Mededeling

Collapse
No announcement yet.

et-waarde velgen

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• et-waarde velgen

Ben op een mooi setje velgen origineel volvo gebotst op marktplaats. Het gaat 'm om 18" velgen die in principe voor een XC60/XC90 zijn.

De steek (5x108) is 't zelfde als op m'n S60 dus zal passen, maar de ET waarde is 49 waar het bij m'n S60 nu dacht ik 43 is.

Wat voor gevolg heeft dit dan ? Kan het problemen geven ? "Mag" het voor de keuring etc ?

de velg steekt 6 mm meer naar binnen als het over dezelfde breedte van velg gaat tenminste... dan kunt ge nu vrij makkelijk nazien of deze nieuwe velg niet tegen uw veerpoot gaat aanschuren. Ook de maximale stuuruitslagen eens nameten en zien of ge daar die 6mm speling hebt.
    Voor de keuring: in principe moogt ge niet teveel afwijken (ik dacht een 3%) van uw spoorbreedte maar 1.2 cm in totaal gaan ze heus niet zien laat staan dat ze het gaan nameten.
    www.peugeotforum.be

Comment

6mm meer naar binnen, jammer, had beter 6mm meer naar buiten geweest, zou mooier zijn

Maar merci!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wouter Bekijk Berichten
        6mm meer naar binnen, jammer, had beter 6mm meer naar buiten geweest, zou mooier zijn

Maar merci!
        Als de velg even breed is kan je ook een spacer steken van 6mm, dan staan ze hetzelfde als je huidige. Je kan bijvoorbeeld ook spacers steken van 10mm, dan staan ze 4mm breder dan nu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
          Als de velg even breed is kan je ook een spacer steken van 6mm, dan staan ze hetzelfde als je huidige. Je kan bijvoorbeeld ook spacers steken van 10mm, dan staan ze 4mm breder dan nu.

Daar heb ik idd ook al over nagedacht ja, alleen mag dat niet zeker ?

Comment

geen optie om voor de keuring de huidige velgen terug te steken?
            www.peugeotforum.be

Comment

In principe wel, gezien ik de 16" eigenlijk zowiezo ga houden als wintervelgen.

Comment

dan moeten de winterbanden wel juist uitkomen met de keuringsperiode
                www.peugeotforum.be

Comment

Yep mja, ik zal toch nog even verder zien denk ik.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                    dan moeten de winterbanden wel juist uitkomen met de keuringsperiode
                    Je mag perfect in de zomer met winterbanden gaan, als deze maar een snelheidsindex hebben die hoger is dan de topsnelheid van de auto. (en zelfs dat is eigelijk niet nodig als je een stickertje met de max toegelaten snelheid voor je banden op je dash plakt)

Comment

Ja tarara, winterbanden vanaf oktober, heb indertijd toen ik voor het eerst naar de keuring moest ervoor gebeld omdat ik met adapters zit met mijn zomerwielen.

Wettelijk zijn wnterbanden maar toegelaten tussen 1 oktober en 31 maart.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                        Ja tarara, winterbanden vanaf oktober, heb indertijd toen ik voor het eerst naar de keuring moest ervoor gebeld omdat ik met adapters zit met mijn zomerwielen.

Wettelijk zijn wnterbanden maar toegelaten tussen 1 oktober en 31 maart.
                        Dat is veranderd.
                        Als je een juiste snelheidsindex hebt mag het constant. Enkel met lagere snelheidsindex is het die periode

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door flappy Bekijk Berichten
                          de velg steekt 6 mm meer naar binnen als het over dezelfde breedte van velg gaat tenminste... dan kunt ge nu vrij makkelijk nazien of deze nieuwe velg niet tegen uw veerpoot gaat aanschuren. Ook de maximale stuuruitslagen eens nameten en zien of ge daar die 6mm speling hebt.
                          Voor de keuring: in principe moogt ge niet teveel afwijken (ik dacht een 3%) van uw spoorbreedte maar 1.2 cm in totaal gaan ze heus niet zien laat staan dat ze het gaan nameten.
                          Maximale stuuruitslag: mijn velgen (die in principe niet leverbaar zijn voor een niet-R) slepen (daarom waarschijnlijk) ook tegen m'n kassen als ik helemaal overdraai.
                          Na twee keer weet je dat en draai je niet helemaal meer over. Draaicirkel wordt wel ietsje groter, maar als ge een beetje kunt rijden mag dat geen probleem zijn.
                          Dus wouter, be aware mocht je eventueel pegasussen steken. "wie schoon wil zijn moet wat afzien" is de beste troost

2015 Volvo V60 D2 aut.
                          2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                            Maximale stuuruitslag: mijn velgen (die in principe niet leverbaar zijn voor een niet-R) slepen (daarom waarschijnlijk) ook tegen m'n kassen als ik helemaal overdraai.
                            Na twee keer weet je dat en draai je niet helemaal meer over. Draaicirkel wordt wel ietsje groter, maar als ge een beetje kunt rijden mag dat geen probleem zijn.
                            Dus wouter, be aware mocht je eventueel pegasussen steken. "wie schoon wil zijn moet wat afzien" is de beste troost
                            Lijkt mij wel een zwaar probleem, but that is just me

Comment

Working...
                            X