Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Roetfilters peugeot

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Roetfilters peugeot

Hallo,

Ik heb recent een peugeot 207 99 gr gekocht.

Heeft er eigenlijk iemand ervaring met hun roetfilters ? Volgens verkoper zouden er nog weinig problemen mee zijn en moet je enkel af en toe eens een rit doen van meer dan 25 kilometer.

Wat denken jullie ?

Groeten,

Jan

Oorspronkelijk geplaatst door jangeel Bekijk Berichten
    Hallo,

Heeft er eigenlijk iemand ervaring met hun roetfilters ? Volgens verkoper zouden er nog weinig problemen mee zijn en moet je enkel af en toe eens een rit doen van meer dan 25 kilometer.

Wat denken jullie ?

Groeten,

Jan
    verkopers vertellen veel

25km vind ik wat weinig, je moet bekijken dat een roedfilter moet regenereren. Dit wil zeggen de opgeslagen roet verbranden. Regeneratie kan enkel maar plaatsvinden als volgende condities inorde zijn:
    - motor is volledig warm
    - je rijd constant in een deellastfase
    - de filter is al niet te erg vervuilt

na 25km zal de motor normaal wel warm zijn, daar zie ik geen probleem. Maar ze zeggen er niet bij dat het geen 25km aanschuiven in het stad of van het ene kruispunt naar het andere rijden mag zijn. De regeneratie gebeurt enkel maar als je redelijk constant rijd dus bijvoorbeeld lekker cruisen op de snelweg of op een gewestweg.
    Puntje drie moet je ook rekening mee houden. Eenmaal een bepaalde verzadiging van de filter berijkt is zal de regeneratie ook niet meer lukken, meestal zal er dan een waarschuwingslampje aangaan en kan de garage via het diagnosetoestel nog een geforceerde regeneratie opstarten. Lukt dit ook niet meer (volledig vervuilde filter) dan wordt het vervangen.

Ik kan enkel maar hopen dat jij geen diesel koopt enkel en alleen omdat een liter diesel goedkoper is aan de pomp. Want spijtig genoeg zijn er teveel mensen die een diesel voor deze of andere foute redenen (zoals lage CO2 uitstoot) kopen. De verkopers verkopen die dingen graag (zeker hier in Belgie) en vertellen je meestal (tenzei je een heel eerlijke garage hebt) de nadelen er niet bij.

Ik moet zeggen eigenlijk vind ik de combinatie kleine wagen (meestal bedoeld als stads of tweede wagen) en dieselmotor fout.

O ja, als je denkt ik ga elke dag werken met deze wagen en rij op dat moment een redelijke afstand dus de regeneratie komt wel inorde, dan ben je fout. File-rijden = geen regeneratie

U weze gewaarschuwd

PS: van de pro-diesel forumleden (waar ik duidelijk niet bij hoor) ga je een iets genuanceerdere reactie krijgen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jangeel Bekijk Berichten
      New style. Een motorisatie aanduiden met cilinderinhoud of vermogen is duidelijk niet hip meer

PSA roetfilters werken met een additief, in tegenstelling tot de roetfilters bij de concurentie. Ik denk ook niet dat peugeot speciale olie voorschrijft voor modellen met roetfilter.

Naar mijn weten werken ze redelijk probleemloos, maar moeten ze wel na 120 000km vervangen worden. Althans, de eerste generaties was dit toch zo, geen idee of dit bij de nieuwste modellen ook nog zo is.

Comment

zeker opletten met die roetfilters en zeker de voorschriften stipt naleven en onderhoud
        stipt uitvoeren.

bij automatische regeneratie word extra brandstof ingespoten om de uitlaat op te warmen
        en zo het roet in de roetfilter te verbranden, doch indien dit een paar keer niet lukt stijgt
        het oliepeil en gaat de motor na verloop op oliedraaien en dus op hol slaan

zolang je wagen onder waarborg is zullen ze dit wel oplossen onder voorwaarde
        dat het onderhoud stipt hebt laten doen. en pas op ze hebben tegenwoordig niet veel
        nodig om de waarborg te weigeren !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JMH Bekijk Berichten
          doch indien dit een paar keer niet lukt stijgt
          het oliepeil en gaat de motor na verloop op oliedraaien en dus op hol slaan
          hier kan ik even niet volgen?

waarom zou het oliepeil stijgen?
          Ik weet wel dat voor het regenereren een nainstuiping gebeurd de diesel kan in principe als die niet helemaal verbrand geraakt de oliefilm op de cylinderwand aantasten en eventueel zelf langs de zuigerveren door mee het carter in sijpelen, maar om daarmee het oliepijl zienbaar te doen stijgen moet je toch sterk bezig zijn. Trouwens zal de extra inspuiting enkel maar gebeuren in omstandigheden dat men zeker is dat het iets uithaalt

