Mededeling

Collapse
No announcement yet.

CO-gehalte bij autokeuring

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• CO-gehalte bij autokeuring

Hallo,
    mijn nicht is bezitter van een Opel Corsa 1,4l benzine gebouwd eind 1997. Bij de technische keuring is de auto 5 keer op rij afgekeerd wegen te hoog CO-gehalte. Ondertussen zijn al heel wat onderdelen vervangen, o.a. katalysator en sproeier van de carburateur. Verder zijn alle nodige afstellingen gebeurd. Ook behandelingen met additieven voor de brandstof hebben niet gebaat. Voor de keuring werd de auto steeds goed warm gereden.
    Voor de laatste keuring wezen proeven bij de garagist op een CO-gehalte van 0,3%. Waar de grenswaarde voor de autokeuring 0,5% is. Op de keuring werd 1,3% gemeten.
    Mijn nicht en haar garagist zijn ten einde raad. Ze vroeg mijn om advies. Meer doen dan wat ze al gedaan heeft kan ik niet aanbevelen.
    Is er iemand die met zulke problemen of me zulke auto ervaring heeft en ons een oplossing kan aanreiken?
    Dank bij voorbaat.

Naar een ander keuringsstation rijden? Je bent zeker niet de eerste met zo'n dingen. Ik ken iemand met een Golf II, die werd meerdere keren na elkaar afgekeurd voor de achterste remmen. Na veel sleutelwerk uiteindelijk de 6de keer naar de keuring, en weer afgekeurd. Hij was het toen kotsbeu, in is de dag later, zonder er iets aan te doen naar een ander keuringsstation gegaan, en vlekkeloos erdoor.
    Het zou inderdaad allemaal niet mogen zijn, maar het is al langer bekend dat de keuring hier in België op niks trekt.
    Er zijn er hier nog wel op het forum die speciale dingen hebben meegemaakt op de keuring. Gewoon ander keuringsstation proberen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ikke_jerre Bekijk Berichten
      Hallo,
      mijn nicht is bezitter van een Opel Corsa 1,4l benzine gebouwd eind 1997. Bij de technische keuring is de auto 5 keer op rij afgekeerd wegen te hoog CO-gehalte. Ondertussen zijn al heel wat onderdelen vervangen, o.a. katalysator en sproeier van de carburateur. Verder zijn alle nodige afstellingen gebeurd. Ook behandelingen met additieven voor de brandstof hebben niet gebaat. Voor de keuring werd de auto steeds goed warm gereden.
      Voor de laatste keuring wezen proeven bij de garagist op een CO-gehalte van 0,3%. Waar de grenswaarde voor de autokeuring 0,5% is. Op de keuring werd 1,3% gemeten.
      Mijn nicht en haar garagist zijn ten einde raad. Ze vroeg mijn om advies. Meer doen dan wat ze al gedaan heeft kan ik niet aanbevelen.
      Is er iemand die met zulke problemen of me zulke auto ervaring heeft en ons een oplossing kan aanreiken?
      Dank bij voorbaat.
      zit daar nog een carburateur in??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Schaevertje Bekijk Berichten
        Naar een ander keuringsstation rijden? Je bent zeker niet de eerste met zo'n dingen. Ik ken iemand met een Golf II, die werd meerdere keren na elkaar afgekeurd voor de achterste remmen. Na veel sleutelwerk uiteindelijk de 6de keer naar de keuring, en weer afgekeurd. Hij was het toen kotsbeu, in is de dag later, zonder er iets aan te doen naar een ander keuringsstation gegaan, en vlekkeloos erdoor.
        Het zou inderdaad allemaal niet mogen zijn, maar het is al langer bekend dat de keuring hier in België op niks trekt.
        Er zijn er hier nog wel op het forum die speciale dingen hebben meegemaakt op de keuring. Gewoon ander keuringsstation proberen
        Mag dat wel? ik dacht dat je altijd naar hetzelfde station moest gaan indien je voor herkeuring gaat.
        A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten

Zou ik ook raar vinden voor een auto van '97.

Voor de wisselende CO-waarde: speling op gasklep of op de kabel?
          A Twist of the Wrist

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
            Mag dat wel? ik dacht dat je altijd naar hetzelfde station moest gaan indien je voor herkeuring gaat.
            Zat net hetzelfde te denken

@ikke_jerre

Heeft die een lambdasonde? Anders zou ik die eens vervangen want deze regelt eigenlijk voor een deel de uitstoot.
            Seat Ibiza FR '06 sold => 1.9tdi'tje @ 220pk en 475Nm
            Audi S3 '02 sold => topic
            Honda Civic Type S 1.8 '09 sold => foto
            Honda Civic 1.5T Sport + '17 => topic

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door 911turbo Bekijk Berichten
              Voor herkeuring wel ja, maar voor volledig te laten keuren maakt het niet uit waar je gaat he. De 7de keer heeft hij gewoon een volledige keuring terug laten doen in een ander station

Comment

Corsa B heeft géén carbu meer
                www.opelklassiek.be

Comment

Doet mij er aan denken als ik naar de keuring gaat met mijn oude Diesel Golf. Ik rij er altijd heel rustig mee, behalve een week voor de keuring , dan trek ik hard op laat hem hoger in toeren gaan en rij ik 130 km/h op de autostrade ... Ik raad u aan om dan niet achter mij te rijden wat er dan allemaal uitkomt van olie & roetwolken . Hij is nog nooit afgekeurd geweest, bij mij.
                  Benzine
                  '80 VW POLO 895cc 22.300km-26.100km (2005- )

'85 VW PASSAT 32B 1300 (2010-2011)

