Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Gordel geblokeerd, stoelen kunnen niet meer recht

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Gordel geblokeerd, stoelen kunnen niet meer recht

De gordel van de middelste stoel achteraan zit geblokkeerd...m'n honden hebben er een stuk plastiek afgebeten die erop hing (was wel niet echt functioneel volgens mij) maar nu krijg ik ze dus niet meer recht, omdat de gordel tegen trekt.

HEb een paar foto's gemaakt:

hier zie je dus de riem vastzitten.

Ik zat eraan te denken om de stoel los te maken, zit met twee scharnieren vast:
    probleem is dat het middelste scharner aan een stevige veer vasthangt...die ik waarschijnlijk nooit meer op z'n plaats krijg.

Tweede probleem is dat je dan nog steeds met die gordel zit die vast hangt.

Laatste oplossing die ik zie is de gordel doorsnijden, probleem is dan wel dat het een vreselijke rot klus zal zijn om die er terug in te krijgen (een andere, tweedehands kopen of zo??) en het toch ook niet echt de bedoeling is je gordel door te snijden als hij vast zit...

Alle tips zijn meer dan welkom, aangezien ik nu twee derde van m'n achterbank niet kan gebruiken...wat vrij zwaar ... is!

als je nergens aan een plastiek afdekkap kunt die over het gordelmech. zit kun je misschien best proberen om de zitting los te vijzen, indien dat niet mogelijk is, neem dan de leuning

Comment

De gordel doorsnijden en enkel een heupgordel plaatsen is misschien een oplossing.(Weet wel niet of dat mag)
      En leer uw honden betere manieren he.

Comment

Dat plastic afdekkapje kan niet de oorzaak zijn van het geblokkeerd zitten van de gordel denk ik, moet iets aan die veertjes binnenin zijn die de 'racagnac' functie activeren denk ik. Zou zoveel mogelijk opzij (van het gordellint weg) wat WD40 inspuiten niet kunnen helpen ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
          als je nergens aan een plastiek afdekkap kunt die over het gordelmech. zit kun je misschien best proberen om de zitting los te vijzen, indien dat niet mogelijk is, neem dan de leuning
          De mechaniek zit onder de bekleding, en die bekleding die is onderaan stevig vastgeniet.

De zitting heb ik al losgevezen, maar heb er niet echt een extra voordeel mee, kan er gewoon beter naar kijken.

De leuning weet ik echt niet hoe het zit met die veer...die veer heeft volgens mij iets te maken met die gordel, en die zit echt héél stevig opgetrokken, mijn eerste reactie was ook losvijzen, maar het moet nog in elkaar geraken ook toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
            Dat plastic afdekkapje kan niet de oorzaak zijn van het geblokkeerd zitten van de gordel denk ik, moet iets aan die veertjes binnenin zijn die de 'racagnac' functie activeren denk ik. Zou zoveel mogelijk opzij (van het gordellint weg) wat WD40 inspuiten niet kunnen helpen ?
            WD40 + gordel = levensgevaarlijk? Ik wil wel niet dat als ik hem weer gebruik, de derde passagier plots door m'n voorruit vliegt bij een onvoorziene botsing...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Beeimwee3 Bekijk Berichten
              De gordel doorsnijden en enkel een heupgordel plaatsen is misschien een oplossing.(Weet wel niet of dat mag)
              En leer uw honden betere manieren he.

Vind ik wel een interessant idee, alleen hoe veilig is zo'n heupgordel, en inderdaad, mag dat wel? Over gordels durven ze wel moeilijk doen op de keuring toch...

Comment

Ik heb iets gelijkaardig gehad; maar rechtsachter. Het plastieken bolletje dat verhindert dat de gordel verder oprolt, was eraf. Geen probleem, kan geen kwaad.
                Tot ik de rugleuning platlegde: gordel rolde verder in. En met neergeklapte leuning lost de gordel niet, wat opgerold is, rolt niet meer af, door die veer.... probleem dus want hierdoor kreeg ik m'n leuning niet meer recht.
                Heb dan de volledige achterbank losgevezen, waardoor ik de onderste aansluiting van de gordel (waar deze op het koetswerk vastgevezen zit) losgevezen, en zo kon ik de leuning weer rechtzetten.
                Dan ontkoppelde het oprolmechanisme, en zo kon ik de gordel weer uittrekken.

Dat allemaal voor zo een klein plastieken bolleke dat ontbrak.