Ik heb trouwens al motor-schema's gezien (van jawel psa) met een extra injector in de uitlaat speciaal voor regeneratie. hier passeert de extra ingespoten diesel zelf de motor dus niet.

trouwens daar gaat je new-style aanduiding van 99gr, vergeet het maar, dat is tijdens een testcyclus waar geen regeneratie bij nodig is (verbruik en dus co2 uistoot is een pak hoger bij regeneratie en ik vind als je dan toch een getal op plakt dat je het moet meenemen)

@rosse: als inderdaad met addetief is (wat mij zou verbazen). Normaal wordt addetief dan in een aparte tank opgeslagen en word deze bij onderhoud bijgevuld. Verschiet op dat moment niet van de onderhouds-factuur
          Vergelijking is dan het @blue systeem bij de VAG groep. Wordt momenteel al gebruikt bij crafter en dergelijke (bedrijfsvoertuigen dus).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
            PSA roetfilters werken met een additief, in tegenstelling tot de roetfilters bij de concurentie. Ik denk ook niet dat peugeot speciale olie voorschrijft voor modellen met roetfilter.
            Toch wel, Peugeot schrijft door hen goedgekeurde producten voor.

Comment

Dat doet elke fabrikant.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                hier kan ik even niet volgen?

waarom zou het oliepeil stijgen?
                .
                Bij stadsgebruik zal de regeneratie zelfs om de 500 km gebeuren. door dit veelvuldig
                regenereren (en de daarbijhorende supplementaire brandstofinspuitingen) in een onderhoudscyclus van 20.000 km stijgt het oliepeil. Dat is een
                gekend probleem bij Opel.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JMH Bekijk Berichten
                  Bij stadsgebruik zal de regeneratie zelfs om de 500 km gebeuren. door dit veelvuldig
                  regenereren (en de daarbijhorende supplementaire brandstofinspuitingen) in een onderhoudscyclus van 20.000 km stijgt het oliepeil. Dat is een
                  gekend probleem bij Opel.
                  grappige situatie vind ik dat toch. Dan mag ergens toch eens uit uitleg komen hoe dat komt en vooral welke idioot van een ingenieur zijn idee hier voor verantwoordelijk is.

toch wel grappig, geef mij als ik dan toch diesel moet rijden maar een 20 jaar oude atom diesel zonder iets op van bullshit en dan kan ik zelfs op frituurolie en met af en toe verse olie een miljoen km doen zonder problemen.

Comment

5w30 voor fap's en bmw motoren, 5w40 voor alle andere

en roetfilter is 160k bij de meeste nu iirc

Comment

[quote/]

Ik heb trouwens al motor-schema's gezien (van jawel psa) met een extra injector in de uitlaat speciaal voor regeneratie. hier passeert de extra ingespoten diesel zelf de motor dus niet

@rosse: als inderdaad met addetief is (wat mij zou verbazen). Normaal wordt addetief dan in een aparte tank opgeslagen en word deze bij onderhoud bijgevuld. Verschiet op dat moment niet van de onderhouds-factuur
                      Vergelijking is dan het @blue systeem bij de VAG groep. Wordt momenteel al gebruikt bij crafter en dergelijke (bedrijfsvoertuigen dus).[/quote]

PSA gebruikt idd een additief met name Eolis, het zit in een aparte tank kort in de geburen van de brandstoftank en als het tijd is voor regeneratie zal men het via een injector aan de brandstof toevoegen. Eén vulling van dit additief is ong goed voor ik dacht 80000 km en de prijs zou zo'n 80 euro zijn.
                      Last edited by V-zesserke; 23/12/2009, 18:26.

Comment

is idd met additief (cyrine), en wordt aangestuurd door de tankdopsensor, die iirc na elke tankbeurt een dosis toevoegt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joske_ Bekijk Berichten
                          Dat doet elke fabrikant.
                          Toch niet, maar dit evolueert meer en meer in die richting . De zijn dus niet nodig.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                            5w30 voor fap's en bmw motoren, 5w40 voor alle andere

en roetfilter is 160k bij de meeste nu iirc
                            sorry maar de viscositeit heeft niet veel met de roetfilter of niet te maken. de 5w30 olieen zijn nu eenmaal low-saps olien, dat zijn de aditieven die niet in de olie mogen zitten omdat deze neerslaan in de filter en niet kunnen verbranden tijdens regeneratie.

het is niet zo dat de viscositeit er iets mee te maken heeft ze konden perfect een 5w40 of nog een andere viscositeit in low-saps maken maar ze combineren dit met 5w30 omdat een lage viscosteit ook een beetje het verbruik terugdringt en dus zogezegd weer "groen" is

Comment

dat beweer ik niet hé, ik vermeld gewoon de gebruikte olie bij peugeot

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Avantus Bekijk Berichten
                                dat beweer ik niet hé, ik vermeld gewoon de gebruikte olie bij peugeot
                                owkee
                                dan had ik je verkeerd begrepen.

best ook merk/type bij vermelden dan kan je zien welke spec's dat ding heeft en kan de doe-het-zelfver de juiste olie selecteren.

