Mededeling

Collapse
No announcement yet.

slippende koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• slippende koppeling

Net ondervonden dat mijn koppeling soms slipt.
    In 1° niets aan de hand in 2° ook niet maar in 3° en 4° slipt hij bij het optrekken ???
    Wat zou hier aan de hand kunnen zijn ?? is hij versleten ??
    Als ik hem in 1° zet en de rem indruk en de koppeling lost valt hij nochthans direct stil ??

Iemand raad ??
    Het gaat om een Toyota Landcruiser van 95 met +/- 28000km.

Koppeling opgebrand, als ze slipt is ze om zeep

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nofxke Bekijk Berichten
      Koppeling opgebrand, als ze slipt is ze om zeep
      Ja OK kan ik aannemen maar hij doet het niet altijd ?? er zijn ook momenten dat het wel goed gaat, al moet ik toegeven dat het meer slecht gaat dan goed.

Ik heb ergens gelezen om hem in 5° te zetten, rem induwen en dan koppeling lossen met beetje gas, als hij dan zou slippen - versleten ??
      Heb dat gedaan en van de 3 keer heeft hij dat 1 keer gedaan ????

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Slc Bekijk Berichten
        Ja OK kan ik aannemen maar hij doet het niet altijd ?? er zijn ook momenten dat het wel goed gaat, al moet ik toegeven dat het meer slecht gaat dan goed.

Ik heb ergens gelezen om hem in 5° te zetten, rem induwen en dan koppeling lossen met beetje gas, als hij dan zou slippen - versleten ??
        Heb dat gedaan en van de 3 keer heeft hij dat 1 keer gedaan ????
        koppelingsplaat is zo goed als versleten dan

beter dadelijk nieuwe koppeling laten (of zelf) steken wat op zich niet zoveel moet kosten.
        blijf je zo rondrijden dan gaat hij meer en meer slippen en ga je je vliegwiel heet stoken waardoor het gaat vervormen. Gebeurd dit dan heb je meer kosten, minstens een nieuw vliegwiel en als je pech hebt hebben de trillingen van het krom vliegwiel schade aangebracht aan de boit.

Comment

Dit is blijkbaar een probleem dat tegenwoordig wel eens meer voor komt en zowat bij alle merken. Mijn buurman is zonemanager bij Citroën en wist te vertellen dat de miserie begonnen is bij de dual-massa vliegwielen die blijkbaar soms geen goed doen aan de levensduur van de koppeling. Hij ziet ze zelfs nog terug komen van dit soort vliegwielen en terug gewone gebruiken. Al denk ik dat uw Toyota nog een gewoon vliegwiel zal hebben gezien zijn leeftijd.
          Wat ook wel eens durft gebeuren is een oliekeerring die gaat lekken waardoor er olie op de koppelingsplaat komt en dan is het natuurlijk ook gedaan hé. Vervangen is dan de enige oplossing.
          Ik zie dat je erg weinig Km's gereden hebt, 28000 met een wagen van 95, klopt dit??
          Bij Citroën hanteren ze de regel dat als de wagen minder als 40000 Km heeft binnen de garantieperiode ze de kosten 100% vergoeden, heeft hij meer Km's dan delen ze nog in de kosten zolang de wagen nog in garantie is (omdat het om een slijtagedeel gaat).
          Maar ik denk niet dat Toyota voor u nog wat wil doen , want wagen van 95.
          Succes met de herstelling en hopelijk lopen de kosten niet te hoog op .
          Last edited by V-zesserke; 05/02/2010, 09:49.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
            Succes met de herstelling en hopelijk lopen de kosten niet te hoog op .
            oude wagen = meestal makkelijker te vervangen als tegenwoordig.
            simpele koppeling = niet zo duur aan stukken

>> Moet niet veel kosten volgens mij

oja: inderdaad dikke nest die 2massavliegwielen van tegenwoordig. En dat enkel en alleen omdat iedereen tegenwoordig gaat zagen als er wat trillingen te voelen zijn in stationair draaien. Want een andere reden als comfort heeft zo'n ding niet . En het boerenverstand zegt dat als je een massief stalen ronde schijf vervangt door iets met verschillende onderdelen en mechanische verbindingen dat dat niet ten goede komt van de betrouwbaarheid
            Last edited by ; 05/02/2010, 10:23.

Comment

Alvast bedankt voor jullie uitleg.

