Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Zweven van achtertrein na montage nieuwe banden?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Zweven van achtertrein na montage nieuwe banden?

Ik heb vandaag nieuw Michelin Ps2's laten monteren.
    Bij het naar huis rijden voelde ik niks speciaal... maar wanneer ik een uurtje later naar het werk vertrok (waar ik nu zit) kreeg mijn wagen een zweverig gevoel achteraan.
    Als ik de wagen kort van links naar rechts instuur (zoals ge banden gelijk ne johnnie zou warmrijden) heb ik het gevoel dat mijn achtertrein van links naar rechts mee zweeft.
    Ook heb ik den indruk dat de wagen iets naar rechts trekt ? maar dat kan in het kopje zitten.

er zijn ofwel 2 scenario's...
    Mijn achterbanden waren marginaal hard versleten,en zullen waarschijnlijk veel zwaarder gestuurd hebben.
    De nieuwe banden zijn veel kwieker en geven bijgevolg een zweverig gevoel?
    2de optie :
    Er is iets niet goed vastgezet en een achterwiel zit los?

groeten

Bart

Met splinternieuwe banden moet je altijd een beetje voorzichtiger rijden. Ze moeten eerst nog wat ingereden worden en geven daardoor minder grip.

Comment

dat klopt... maar dan zou mijn knipperlichtje van DCS moeten knipperen ... en dat is niet het geval...

Comment

Nieuwe banden zijn zachter van rubber dan oude die door de tijd harder worden, kan zijn dat je dit verschil voelt...

Wiel dat los zit merk je snel genoeg, dan had je al lang iets kapot gereden ook waarschijnlijk.

Comment

Inderdaad, nieuwe banden zijn altijd wat zachter. Bovendien is het bandenprofiel ook terug wat hoger t.o.v. je oude banden, wat ook al wat meer beweging geeft.

Comment

heb alles nagetrokken en bandenspanning gemeten... tziet er allemaal ok uit... dus het geweten is gesusd...
            blijft een vies gevoel...
            raar eigenlijk met de oude versleten en potentieel gevaarlijker materiaal u "veiliger" voelen als met vers nief sticky rubber ....

thx for all the replies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
              heb alles nagetrokken en bandenspanning gemeten... tziet er allemaal ok uit... dus het geweten is gesusd...
              blijft een vies gevoel...
              raar eigenlijk met de oude versleten en potentieel gevaarlijker materiaal u "veiliger" voelen als met vers nief sticky rubber ....

thx for all the replies
              Ik zou voor de zekerheid het spel toch eens laten uitlijnen. Normaal mag je dat niet uitdrukkelijk voelen dat je nieuwe banden hebt, zeker niet met PS2's. Thans bij mij toch niet...

Comment

goed idee...
                moet maandag nog ergens 2 voorbanden op de kop zien te tikken (ps2 are hard to come by these days met de komst van de PS3) dan kan ik hem aldaar even goed laten uitlijnen!

Comment

Bij banden moet je rekening houden met verschillende parameters. De die, die we allemaal wel kennen, breedte, profiel, zacht of harder rubber, is er nog een belangrijk verschil. nl de stijfheid van het karkas. Zeer stijve karkassen worden vb gebruikt bij super sportieve wagens voor snedig te kunnen rijden, en bij bestelwagens omwille van hun sterkte bij zware belastingen. Indien je vorige banden een stijve karkas hadden en je huidige een zachter zal het inderdaad de indruk geven dat je achterste wat wiebelt in de bochten....Best eens met je bandenboer bespreken..

Comment

De banden die er nu opliggen zijn de zelfde als er oplagen... namelijk michelin Pilot sport PS2

Comment

Het is toch nog niet opgelost.
                      gisteren alles nagelopen en aangetrokken, bandenspanning gecontroleerd.. allemaal OK

Maar de auto blijft zweverig aanvoelen... (vooral bij hogere snelheden)
                      in den draai is ier zeer instabiel
                      En bij stevig aanremmen trekt de wagen meestal naar links, en moet ik echt corrigeren om recht door te blijven..

Kan dit enkel zijn doordat ik nu een pak meer profiel heb van achter tov van voor (+/- 1 a 1.5 cm) dat de wagen meer op zen neus staat?
                      Morgen ga ik sowieso andere voorbanden laten steken (is nodig ook.. maar ze hadden die bij Frits niet meer) en terug laten uitlijnen...
                      hopelijk is het dan opgelost...

voel me echt ni al te veilig zo!

Comment

Misschien is het een vrouwelijke auto en is ze zo blij met haar nieuwe schoenen, dat ze constant met haar gat wiebelt..........ge weet hoe vouwen zijn hé...

Comment

misschien eens proberen om de bandendruk lichtjes te verhogen

Comment

Voila,
                            gisteren nief banden laten leggen van voor ook, nog ergens een setje PS2 op de kop kunnen tikken.
                            en het probleem lijkt opgelost...
                            achteraan leeft em iets meer mijn gedacht.. geen grip lossen ofzo maar gewoon ander gevoel...
                            maar dat is imho te wijten aan het feit dat ik de lang met een kale achterband heb gereden...
                            Zuid-Frankrijk kan weer (veilig) onveilig gemaakt worden

Comment

Even dit oude topic naar boven schoppen... zit met een gelijkaardig probleem.

De achtertrein van mijn E90 voelt zweverig aan, maar enkel op de snelweg vanaf ongeveer 120km/u en enkel rechtuit.
                              Aan lage snelheid en scherpe bochten, ligt de wagen als een blok op de weg (dus dat sluit de schokdempers uit? Volgens de garagist zijn deze in orde).
                              Dacht eerst dat het de nieuwe banden waren, maar die zijn nu naar voor verplaatst en het zweverige gevoel blijft.
                              Mijn garagist heeft de rubbers van de draagarmen nagekeken en zegt dat alles in orde is.
                              De bandenboer zegt dat het misschien een silent block is dat versleten is...

Iemand een idee?
                              Last edited by N-D-D-V-D-B; 13/03/2012, 15:44.
                              For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Volgens mij heeft het te maken met een verschil van stijfheid tussen voor- en achterbanden.
                                Mijn bandencentrale heeft mij om deze reden bijvoorbeeld afgeraden om vooraan runflats te leggen en achteraan gewone banden (ik moest enkel mijn achterbanden laten vervangen en wou om de kosten te drukken geen RFT's leggen). Runflats zijn namelijk sowieso minder soepel dan standaard banden, wat volgens de bandencentrale zou leiden tot een zwevend gevoel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Majestic81 Bekijk Berichten
                                  Volgens mij heeft het te maken met een verschil van stijfheid tussen voor- en achterbanden.
                                  Mijn bandencentrale heeft mij om deze reden bijvoorbeeld afgeraden om vooraan runflats te leggen en achteraan gewone banden (ik moest enkel mijn achterbanden laten vervangen en wou om de kosten te drukken geen RFT's leggen). Runflats zijn namelijk sowieso minder soepel dan standaard banden, wat volgens de bandencentrale zou leiden tot een zwevend gevoel.
                                  Maar ik heb die RFT-brol er al jaren terug afgegooid...
                                  For reasons beyond my comprehension I have been forced to remove my funny quote...

Comment

Dit probleem heb ik ook voorhad bij het monteren van nieuwe ps3, dan maar eens andere banden geprobeerd en het was beter. volgens mij is de flank te zacht van een ps3 waardoor de band meer beweegt. het was wel op een M3 E36.
                                    1994 Saab 9000 CSE 2.3 LPT FPT
                                    1994 BMW E36 ///M3 3.0 coupé

Comment

Working...
                                    X