Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Risico te veel olie in de motor?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Risico te veel olie in de motor?

Ik had graag van enkele mensen met wat technische bagage gehoord wat het risico van te veel olie in het motorblok te hebben. Ik heb het niet voorgehad ofzo, maar vraag me af hoe schadelijk dat is? Ik doe mijn onderhoudsbeurten zelf, daarmee.

En kan bijvoorbeeld een kwart litertje al kwaad op een vereiste oliehoeveelheid van 6,7 liter?
    '95 BMW E36 328i (235.700 km) Sold 04-12
    '94 Mazda 323F 1.6i (194.500 km) Sold 11-08
    '09 Fiat Doblo Malibu 1.3 JTD (169.100 km) Sold 08-16
    '12 Honda PCX 125 (27.750 km) Sold 12-14
    '13 Fiat 500 1.2i Lounge (54.500 km) Sold 11-17
    '16 Fiat Tipo 1.4i 16v Lounge (42.600 km) Sold 12-18
    '13 Abarth Punto SuperSport (122.500 km)
    '15 Fiat 500C 1.3 Multijet 95 (92.800 km) End of lease 01-19

'19 Abarth 595C Competizione (20.500 km)
    '19 Fiat Tipo 1.6 Multijet DCT S-design (64.400 km)

Heb die vraag hier ook al is gesteld, 'k zal is opzoeken of het topic nog bestaat..

Here you go

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timothy Bekijk Berichten
      Ik had graag van enkele mensen met wat technische bagage gehoord wat het risico van te veel olie in het motorblok te hebben. Ik heb het niet voorgehad ofzo, maar vraag me af hoe schadelijk dat is? Ik doe mijn onderhoudsbeurten zelf, daarmee.

En kan bijvoorbeeld een kwart litertje al kwaad op een vereiste oliehoeveelheid van 6,7 liter?
      Kwartlitertje niet denk ik, er is altijd een marge ingebouwd door constructeur. Toch is het beter van op de juiste manier te meten (instructieboekje) en niet boven de MAX aanduiding te gaan.

Comment

Als je echt teveel olie in de motor zou doen, dan heeft dit zeer nadelige gevolgen.
        De krukas kan dan in het oliebad draaien en dit geeft bijkomende wrijving en vermogenverlies.
        Ik heb ooit een motor gehad waarvan de temperatuur extreem hoog werd ten gevolge van teveel olie.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lpg007 Bekijk Berichten
          Als je echt teveel olie in de motor zou doen, dan heeft dit zeer nadelige gevolgen.
          De krukas kan dan in het oliebad draaien en dit geeft bijkomende wrijving en vermogenverlies.
          Ik heb ooit een motor gehad waarvan de temperatuur extreem hoog werd ten gevolge van teveel olie.
          wrijving en vermogenverlies?????????????????????
          als de drijfstangen in de olie draaien is dit hetzelfde resultaat als eiwit opkloppen
          olie wordt schuim
          Z4 M40i

Comment

Is dit ook niet nadelig voor de dichtingen die onder een hogere druk komen te staan?

Comment

het grootste probleem met te veel olie is dat de krukas in de olie draait waardoor de olie schuim word, en dat is nadelig voor de smerende werking van de olie.

Comment

Turbodiesel kan ook op hol slagen door teveel olie en dan is het meestal gedaan met je motor

Comment

Iemand van op m'n vorige werk had een E39 520d, ze hadden in de garage te veel olie gevuld ... resultaat was dat de BMW op hol sloeg en zelfs vuur vatte. De achterbumper was weggesmolten van de hitte rond de uitlaat.

Dus volgens mij kan je best oppassen dat je er niet te veel olie in doet!

