Mededeling

Collapse
No announcement yet.

DIY: bougies vervangen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • DIY: bougies vervangen

    Voor diegenen die het interesseren....weer een kleine DIY

    Als motor hebben we hier een 4.4 V8 van BMW. Vroeger had je gewoon een bougiekop op je bougie staan die je moest los trekken en dan kon je gewoon aan je bougies. Bij wat modernere motoren zit je met de bobijn (of coil pack zoals Bleke Willy zou zeggen) bovenop je bougie...die moet er dus eerst af...

    Bon! Tijd voor de handjes vuil te maken...Na wat plastic afdekkappen te hebben verwijderd krijg je volgend zicht
    Op elke bobijn zit een stekker, die wordt op z'n plaats gehouden door een metalen beugeltje...een platte schroeverdraaier ertussen....



    En hupla...dat beugeltje schuift naar voor...



    Doe dat bij alle bobijnen dan kan je al die stekkers los maken

    Bijgevoegde Bestanden

  • #2
    Elke bobijn zit vast met 2 moertjes...die mag je dus losdraaien



    Vervolgens kan je alle bobijnen eruit nemen, dan krijg je 't volgende te zien. Hier zie je duidelijk de bougies zitten!

    Bijgevoegde Bestanden

    Comment


    • #3
      Hoe ziet zo'n bobijn in z'n geheel eruit? Zo...



      Bijgevoegde Bestanden

      Comment


      • #4
        Volgende stap? Bougies losdraaien natuurlijk en vervangen door verse exemplaren



        Bobijnen terug plaats, telkens die 2 moertjes vast zetten, stekkers insteken, beugeltje terug sluiten, alle plastic kappen terug monteren. En als je goed hebt gewerkt kan je nu terug starten





        EINDE!
        Bijgevoegde Bestanden

        Comment


        • #5
          zoveel moeite voor een stel bougies ? damn

          normaal is het toch,
          1)bougiekabel van de bougie aftrekken.
          2)bougie eruitdraaien met bougiesleutel.
          3)andere bougie er handvast indraaien ( met bougiesleutel )
          4)bougiekabel terug aansluiten.

          deze procedure X keer herhalen naargelang het aantal cilinders.
          Last edited by Timmie; 18/05/2010, 17:37.

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten

            deze procedure X keer herhalen naargelang het aantal cilinders.



            Wat kost een bougiesleutel en waar haal je dat en hoe ziet dat eruit?
            Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
            Bestelt
            1995 Mazda MX-5 1.8

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten


              Wat kost een bougiesleutel en waar haal je dat en hoe ziet dat eruit?
              Google

              Auto5, een euro of 7, enkel op letten dat ik de juiste maat van kop te pakken krijg.
              Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
              Bestelt
              1995 Mazda MX-5 1.8

              Comment


              • #8
                bougies best met de hand aandraaien en dan een extra kwartslag aandraaien. eigenlijk best een momentsleutel gebruiken he, op louis.de vind je al een bescheiden set van 2 momentsleutels voor een 55 euro.



                vorige eigenaar van mijn moto was een prutser die alles verkeerd aanspande. 1 bougie knalde dan los uit zijn schroefdraad en bij het demonteren zaten er nog 2 bouten muurvast.
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                  Google

                  Auto5, een euro of 7, enkel op letten dat ik de juiste maat van kop te pakken krijg.
                  En kijk ook maar dat het past in je cilinderkop
                  Bij de K-series zitten die bougies gvd bijna in het carter zo diep en is de opening in de cilinderkop een mm groter dan de bougies zelf


                  Hoeveel zou de dealer tellen voor dit werkje bij zo'n V8, Gio?

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door BlackFox Bekijk Berichten
                    En kijk ook maar dat het past in je cilinderkop
                    Bij de K-series zitten die bougies gvd bijna in het carter zo diep en is de opening in de cilinderkop een mm groter dan de bougies zelf


                    Hoeveel zou de dealer tellen voor dit werkje bij zo'n V8, Gio?
                    Bij deze zitten ze ook vrij diep. Verlengstuk op de rakiak (is daar een correct woord voor?) en dan ging het perfect.

