Mededeling

Collapse
No announcement yet.

ABS/ESP storing

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• ABS/ESP storing

Beste,

Mijn audi A3 1.9 TDi model 8P geeft sinds enige tijd onregelmatig een storing in ABS/ESP. Beide lampjes gaan tegelijk branden op het dashboard, soms direct bij wegrijden soms pas veel later. Ook komen ze niet iedere dag tevoorschijn.

Bij het uitlezen kwam de volgende storing op: Mechanisch toerentalsensor rechts achter.

Mijn garagist denkt dat het de wielnaaf is die vervangen moet worden.

Iemand een idee of suggesties?

Gr,

Dagmar

Ik denk gewoon dat de mechanische toerentalsensor rechts achter vervangen moet worden. Simpel toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Diabolic Bekijk Berichten
      Ik denk gewoon dat de mechanische toerentalsensor rechts achter vervangen moet worden. Simpel toch?
      de sensor is eigenlijk een tandkrans op de as + een inductieve sensor.

Twee mogelijkheiden of de sensor is dood of de tandkrans is iets mis mee gegaan. Eerste geval kan je makkelijk meten. Zoek stekkertje van de sensor met storing zet er voltmeter op en beweeg ijzer plaatje heen en weer voor de sensor, je zou dan spanning (gelijkspanning) moeten meten, herhaal meting maar dan aan de contactpunten van de stekker die op de ECU zit om te zien of het probleem niet in de kabelboom zit. Als je een redelijke spanning meet dan is het probleem de tandkrans, enige probleem dat daarmee kan zijn is dat de tanden te ver van de sensor zijn komen te liggen.

laatse geval weet ik niet of je mogelijk de sensor dichter bij de tandjes kan gaan brengen (hangt van de bevestiging van sensor af). Anders heeft je garagist gelijk.

Comment

als je kan kijk zelf eens alle stekkers en verbindingen na, ik heb zo ooit eens een wielnaaf laten vervangen en het probleem bleef maar duren tot ik zelf zag dat er een stekker vol water zat ( garagist begon al te spreken van een nieuwe abs unit)

Comment

is dikwijls ook gewoon een hoop vuiligheid die aan de sensor is vastgekoekt geraakt, zeker nu met al het zout dat ze op de wegen strooien

sensor eens proper maken en dan zien of het probleem zich nog steeds voordoet
          www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
            de sensor is eigenlijk een tandkrans op de as + een inductieve sensor.

Twee mogelijkheiden of de sensor is dood of de tandkrans is iets mis mee gegaan. Eerste geval kan je makkelijk meten. Zoek stekkertje van de sensor met storing zet er voltmeter op en beweeg ijzer plaatje heen en weer voor de sensor, je zou dan spanning (gelijkspanning) moeten meten, herhaal meting maar dan aan de contactpunten van de stekker die op de ECU zit om te zien of het probleem niet in de kabelboom zit. Als je een redelijke spanning meet dan is het probleem de tandkrans, enige probleem dat daarmee kan zijn is dat de tanden te ver van de sensor zijn komen te liggen.

laatse geval weet ik niet of je mogelijk de sensor dichter bij de tandjes kan gaan brengen (hangt van de bevestiging van sensor af). Anders heeft je garagist gelijk.
            Klopt maar gedeeltelijk, zo was het vroeger idd met inductieven sensoren. Maar tegenwoordig hebben ABS-systemen een actieve sensor en die werkt op een andere manier, daar zit namelijk een electronica-component in (brug van wheatstone of toch zoiets) en die zit niet meer voor een tandkrans maar voor de afdichting van het wiellager dat op zijn beurt magnetische noord en zuidpolen bevat. Zo'n sensor heeft ook een voedingsspanning nodig.
            De voordelen van actieve sensoren t.o.v. inductieve zijn dat de uitgangsspanning niet gerelateerd is aan de snelheid en dat ze de kleinste verplaatsing onmiddelijk kunnen waarnemen. Bij een inductieve sensor is bij een zeer lage snelheid de sinus een zeer lage frequentie maar ook een zeer kleine spanning, bij een actieve is de spanning nagenoeg konstant.
            Als je wagen relatief oud is en nog act. sensoren heeft zal je een tandkrans zien en dan is er idd wel wat kans dat er vervuiling is onstaan in één van de stekkerverbindingen eens reinigen met een contactcleaner kan dan al soelas brengen. Vuil op de sensor zelf heeft meestal geen of weinig invloed maar daar ook eens reinigen kan zeker geen kwaad.
            Mogelijk is de sensor zelf ook defect of heeft intern een slechte verbinding je kan deze doormeten met een ohm-meter en zou dan ong. een waarde van ik dacht zo'n1100 ohm moeten meten (gewoon tussen de 2 aansluitingen in de stekker).
            Je kan deze idd ook meten aan de ECU en zo kabelfouten uitsluiten, maar dan moet je weten op welke pennen en daar heb je een schema voor nodig. Ik vermoed dat je ABS van de fabrikant Ate komt (maar het kan ook Bosch zijn), als het Ate is wil ik wel eens kijken of ik de aansluitingen van de ECU kan vastkrijgen, want ik werk bij hen als onderhoudstechnicus. Natuurlijk moet je die ook via Audi (garage) te weten komen.
            Ik zal het hier even mee opvolgen en anders mag je me steeds wat vragen via P.M.
            Groetjes en succes met herstelling (en ook voor 2010 natuurlijk) .
            Last edited by V-zesserke; 05/01/2010, 10:45.