Comment

m'n vader heeft dat ook eens gehad: motor stilleggen was alleen mogelijk door hem in vitesse te steken, te remmen en dan de koppeling bruusk te laten opkomen. Nie gezond

2015 Volvo V60 D2 aut.
                    2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

bij diesel inderdaad zo dat olie langs bijvoorbeeld carterventilatie of trubo (die gaat lekken) in de inlaat terrecht komt. Deze gaat dan zelf-onbranden tijdens compressie en de motor gaat op hol slagen. Steeds meer olie wordt aangezogen .... tot de motor het begeeft.

krukas gaat zowizo in de olie draaien en gaat er als het ware hetzelfde mee doen als jij doet met je mixer en eiwit. Je gaat schuim krijgen en olie met lucht die niet goed smeert.

vul je nog hoger af dan gaan de zuigers tot in de olie geduwt worden, in hun neerwaartse bewegeing. Is dit veel te hoog dan kan het zelf zijn dat de olie niet optijd weg kan en je zuiger beschadigd, of in het andere geval je druk op de olie opbouwt en je vanal gaat beschadigen.

in het algemeen mag je ervan uit gaan dat olie niveau net onder het max een pak veiliger en beter is dan een stukje boven het maximum. (natuurlijk zijn er marges maar toch)

Olie tegen het minimum is dan weer gevaarlijk als je sportief gaat rijden bestaat de kans dat de olie zo ver naar 1 kant van je carter wordt geduwt in de bocht dat de olie-aanzuig-buis even droog komt te staan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nikske Bekijk Berichten
                        m'n vader heeft dat ook eens gehad: motor stilleggen was alleen mogelijk door hem in vitesse te steken, te remmen en dan de koppeling bruusk te laten opkomen. Nie gezond
                        meestal werkt dat dan ook alleen in zijn 5de en dan nog met de voet op de rem ook.
                        als dat niet werkt (je koppeling erdoor gejaagt wordt) kan je nog proberen om de luchtaanvoer met een stuk karton of vod af te sluiten (niet met u hand want da kan gevaarlijk worden)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                          meestal werkt dat dan ook alleen in zijn 5de en dan nog met de voet op de rem ook.
                          als dat niet werkt (je koppeling erdoor gejaagt wordt) kan je nog proberen om de luchtaanvoer met een stuk karton of vod af te sluiten (niet met u hand want da kan gevaarlijk worden)
                          die vod zal verdwijnen in de inlaat ook een stuk karton is niet sterk genoeg
                          ik heb eens een oude nissan gezien waarvan de luchtfilter nooit is vervangen
                          er was een enorm gat in gezogen.
                          Z4 M40i

Comment

ik heb dat vroege is voorgehad bij mn golf3 cabrio tdi 110pk,een liter vergist het gevolg was dat hij niet meer vooruit ging(figuurlijk) en er zeer veel damp uit t chappement kwam(je zag niets meer),dan een liter afgelaten en hij reed terug perfect maar het was wel ff schrikken
                            2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                              bij diesel inderdaad zo dat olie langs bijvoorbeeld carterventilatie of trubo (die gaat lekken) in de inlaat terrecht komt. Deze gaat dan zelf-onbranden tijdens compressie en de motor gaat op hol slagen. Steeds meer olie wordt aangezogen .... tot de motor het begeeft.

krukas gaat zowizo in de olie draaien en gaat er als het ware hetzelfde mee doen als jij doet met je mixer en eiwit. Je gaat schuim krijgen en olie met lucht die niet goed smeert.

vul je nog hoger af dan gaan de zuigers tot in de olie geduwt worden, in hun neerwaartse bewegeing. Is dit veel te hoog dan kan het zelf zijn dat de olie niet optijd weg kan en je zuiger beschadigd, of in het andere geval je druk op de olie opbouwt en je vanal gaat beschadigen.

in het algemeen mag je ervan uit gaan dat olie niveau net onder het max een pak veiliger en beter is dan een stukje boven het maximum. (natuurlijk zijn er marges maar toch)

