat reed supersoepel. je voelde niets van de weg en de bodyroll was beperkt dacht ik. 't was in wintertijd dus reed ik voorzichtig.
                pfff, complexe ophanging is het ni echt.
                maar wel de materialen die ze gebruiken.
                hoe de schokdempers, de veren enz allemaal zijn afgesteld.

steek morgen een set bilsteins en koni's onder die C3, stel deze goed af, en die auto gaat al een pak minder leunen, maar het comfortabele gaat er wel af zijn van de rit.

en bij auto's met stabilisatiestangen is de dikte van de deze stukken van belang.
                hoe dikker de stang hoe minder de auto gaat leunen in de bochten.
                Main functions
                Anti-roll bars provide two main functions. The first function is the reduction of body lean. The reduction of body lean is dependent on the total roll stiffness of the vehicle. Increasing the total roll stiffness of a vehicle does not change the steady state total load (weight) transfer from the inside wheels to the outside wheels, it only reduces body lean. The total lateral load transfer is determined by the CG height and track width.
                The other function of anti-roll bars is to tune the handling balance of a car. Understeer or oversteer behavior can be tuned out by changing the proportion of the total roll stiffness that comes from the front and rear axles. Increasing the proportion of roll stiffness at the front will increase the proportion of the total load transfer that the front axle reacts and decrease the proportion that the rear axle reacts. This will cause the outer front wheel to run at a comparatively higher slip angle, and the outer rear wheel to run at a comparatively lower slip angle, which is an understeer effect. Increasing the proportion of roll stiffness at the rear axle will have the opposite effect and decrease understeer.

Comment

merci Tim!

waarom denken de mensen eigenlijk dat een grotere auto beter of comfortabeler rijdt?
                  of anders gezegd: kun je met een kleine auto ook veel kilometers bollen zonder dat het pijn doet?
                  ik zie verder enkel een wezenlijk verschil in beenruimte en prullaria zoals GPS/zetels

Comment

Een langere wielbasis is doorgaans een betere demping in de zin van minder hobbelig reageren. Is logisch, is pure dynamica.
                    Bovendien is een grotere auto een duurdere auto en dus ook een andere afwerking en doorgaans ook betere zetels.

Bij mij is pijn in een auto meestal veroorzaakt door een zetel. Niet door de vering, da's puur comfort.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Graag wat toelichting en het verband met een grotere auto, die hebben daar precies minder last van.
                      Langere wielbasis en meer spoorbreedte.
                      A Twist of the Wrist

Comment

wil je contact met de weg, koop dan een corvette of ferrari ofzo.
                        maar met die moet je dan weer niet klagen dat je in de stad elke kassei voelt.
                        Die C5 (hydractief) is wel een wagen die indien nodig zijn veer/demper karakteristiek aanpast aan de omstandigheden.
                        A Twist of the Wrist

Comment

de bewegingen die een grote auto doet over oneffenheden zijn kleiner dan die van een kleine auto.

vergelijk het een beetje met boten.
                          vergelijk zoon cadillac met een cruiseschip, en een mini met een gemotoriseert rubberen bootje.
                          stel nu dat je met beiden over de golven gaat.
                          die grote boot gaat wel op en neer gaan op die golven, maar niet echt om te zeggen wauw.
                          terwijl dit kleine bootje elke golfje op en neer gaat. het kleine bootje is natuurlijk wel veel vinniger om te draaien enz.

waarbij we eigenlijk bij het volgende punt komen, wielbasis.
                          hoe kleiner u wielbasis is, hoe korter een auto zal kunnen sturen, hierdoor kun je met een mini zo makkelijk in een stad enz rondrijden.
                          + YouTube Video
                          ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

maar op hoge snelheid zuigt dit, bij zoon korte wielbasis zal je vel makkelijker te hard sturen.
                          een auto met een grote wielbasis ligt veel stabieler op de baan op hoge snelheden ( 1 van de redenen dat topfuel dragracers zo lang zijn )

dit is eigenlijk ook 1 van de redenen dat sommige van die tftest waarin een fiat 500 op een klein circuit ( kart circuit ) een ferrari klopt eigenlijk waardeloos.
                          die ferarri kan nooit op zoon circuit zijn bocht goed nemen, dan mag die nog zoveel G's trekken. op lage snelheden maakt dit niet uit.

korte samenvatting bij het ontwikkelen van een auto met exact dezelfde vering
                          lange wielbasis, stabiel op hoge snelheden, rijd comfortabeler
                          korte wielbasis, stuurt beter op lage snelheden.

hierna kan je dus verder gaan spelen met de vering enz.

btw, voor verdere werking van sway-bars enz

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
                          Die C5 (hydractief) is wel een wagen die indien nodig zijn veer/demper karakteristiek aanpast aan de omstandigheden.
                          papie heeft er zo een, en het zweverige gevoel is er nog steeds dat hierboven is angehaald, maar die hydrovering zorgt er ook voor dat de 4 wieltjes mooi op de grond blijven gepland.
                          Last edited by Timmie; 04/09/2010, 00:34.

Comment

hoe kleiner u wielbasis is, hoe korter een auto zal kunnen sturen, hierdoor kun je met een mini zo makkelijk in een stad enz rondrijden.
                            Is ook niet altijd waar, hier thuis is het tegendeel zelfs waar
                            De grootste auto heeft de kleinste draaicirkel, de kleinste de grootste

Comment

er zijn bijkomende factoren zoals hoe ver je de wielen kunt uitdraaien enz, FWD of RWD, enz.

een tank kan ook terplekke draaien. ik had het over de algemene regel waarin 2 auto's volledig dezelfde ophanging hadden met het enige verschil de grote van de wagen.

Comment

interessante thread, bedankt aan iedereen voor de verhelderende bijdragen!

tijd dat ik eens een auto onder mijn kont krijg geschoven die wat harder is afgeveerd, ik wil eens weten of ik dan nog graag 200km op een dag rijd.

Comment

als je het gewoon bent g je niet klagen.
                                  juist zoals je in je jeugd nooit hebt geklaagd dat je 15km naar school moest fietsen, terwijl je nu je auto ervoor gaat nemen.

Comment

tijd dat ik eens een auto onder mijn kont krijg geschoven die wat harder is afgeveerd, ik wil eens weten of ik dan nog graag 200km op een dag rijd.
                                    dat word je inderdaad gewoon.
                                    Ik heb soms dagen dat ik 500 km rijd, en heb een hardere vering dan standaard, en 18". Deze rijdt een stuk harder dan m'n vorige op standaard comfort-vering en 16". Ik heb er eigenlijk nooit last van.
                                    Ik heb wel liever zacht, omdat ik slechts 1% van m'n ritten speel, maar 't is niet dat het stoort. De volgende zal wel weer comfortabeler zijn denk ik, maar 't is niet dat ik er speciaal naar uitkijk.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Voor autostrades liever zacht dan hard imo.

Zodra er wat bochten komen mag het wel steviger

Comment

de vraag is ook, hoe hard of hoe zacht.
                                        als je auto rijd en voelt als een gokart dan ga je op lange rustige cruiseritjes het ook maar een kidneykiller vinden. inde heat of battle op circuit merk je daar niets van. maar owee als je over betonplaten rijd tijdens het cruisen.

Comment

Working...
                                        X