Comment

De filter werkt inderdaad samen met een vloeistof (Eolys, 5 liter) en gaat een dikke 180.000 km mee. Hoe meer km's ge doet per dag en dus hoe zuiniger ge rijdt hoe langer het gaat duren eer de filter aan zijn eindkm's komt. Bij een warme motor (en voldoende hoge uitlaatgastemperatuur) zal de filter van zichzelf schoongebrand worden. De eolys dient enkel om het schoonbranden bij een 100°C lagere uitlaatgastemperatuur toch nog voor elkaar te krijgen. Minder verbruiken resulteert in minder tanken en daardoor in een lager eolys verbruik: er wordt een vast hoeveelheid in de tank ingespoten bij elke tankbeurt. Daarom best altijd vol tanken en niet een beetje.
                                  Na ongeveer 180.000 km's wordt de filter vervangen door een ruilfilter welke door een bedrijf is schoongemaakt. Je kan dit echter zelf doen dmv een hogedrukreiniger met warm water (wel het water terug opvangen want zeer toxisch) en daarna de filter goed droog te blazen met een warm lucht pistool (aan beide zijden).
                                  Als de filter volzit krijg je een foutboodschap: storing emissiesysteem. Maar die is zo algemeen omdat deze alle problemen groepeert die zich kunnen voordien van de inlaat tot de uitlaat en alles wat daar tussen zit. Bij de het vervangen van de filter is het het beste dat je ook de vloeistof laat bijvullen.
                                  Vrij probleemloos systeem dat ook bij weinig km's per dag goed zijn werk doet. Je gaat trouwens merken wanneer de filter wordt schoongebrand. Het motormanagementsysteem gaat de boel goed warmstoken (in de motor toch). Mocht je voor de regeneratiecyclus je motor stilleggen ga je dit merken aan het lang nablazen van de koelventilator.
                                  Mochten je afstanden toch te kort zijn om de cyclus af te maken, zul je eens af en toe een geforceerde regeneratie moeten doen (je krijgt dan de bovenvermelde foutboodschap): 10 minuten lang aan 4000 rpm rijden (als de motor goed warm is gereden natuurlijk). In de garage doen ze hetzelfde maar dan bij een stilstaande wagen (dus onbelast naar 4000 rpm). Je kan dit beter zelf doen, omdat aan dat toerental er toch de nodige hitte geproduceerd wordt en deze veel beter kan worden afgevoerd bij een rijdende wagen.

De filtering is zeer goed met dit systeem en zit nog altijd heel ver onder de huidige euro V norm. Je zal dan in verschillende buitenlandse steden probleemloos een vignet kunnen krijgen om in die steden te mogen rondrijden.
                                  www.peugeotforum.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                                    als inderdaad met addetief is (wat mij zou verbazen). Normaal wordt addetief dan in een aparte tank opgeslagen en word deze bij onderhoud bijgevuld. Verschiet op dat moment niet van de onderhouds-factuur
                                    Vergelijking is dan het @blue systeem bij de VAG groep. Wordt momenteel al gebruikt bij crafter en dergelijke (bedrijfsvoertuigen dus).
                                    adblue bij crafters is 3 jaar kosteloos.
                                    A Twist of the Wrist

Comment

dat van die gratis adbleu na 3j wist ik niet maar wel nice

trouwens bedenking van die addetieven. Wat is nu het meest toxisch uitlaatgassen met fijn stof in of met de verbrande addetieven, want je gaat mij niet vertellen dat die dingen enkel water en co2 als verbrandingsgassen hebben. Dit zijn trouwens Ammoniak-verbindingen maar ja daar zijn geen normen voor en wordt dus niet gemeten in de uitstoot. Dus leven de ingenieurs die weer een de normen hebben gehaald

mijn onderliggende toon is dus: "f*ch voer diesel gewoon af wat een bullshit is dees toch allemaal"

Comment

beetje kort de bocht door
                                        voer dan benzine ook maar af: benzeen is nog meer kankerverwekkend, zeker als het zo vrij kan verdampen (leve de mensen die morsen met benzine)
                                        www.peugeotforum.be

Comment

Working...
                                        X