Olie tegen het minimum is dan weer gevaarlijk als je sportief gaat rijden bestaat de kans dat de olie zo ver naar 1 kant van je carter wordt geduwt in de bocht dat de olie-aanzuig-buis even droog komt te staan.
                              In het verleden en in een andere thread had ik eens een foto gezet van een Freelander die olie langs alle kanten gespoten had nadat ze de peilstok van de olie uitgetrokken hadden. Toen was er ook een reactie (weet niet meer van wie) die zei dat er waarschijnlijk wel iets meer mis zal geweest zijn dan een verstopt carterontluchtingsfilter. (Is van een BMW M47 motor). Bij het lezen van bovenstaand stukje (vet aangegeven) is 2 + 2 = 4 geworden voor mij. In het onderhoudsboekje staat, bij olievervangen, als olieinhoud 6,8 liter aangegeven. In de praktijk is het echter korter bij de 5,5 liter waar het peil dan op het maximum staat. Als ze dus in de garage gewoon die 6,8 liter inkappen en dit in combinatie met zo'n niet vervangen en volledig verstopt carterontluchtingsfilter zou het kunnen resulteren in zo'n "explosie" van olie bij het, onder hoge druk, uittrekken van de peilstok ? Dus BMW eigenaars, oppassen dat deze filters regelmatig vervangen worden. (Heb zelf verleden maand een nieuw exemplaar bij BMW gekocht, hier zit geen filter meer in maar is een plastic stuk geworden dat de olie scheidt van de lucht en de olie in het carter laat teruglopen, zoals ik het kan zien zou dat onderhoudsvrij zijn).

Foto's zijn respectievelijk: 1. Die fameuze Freelander, 2. foto hoe het filtertje er bij mij uitzag na vervanging in het verleden en de andere foto's zijn hoe het binnenste van het nieuwe soort er uitziet in vergelijking met het filtertje van foto 2.
                              Bijgevoegde Bestanden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                In het verleden en in een andere thread had ik eens een foto gezet van een Freelander die olie langs alle kanten gespoten had nadat ze de peilstok van de olie uitgetrokken hadden. Toen was er ook een reactie (weet niet meer van wie) die zei dat er waarschijnlijk wel iets meer mis zal geweest zijn dan een verstopt carterontluchtingsfilter. (Is van een BMW M47 motor). Bij het lezen van bovenstaand stukje (vet aangegeven) is 2 + 2 = 4 geworden voor mij. In het onderhoudsboekje staat, bij olievervangen, als olieinhoud 6,8 liter aangegeven. In de praktijk is het echter korter bij de 5,5 liter waar het peil dan op het maximum staat. Als ze dus in de garage gewoon die 6,8 liter inkappen en dit in combinatie met zo'n niet vervangen en volledig verstopt carterontluchtingsfilter zou het kunnen resulteren in zo'n "explosie" van olie bij het, onder hoge druk, uittrekken van de peilstok ? Dus BMW eigenaars, oppassen dat deze filters regelmatig vervangen worden. (Heb zelf verleden maand een nieuw exemplaar bij BMW gekocht, hier zit geen filter meer in maar is een plastic stuk geworden dat de olie scheidt van de lucht en de olie in het carter laat teruglopen, zoals ik het kan zien zou dat onderhoudsvrij zijn).

Foto's zijn respectievelijk: 1. Die fameuze Freelander, 2. foto hoe het filtertje er bij mij uitzag na vervanging in het verleden en de andere foto's zijn hoe het binnenste van het nieuwe soort er uitziet in vergelijking met het filtertje van foto 2.
                                Ah gij waart da die dat toen gepost had. Ja, diene post is mij altijd bijgebleven.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten

Gelieve ook een foto toe te voegen van de mechanieker nadat hij de peilstok had verwijderd uit het motorblok

Met dank

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief Bekijk Berichten
                                    Gelieve ook een foto toe te voegen van de mechanieker nadat hij de peilstok had verwijderd uit het motorblok

Met dank
                                    Hij ligt nog altijd te weken in zijn bad naar het schijnt???

Comment

Als je uit idiotie veel teveel olie in uw motorblok gedaan hebt, hoeveel kilometer moet je dan al rijden om echt achteraf problemen te hebben met uw motor?

Dé site voor alle Audi Sport/S/RS/R liefhebbers, eigenaars en fanaten!

Comment

15,4 km

Oorspronkelijk geplaatst door bobo
                                        cc

Comment

Working...
                                        X