2015 Volvo V60 D2 aut.
                2003 Volvo S60 2.4 benzine

Comment

Heb je het plastic afdekkapje in zijn geheel nog ? Misschien is er een stukje naar binnengevallen dat het oprolmechanisme blokkeert. Wet van Murphy enzo....

Misschien eruit te vissen met een soort smalle priem met wat butyltape aan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door volvo940 Bekijk Berichten
                    De mechaniek zit onder de bekleding, en die bekleding die is onderaan stevig vastgeniet.

De zitting heb ik al losgevezen, maar heb er niet echt een extra voordeel mee, kan er gewoon beter naar kijken.

De leuning weet ik echt niet hoe het zit met die veer...die veer heeft volgens mij iets te maken met die gordel, en die zit echt héél stevig opgetrokken, mijn eerste reactie was ook losvijzen, maar het moet nog in elkaar geraken ook toch?
                    maar als de zetel in zijn geheel loszit kan het zijn dat je hem een klein stukje kunt inrollen waardoor hij "ont-blokkerd" zodat je hem terug kunt uittrekken.

Comment

dat uittrekken heb ik al geprobeerd, was het eerste wat ik probeerde, met de leuning helemaal plat had ik wat speelruimte, maar na een half uur proberen gaf ik het toch ridderlijk op...

Heeft iemand een idee wat die sterke veer precies is en of het mogelijk is om die veer weer deftig op z'n plaats te krijgen? Indien ja, dan vijs ik gewoon heel de boel los...het lijkt sterk op dat "verloren bolletje" verhaal, waarschijnlijk iets kleins en stoms waardoor m'n complete achterbank om zeep is!

Denk trouwens niet dat er een stukje tussengevallen is, het kan uiteraard, door het ontbreken van dat beschermkapje wordt de kans ook veel groter dat er andere vuiligheid in gevallen is, alles kan!
                      Last edited by ; 19/01/2010, 08:19.

Comment

neen, volgens mij is het heel gelijkend. Die mechanismes blokkeren van zodra de zetel plat gaat.
                        Ik zou de achterbank er ook helemaal uithalen, je probleem is dan zo opgelost. 't Is wat werk, maar doenbaar, en aan die mechanismes zelf zou ik niet prutsen.

Ik zoek vanavond eens naar m'n Vadis-CD om wat technische info te vinden ivm verwijderen gordel.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

alvast bedankt! Dit weekend waag ik mij eraan, met de kans om die veer dus niet meer terug op z'n plaats vast te krijgen...

Comment

trek anders eens een foto voor je begint ... kunnen we beter zien waarover het gaat ...

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

in mijn eerste post, de tweede foto, zie je rechts dus gewoon het scharnier, geen enkel probleem, en links daarvan zie je dus die veer. Die hangt vast aan de wagen met een stuk metaal met 4 moeren in en dus een stevige veer aan. M'n batterij van m'n fototoestel was net plat, maar is dus een dikke stevige veer die eraan vasthangt!

Comment

Verwijderen van de achterbank:

Voor de gordels zelf heb ik ook een procedure, die laad ik morgen op als je wil.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Middelste gordel verwijderen:

Replacing center rear seat belt, 5-door

Remove:
                                  -the wider section of the backrest (see Rear seat, 5-door model ). --->dat is wat ik hierboven postte
                                  -upholstery clips and buttons.
                                  -seat belt protector.
                                  -corner protector.
                                  Open the zip fastener and fold back upholstery.
                                  -three armrest cover screws.
                                  -armrest/child seat.
                                  -center head restraint bracket (see Replacing backrest cushion upholstery, outer head restraint link, center head restraint bracket ). ---> zie hieronder, volgende post
                                  -upholstery rod by center head restraint bracket
                                  -center seat belt cover plate.
                                  -seat belt.

Install:
                                  -seat belt.
                                  -Upholstery
                                  -clip and rod by armrest.
                                  -center head restraint bracket.
                                  -armrest cover.
                                  -armrest/child seat.
                                  -seat belt cover plate.
                                  -upholstery in backrest cushion clips.
                                  -corner protector.
                                  -buttons.
                                  -backrest cushion.

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

wow, dat is pas een volledige uitleg, ga mij er eens aan wagen zie! merci alvast!

Comment

en? gelukt?

2015 Volvo V60 D2 aut.

Comment

Working...
                                        X