Betreft de E 250 diesel en E 300 diesel.
Even opfrissen. van 1992-93 tot 1995-96 (korte periode dus) waren in de E klasse atmosferische dieselmotoren verkrijgbaar die dankzij een hoger toerental een vrij hoog vermogen wisten te halen. Maximum vermogen lag rond een spectaculaire 5000 toeren, waar een diesel pakweg rond de 3500-4000 toeren blijft steken. De vijfpitter van 2500cc haalde 110-115 pk, de zescilinder van 3000cc een slordige 136pk. Deze laatste (check youtube) staat zelfs bekend om zijn mega fantastische sound... Een collega van mij is over van het rijplezier in deze wagen die hij ooit nog als bedrijfswagen gehad heeft (in automaat toch).

Nu is mijn vraag: weet iemand hier iets over te vertellen?
Wat is het (technisch) geheim achter hogere toeren? Waarom ontwikkeld? Waarom niet verder ontwikkeld?
Even opfrissen. van 1992-93 tot 1995-96 (korte periode dus) waren in de E klasse atmosferische dieselmotoren verkrijgbaar die dankzij een hoger toerental een vrij hoog vermogen wisten te halen. Maximum vermogen lag rond een spectaculaire 5000 toeren, waar een diesel pakweg rond de 3500-4000 toeren blijft steken. De vijfpitter van 2500cc haalde 110-115 pk, de zescilinder van 3000cc een slordige 136pk. Deze laatste (check youtube) staat zelfs bekend om zijn mega fantastische sound... Een collega van mij is over van het rijplezier in deze wagen die hij ooit nog als bedrijfswagen gehad heeft (in automaat toch).

Nu is mijn vraag: weet iemand hier iets over te vertellen?
Wat is het (technisch) geheim achter hogere toeren? Waarom ontwikkeld? Waarom niet verder ontwikkeld?
Comment