                    Veel geld...je mag rekenen op 30 à 45minuten aan werk + de kost van 8 bougies. Ik gok dat je dat bijna 200€ kost

                    Comment


                    • #11
                      het correcte woord is een ratel

                      Oorspronkelijk geplaatst door Lotuzzz Bekijk Berichten
                      Google

                      Auto5, een euro of 7, enkel op letten dat ik de juiste maat van kop te pakken krijg.
                      mijne zat gewoon bij zoon setje doppen en sleutels.

                      het is eigenlijk gewoon een M19 die iets langer is, en in die dop zit een rubbertje met een gat in.
                      als je dit op een bougie zet, dan blijft deze dus lichtjes vast zitten in de bougiesleuten.
                      op deze manier valt je bougie niet de dieperik in of kan je hem naar boven vissen eens je hem hebt losgedraaid.
                      onderaan rechts dus 3 bougiesleutels die je op een ratel kunt zetten




                      Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                      Bij deze zitten ze ook vrij diep. Verlengstuk op de rakiak (is daar een correct woord voor?) en dan ging het perfect.

                      Veel geld...je mag rekenen op 30 à 45minuten aan werk + de kost van 8 bougies. Ik gok dat je dat bijna 200€ kost
                      getverdemme das duur spul dat er bij jou ingaat.
                      mijne krijgt champion bougiekes van 4 euro/stuk .

                      ( ff serieus, dat zijn platinabougies ofzo ? )
                      Last edited by Timmie; 18/05/2010, 17:44.

                      Comment


                      • #12
                        Wel fijn dat hier de bobijnen apart zitten (en te vervangen zijn).

                        Bij mij is dat 1 geheel, als dat stuk gaat ben je 250€ armer

                        2002 MX-5 NB 1.6

                        2011 Honda PCX

                        Comment


                        • #13
                          dit zijn de momenten waarop ik me best tevreden voel met mijn bobijntje van 30 euro, delcokapje van 20 euro, bougiekabeltjes van 50 euro en goedkope bougiekes van 4 euro/tuk.

                          Comment


                          • #14
                            Hey hey mijn bougies kosten ook maar 5€ ofzo
                            En die cassette is 1x stuk gegaan maar gelukkig onder garantie vervangen
                            Ik wissel op aanraden van mijn garagist mijn bougies om de 10.000km om de cassette te sparen
                            2002 MX-5 NB 1.6

                            2011 Honda PCX

                            Comment


                            • #15
                              En dat is nog een simpele hé. Begin maar eens aan een KV6 in een Rover 45 of MG ZS....
                              BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                              Comment


                              • #16
                                Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                Hey hey mijn bougies kosten ook maar 5€ ofzo
                                En die cassette is 1x stuk gegaan maar gelukkig onder garantie vervangen
                                Ik wissel op aanraden van mijn garagist mijn bougies om de 10.000km om de cassette te sparen

                                ik wissel bij mij de bougies als er eentje begint door te flessen.
                                allee tis te zeggen,
                                dan meet ik die eerst na dat de weerstand klopt.
                                als die weerstand oneindig is, spuit ik die eerst af met WD40.
                                als de weerstand dan ni normaal is, dan word er een ander ingedraaid.
                                anders gaat ze terug in zijn socketje.

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten





                                  EINDE!
                                  Op onderhoud bij Peugeot

                                  Comment


                                  • #18
                                    Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                    als de weerstand dan ni normaal is, dan word er een ander ingedraaid.
                                    anders gaat ze terug in zijn socketje.
                                    dus je haalt ze er uit om ze te meten?
                                    bij mijn weten zijn bougies slechts gemaakt om maar één keer aangespannen te worden
                                    1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

                                    Comment


                                    • #19
                                      Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                      Hey hey mijn bougies kosten ook maar 5€ ofzo
                                      En die cassette is 1x stuk gegaan maar gelukkig onder garantie vervangen
                                      Ik wissel op aanraden van mijn garagist mijn bougies om de 10.000km om de cassette te sparen
                                      Welk verschil is er voor een bobijn of een bougie nu 10 of 20.000 km gedaan heeft ?? (Volgens mij geeft de bobijn de stroom door, wat de bougie er daarna mee doet- of niet mee doet- is toch haar (de bobijn) probleem niet meer ??)

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                                        dit zijn de momenten waarop ik me best tevreden voel met mijn bobijntje van 30 euro, delcokapje van 20 euro, bougiekabeltjes van 50 euro en goedkope bougiekes van 4 euro/tuk.
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
                                        Hey hey mijn bougies kosten ook maar 5€ ofzo
                                        En die cassette is 1x stuk gegaan maar gelukkig onder garantie vervangen
                                        Ik wissel op aanraden van mijn garagist mijn bougies om de 10.000km om de cassette te sparen
                                        MAAR 4 of MAAR 5 € per stuk. Vroeger, ja dat is wel voltooid verleden tijd, had je voor zo'n 200 Bf (5 € tegenwaarde) vier bougies van Bosch of Champion.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X