Kan hier iemand eens uitleg geven over alle mogelijke stappen / onderdelen die gezet kunnen worden in/aan een atmosferische motor om diens prestaties te verhogen (polijsten, kop, compressie, nokkenas, inlaat, uitlaat, management, bougies,...).
Laten we het houden op een onderwerp niet gebonden aan dagelijks wegverkeer: Oldtimers, racers, circuit.
Ik hebt dus niet over:
- sprintboosts
- chiptuning
- compressors en turbo's.
- lawaaimakers op de openbare weg
- alles wat uw motor na 1000km om zeep helpt.
en in feite waarschijnlijk niet over modernere auto's en motoren met hun monsterachtig electronica aandeel.
Is er een mogelijkheid om daar eens een algemeen licht op te werpen?
Sommigen vragen mij daar zelfs achter en ik sta daar dan altijd wat vaag te doen. Is er een rangorde (eerst dat voor dat)? Is er een winst/prijs verhouding (dit zorgt voor het meeste winst, dat niet)?
Kan je een motor N/A tunen met minder verbruik tot gevolg?
etc...
Laten we het houden op een onderwerp niet gebonden aan dagelijks wegverkeer: Oldtimers, racers, circuit.
Ik hebt dus niet over:
- sprintboosts
- chiptuning
- compressors en turbo's.
- lawaaimakers op de openbare weg
- alles wat uw motor na 1000km om zeep helpt.
en in feite waarschijnlijk niet over modernere auto's en motoren met hun monsterachtig electronica aandeel.
Is er een mogelijkheid om daar eens een algemeen licht op te werpen?
Sommigen vragen mij daar zelfs achter en ik sta daar dan altijd wat vaag te doen. Is er een rangorde (eerst dat voor dat)? Is er een winst/prijs verhouding (dit zorgt voor het meeste winst, dat niet)?
Kan je een motor N/A tunen met minder verbruik tot gevolg?
etc...
Comment