'68 VW 411 1700 (2011-2014)
                  '81 VW T3 Camping Westfalia Joker 2000cc (2011-2013)
                  Diesel
                  '85 VW GOLF II Diesel (2007-2011)
                  '91 MERCEDES-BENZ 200D 157.000km-320.000km (2010- )
                  '10 VW GOLF VI 1600TDI Bluemotion (2016-2019)
                  '11 CITROÊN C3 1.4 HDI 68.000-111.000km (2015- )
                  '13 MERCEDES-BENZ E 220CDI T-Modell 116.000-147.000km (2019- )

Comment

Duwt ze wel genoeg op de gas? Al dat eco-driving is soms echt niet goed. Maat van mij rijdt als een oude pee en hij is 22jaar. Ook er niet door! Als je naar de keuring gaat, volle bak op autostrade in 4de. Of terugschakelen, zodat hij in hoge toeren terugvalt paar keer na elkaar. En inderdaad ander station proberen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tutche Bekijk Berichten
                      Duwt ze wel genoeg op de gas? Al dat eco-driving is soms echt niet goed. Maat van mij rijdt als een oude pee en hij is 22jaar. Ook er niet door! Als je naar de keuring gaat, volle bak op autostrade in 4de. Of terugschakelen, zodat hij in hoge toeren terugvalt paar keer na elkaar. En inderdaad ander station proberen.
                      Al dat hard rijden is enkel goed voor diesels. Bij benzine maakt dat niet uit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                        Was ik ook al aan het denken, das voor de roet maar heeft niks met de CO uitstoot te maken.
                        Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
                        Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
                        Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
                        Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten
                          Ben verleden week ook naar de controle geweest, heb de laatste tien km. op de A12 aan 120 gereden en de autobox in 4e (via "manueel") gehouden zodat de motor constant rond de 4.000 toeren draaide, had een uitstoot van 0,58. Ook voor de rest met vlag en wimpel door de keuring.

Comment

lijkt mij toch sterkt
                            bij de garage 0,3% wat ik heel mooi en aanvaarbaar waarde vind. En dan 1,5% op keuring.
                            Daar zou ik toch een andere meting vragen, hebben ze op die keuring geen meerdere meettoestellen (bij ons is dat toch zo) want lijkt mij dat er toch iets mis is, of met toestel in de garage of met toestel op de keuring.

Ik weet dat de O2 cell in zo'n meetoestel degradeerd en om de x aantal maand vervangen moet worden want dan gaan de metingen de mist in

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                              das een monopoint injecte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ibiza FR Bekijk Berichten
                                Heeft die een lambdasonde? Anders zou ik die eens vervangen want deze regelt eigenlijk voor een deel de uitstoot.
                                was ik ook aan het denken. Al heeft de garage bij mij ooit eens de lambdasonde vervangen, terwijl daarna bleek dat het aan een niet goed aangesloten uitlaatsysteem lag. (Uitlaatlijn was even voordien vervangen)
                                autofans.be

"Als je niet kan lachen met miserie, blijft er enkel miserie over..." | RIP Tom

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door svenio_g Bekijk Berichten
                                  was ik ook aan het denken. Al heeft de garage bij mij ooit eens de lambdasonde vervangen, terwijl daarna bleek dat het aan een niet goed aangesloten uitlaatsysteem lag. (Uitlaatlijn was even voordien vervangen)
                                  als de lamda sonde niet werk (geen signaal of waardes die buiten het correctie gebied liggen), zou je normaal het gekende oranje lampje moeten zien (motorstoring) tijdens het rijden. Dus ik vind vervangen zomaar een slecht idee

als je zeker wil van zijn gewoon singnaal uitmeten, is heel makkelijk te doen, tussen de massa en de singaaldraad (meetsal bruin dacht ik vanbuiten, hier kan ik mis zijn) zou net boven lambda waarde 1 ongeveer 0,9 volt moeten zijn net onder lambda waarde 1 valt hij snel terug naar 0 volt. Met de multimeter moet deze schommeling te zien zijn bij een draaiende warme motor in het deellast gebied (dus niet stationair en niet vol op de gas). In dit gebiet is lambda closed loop regeling actief en gaat hij contant wisselen tussen een net iets te rijk mengsel > regeling gaat armer regelen > mengsel wordt net iets te arm > regeling gaat rijker regelen. Typisch is deze op en af gaande beweging in een tijdspanne van enkele seconden.

Comment

Staat de relenti goed?

Ik ben ooit bijna met de R4 daar op afgekeurd.

Er zat een knikje in de kabel van de gas waardoor die af en toe (een klein beetje) bleef hangen.

Op de keuring, veel te hoge waarde en hij wou hem gaan afkeuren, ik een secondje gevraagd en aan m'n gasklep getrokken zodat ie terug op normale relenti viel en toen zat hij er ruimschoots onder.

Comment

door de ontsteking te verstellen kan je nog verder de CO verlagen, ik heb vorig jaar een polo blok afgesteld(carbu en ontsteking) toen ik ermee klaar was had ik nog 1%, niet slecht voor een blokje van 23jaar oud dat de laatste 10 jaar op nen motorstand staat. En toen stond er niet eens een volledige uitlaat op
                                      Last edited by Ice_ken; 18/12/2009, 00:31.
                                      2015 BMW S1000R
                                      2010 Renault Clio RS Cup
                                      1987 Volkswagen Golf GTI

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ikke_jerre Bekijk Berichten
                                        Hallo,
                                        Dank bij voorbaat.
                                        Het probleem is opgelost.
                                        Een defecte luchtdebietsensor! Geen constant mengsel. Te voor de hand liggend.
                                        Probleemloos gekeurd nu.
                                        Onthou het, voor als het jullie ook eens overkomt.

Comment

Working...
                                        X