Comment

Mijn garagist heeft de sensoren gemeten, dat kan blijkbaar tijdens het rijden tot 40 km/h ?? En daar was geen afwijking te vinden t.o.v de andere sensoren

Uiteraard gaan ze eerst de wielnaaf bekijken of hij wel vervangen dient te worden.

De garagist zei echter dat als het probleem aan de sensor zelf ligt er een andere storing optreedt. Bij deze stond specifiek mechanisch toerental sensor en dat deed hem vermoeden dat het niet de sensor zelf was maar de wielnaaf...

Morgen moet de wagen binnen en zaterdag vertrek ik op wintersport. Hoop dat het tegen die tijd gemaakt is. ABS/ESP kan toch wel handig zijn in de bergen...

Gr

DR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door V-zesserke Bekijk Berichten
                Klopt maar gedeeltelijk, zo was het vroeger idd met inductieven sensoren. Maar tegenwoordig hebben ABS-systemen een actieve sensor en die werkt op een andere manier, daar zit namelijk een electronica-component in (brug van whitstone of toch zoiets) en die zit niet meer voor een tandkrans maar voor de afdichting van het wiellager dat op zijn beurt magnetische noord en zuidpolen bevat. Zo'n sensor heeft ook een voedingsspanning nodig.
                De voordelen van actieve sensoren t.o.v. inductieve zijn dat de uitgangsspanning niet gerelateerd is aan de snelheid en dat ze de kleinste verplaatsing onmiddelijk kunnen waarnemen. Bij een inductieve sensor is bij een zeer lage snelheid de sinus een zeer lage frequentie maar ook een zeer kleine spanning, bij een actieve is de spanning nagenoeg konstant.
                Als je wagen relatief oud is en nog act. sensoren heeft zal je een tandkrans zien en dan is er idd wel wat kans dat er vervuiling is onstaan in één van de stekkerverbindingen eens reinigen met een contactcleaner kan dan al soelas brengen. Vuil op de sensor zelf heeft meestal geen of weinig invloed maar daar ook eens reinigen kan zeker geen kwaad.
                Mogelijk is de sensor zelf ook defect of heeft intern een slechte verbinding je kan deze doormeten met een ohm-meter en zou dan ong. een waarde van ik dacht zo'n1100 ohm moeten meten (gewoon tussen de 2 aansluitingen in de stekker).
                Je kan deze idd ook meten aan de ECU en zo kabelfouten uitsluiten, maar dan moet je weten op welke pennen en daar heb je een schema voor nodig. Ik vermoed dat je ABS van de fabrikant Ate komt (maar het kan ook Bosch zijn), als het Ate is wil ik wel eens kijken of ik de aansluitingen van de ECU kan vastkrijgen, want ik werk bij hen als onderhoudstechnicus. Natuurlijk moet je die ook via Audi (garage) te weten komen.
                Ik zal het hier even mee opvolgen en anders mag je me steeds wat vragen via P.M.
                Groetjes en succes met herstelling (en ook voor 2010 natuurlijk) .
                ok een sensor op hall principe dus. Geen probleem, meeste problemen gaan dan nog altijd de vermelde problemen zijn. bedrading/vuil.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                  ok een sensor op hall principe dus. Geen probleem, meeste problemen gaan dan nog altijd de vermelde problemen zijn. bedrading/vuil.
                  Idd, als er ergens wat vocht in een stekker is gekomen dan gaat dat oxyderen en dan heb je prijs, de spanning & stroom door zo'n stekkers is immers zeer klein en dus snel verstoord. Bovendien slagen sommige constructeurs er in om deze op de slechtst mogelijke plaatsen te zetten .

Comment

Ik heb die ABS probleem ook bij mijn Mercedes, meestal als ik hem 's ochtends start als het koud is...

Maar dat is soms zeker niet altijd zoals bij de threadstarter, bij mij denk ik dat het met het weer te maken heeft, in de lente-zomer heb ik nooit problemen....

Comment

Working...
                    X