Ik vermoed wel dat ik er nog enkele 100 den km mee kan rijden, daarna zal hij dan vervangen worden hé.

En euh.... ja mijn km kloppen niet ik weet zelf ni hoe ik aan dat getal ben geraakt ? het zijn er 180000.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten

oja: inderdaad dikke nest die 2massavliegwielen van tegenwoordig. En dat enkel en alleen omdat iedereen tegenwoordig gaat zagen als er wat trillingen te voelen zijn in stationair draaien. Want een andere reden als comfort heeft zo'n ding niet . En het boerenverstand zegt dat als je een massief stalen ronde schijf vervangt door iets met verschillende onderdelen en mechanische verbindingen dat dat niet ten goede komt van de betrouwbaarheid
                Toen Mitsubishi indertijd met de eerste met turbo uitgeruste personendieselwagen (Galant) op de markt kwam hadden ze een soort van automatische boîte gestoken, t.t.z. een normale boîte maar zonder koppeling maar wel met een koppelomvormer, dit om die trillingen tegen te gaan ?? (Dat is wel al wat jaartjes geleden hoor). Toen Mercedes daarna ook met zo'n turbodiesel personenwagen op de markt kwam dan stond het Mitsubishi logo (die driepuntig dikke ster zonder cirkel) nog op de uitlaatcollector, ze zullen zeker gedacht hebben dat de meesten toch te stom waren om dat verschil op te merken (was trouwens op een autosalon, ze zullen waarschijnlijk toen geen tijd meer gehad hebben om voor hun eigen "fonten" versie te zorgen). Toen ik daar op wees begon die verkoper van alles uit zijn botten te slaan, heb maar niet al te veel aangedrongen, die mens kon er tenslotte ook niks aan doen.

Comment

bij mijn vorige auto was het ook in 3de en 4de maar ook in 5de.
                  was mijn drukgroep dat het koppel niet aankon zeiden ze in de garage (gechipped).
                  er was niets te zien aan mijn koppeling, noch aan mijn dubbelmassa vliegwiel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten

Ja Skippie, maar waarom zou je iets simpel houden als je het ook moeilijk en ingewikkeld kan doen . Ben het helemaal eens met je, dat dubbel massa vliegwiel dat enkel en alleen tot doel heeft een paar parasiettrillingen te dempen is onnodig ingewikkeld en als je het ooit moet laten vervangen ook nog eens een dikke aanslag op uwe portefeuille .

Comment

Als je het probleem niet altijd hebt (soms dagen dat het perfect werkt) kan het nog steeds een koppelingspompje zijn die zijn druk verleist...
                      Tenzij dat type nog met een kabel is en mss kan deze dan geregeld worden

Comment

Na 180.000km is't beste wel van een koppeling...gewoon vervangen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                          Ik denk wel om hem maar te laten vervangen, beter op tijd dan te laat.
                          De landcruiser dient trouwens om terrein mee te rijden, er staan ook grote wielen onder (35") de koppeling ziet daar al wa meer af dan op de gewone baan.
                          Veiligheidshalve maar vervangen.

Comment

Dan heb je steeds netjes gereden vind ik.

Comment

Ik moet nu wel zeggen dat ik hem maar van jan 2009 gekocht heb, ik heb er dus nog maar ne keer of 6 mee op terrein gezeten. Voor de rest staat hij stil. Vorige eigenaar was een tuinman die op enkele plaatsen wat gras ging maaien en af en toe op terrein ging, die zal dus voorzichtig gereden hebben zeker ??
                              Vorig jaar tijdje aan landcruiser bezig geweest om carr. op te kuisen (had wel wat roest). Dit jaar zou hij normaal meer op het terrein moeten komen, anders is de hobby te duur.
                              Maar ik probeer om op een fatsoendelijke manier terrein te rijden, vastrijden hoort er nueenmaal bij. Kapot rijden zal ik niet doen, als het mij te zwaar lijkt maak ik een omweg.

Comment

Koppeling is vervangen, was dus top op de revetten versleten
                                Nieuwe laten insteken van LUK

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
                                  Egt? Zo vroeg?
                                  Onze carina heeft er nu 256k met originele koppeling, en ne vriend van mij oude mercedes met 340k zonder problemen?
                                  Nuja kwist niet dat een koppeling bij de meesten dan al versleten is

Comment

Working...
                                  X