Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Wat gebeurt er als ... kapot gaat bij een ongeval

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Wat gebeurt er als ... kapot gaat bij een ongeval

Na gisteren de gecrashde murcielago te hebben gezien vroeg ik mij een paar dingen af.

Bij de meeste wagens sluiten de deuren automatisch (automatische vergrendeling) wanneer je gaat rijden maar wat gebeurt er nu als je door omstandigheden in het water rijd? Ik verwacht dat alles uit gaat (elektronica) maar kan je de deuren en ramen dan nog eigenlijk open krijgen?

Ander geval, een wagen is aan het rijden, slipt en kantelt om. Alle personen in de wagen zijn bewusteloos door de klap dus niemand kan de deuren van binnen uit open doen. Mensen die het ongeval hebben zien gebeuren komen de slachtoffers helpen en proberen de deuren te openen maar dit gaat niet omdat de automatische vergrendeling aanstaat.

Wat nu? Is er tijd genoeg om bv. op de brandweer te wachten of is er tegen die tijd al iets ontploft (motor)?

Ik hoop dat het topic hier goed staat.

Bij renault is het systeem van de centrale vergrendeling bij een ongeval automatisch ontgrendeld . Als je in het water teregd komt en je bent bij bewust zijn kun je na dat de auto volledig gezonken is de voorruit uitduwen met de voeten .

Comment

vooral kalm blijven is hier de raad, en de auto laten vollopen hebben ze mij altijd gezegd, zodat druk van in de wagen en buiten de wagen even groot is en je de deuren simpel kan opendoen en naar boven zwemmen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cousie
        vooral kalm blijven is hier de raad, en de auto laten vollopen hebben ze mij altijd gezegd, zodat druk van in de wagen en buiten de wagen even groot is en je de deuren simpel kan opendoen en naar boven zwemmen
        wagen is elektronisch gesloten (toch?) en als de elektronica kapot is hoe ga je de deuren of ramen dan open krijgen?

Comment

je kan die denk ik steeds nog mechanisch openkrijgen denk ik
          heb het nog nooit echt ondervonden, dus...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timo
            wagen is elektronisch gesloten (toch?) en als de elektronica kapot is hoe ga je de deuren of ramen dan open krijgen?
            Wagen wordt elektronisch gesloten, maar als de elektronica stuk gaat gaat de wagen automatisch terug open.

Comment

Is dat niet 1 vd vereisten voor de technische keuring dat je handvat rechtstreeks met een kabel verbonden is aan het slot ?

't is wel zo dat je bij BMW bvb 2 x moet trekken aan de hendel om een automatisch gesloten deur te openen terwijl dat bij MB bvb 1-maal is.

edit: met dat ik dit nog eens gelezen, begin ik te twijfelen aan die 2 keer trekken bij een beejemwee
              Last edited by ; 27/08/2006, 00:03.

Comment

toch is het zo dat de vergrendeling zich ontgrendelt bij een ongeval!!

Comment

als je aan je hendel trekt om je deur open te doen, gaat hij toch vanzelf los?

Als je deuren automatisch op slot gaan bij het rijden en je trekt aan die hendel ontgrendel je de deur gewoon.
                  Bij een ongeval gaat dit niet anders aangezien dit niet electronisch is maar door middel van het trekhendeltje.

Comment

Bij een ongeval ontgrendelen de deuren zich automatisch. (staat in het boekje van mijn E30 :p )

als je in het water valt idd door de vooruit of via de zijruiten. Meestal duurt het wel even voor de elektronika helemaal uitvalt.
                    Oorspronkelijk geplaatst door Alexis
                    Was grappig om je bij het vertrekken elke 90° bocht al clutchdumpend scheef te zien nemen om je kar wat te sparen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman
                      Is dat niet 1 vd vereisten voor de technische keuring dat je handvat rechtstreeks met een kabel verbonden is aan het slot ?

't is wel zo dat je bij BMW bvb 2 x moet trekken aan de hendel om een automatisch gesloten deur te openen terwijl dat bij MB bvb 1-maal is.

edit: met dat ik dit nog eens gelezen, begin ik te twijfelen aan die 2 keer trekken bij een beejemwee
                      klopt wel bij BMW moet je 2keer trekken als je deuren automatisch gesloten zijn

Comment

Werkt inderdaad met impactsensoren, net zoals de airbags, dus die ontgrendelen vanzelf, is verplicht.
                        Voor oude auto's die geen centrale vergrendeling hebben, gewoon 'n tik tegen de ruit, knopje omhoog en klaar
                        ----------------------------------------------------------------------------------
                        2010 Porsche Cayenne S ---- Daily driver
                        2008 BMW 730dA (F01) Exclusive Line Plus ---- Daily driver (SOLD)
                        Pictures here: BMW 7 Series
                        1992 Lamborghini Diablo 5.7L V12 SV Conversion ---- Weekend toy
                        Pictures here: Diablo

--------------------------------------------------------------------------------------------
                        It's like being in command of the Battlestar Galactica:
                        It might need half a starsystem to turn around,
                        but it'll do lightspeed, and has so much firepower even the
                        Cylons have respect for it...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nemo
                          klopt wel bij BMW moet je 2keer trekken als je deuren automatisch gesloten zijn
                          Kan ik ook bevestigen.

Comment

Bij een Range ook, met het gekende gevolg dat je bijna met zo'n hendel in je handen zit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door new_megane
                              Bij renault is het systeem van de centrale vergrendeling bij een ongeval automatisch ontgrendeld . Als je in het water teregd komt en je bent bij bewust zijn kun je na dat de auto volledig gezonken is de voorruit uitduwen met de voeten .
                              Sorry voor de off-topic, maar ...

Jeezes .. !

Comment

Tja, die Mégane sjoffeurs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Mbman

volgens mij is dat geen vereiste, althans bij de vectra gts facelift moet je op het knopje van de ontgrendeling duwen, aan klink trekken doet niets.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pirre
                                    volgens mij is dat geen vereiste, althans bij de vectra gts facelift moet je op het knopje van de ontgrendeling duwen, aan klink trekken doet niets.
                                    Ook als je van binnenuit opendoet

Comment

Normaal gezien zou een constructeur zijn electronica zo moeten ontwerpen dat bij het "falen van de electronica" de deuren ontgrendelen.

Wij noemden dat vroeger de "fail-state". Dat moet altijd een "veilige" state zijn.

In dit concreet geval moet je er dus voor zorgen dat er altijd stroom nodig is om de deuren te vergrendelen (bv: een electromagneet), echter niet als je de deuren van buitenaf op slot doet (bv: door een relais).

PS: Het hierboven vermelde is natuurlijk hoe het zou moeten zijn, ik weet niet of ze het ook echt toepassen, maar het zou me toch stevig verbazen van niet.

Comment

bij sommige merken gaan elektrische ruiten nog werken als wagen onder water is , dacht dit oa v Saab eens gelezen te hebben .

Is ook 1 vd redenen waarom elektrische ruiten achteraan als optie soms zo duur zijn .

En idd deuren ontgrendelen automatisch vanaf bepaalde impact

Comment

Working...
                                        X