Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Mercedes-Benz en de hoogtoerige diesels

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Mercedes-Benz en de hoogtoerige diesels

    Betreft de E 250 diesel en E 300 diesel.
    Even opfrissen. van 1992-93 tot 1995-96 (korte periode dus) waren in de E klasse atmosferische dieselmotoren verkrijgbaar die dankzij een hoger toerental een vrij hoog vermogen wisten te halen. Maximum vermogen lag rond een spectaculaire 5000 toeren, waar een diesel pakweg rond de 3500-4000 toeren blijft steken. De vijfpitter van 2500cc haalde 110-115 pk, de zescilinder van 3000cc een slordige 136pk. Deze laatste (check youtube) staat zelfs bekend om zijn mega fantastische sound... Een collega van mij is over van het rijplezier in deze wagen die hij ooit nog als bedrijfswagen gehad heeft (in automaat toch).

    Nu is mijn vraag: weet iemand hier iets over te vertellen?
    Wat is het (technisch) geheim achter hogere toeren? Waarom ontwikkeld? Waarom niet verder ontwikkeld?
    Last edited by ; 24/11/2009, 13:19.

  • #2
    waarom ?

    zijdezachte diesels met een benzine-temperament

    waarom niet ?

    de tdi van vw kwam op de markt in een audi, en kende een enorm succes

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
      Waarom niet verder ontwikkeld?
      omdat ze nu uit een 2000cc blokje met turbo 170pk halen
      en omdat die dingen aan geen enkele huidige eco norm kunne voldoen (hierbij spreek ik mij niet uit of dat nu iets goed of slecht is maar de meeste kennen mijn mening hierover wel)

      Comment


      • #4
        hoge toerentallen door korte slag

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
          hoge toerentallen door korte slag
          waardoor je minder koppel onderin krijgt en de huidige bompa's rijders willen dit helaas net wel

          Comment


          • #6
            daarmee is de nieuwe 220/250 een laaange slag

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
              en omdat die dingen aan geen enkele huidige eco norm kunne voldoen (hierbij spreek ik mij niet uit of dat nu iets goed of slecht is maar de meeste kennen mijn mening hierover wel)
              moest die 16v-korteslag verder zijn onwikkeld, zouen die ook de milieunormen wel halen, maar benz had verkeerd gegokt, het rijk van de directe injecties was gekomen

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                hoge toerentallen door korte slag
                Dat was al zo voor de oudere diesels 200D/250D/300D, die waren overvierkant (boring groter dan slag) en een totaal ander karakter dan een VW diesel bvb.

                Bij de opvolgers hebben ze dan 4 kleppen/cilinder geïntroduceerd (was toen de primeur op diesel) die het hoogtoerige karakter nog duidelijker naar voren bracht.

                Ik heb een 220 diesel gehad in een C-klasse, en dat reed wel leuk. Niet snel maar gewoon plezant dat die zonder morren 5000 rpm deed (dit gaat ook bij een 190D hoor).
                Die letzten Worte ...
                ... eines Diesel-Fahrers:
                "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                W201 BENZIN

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                  daarmee is de nieuwe 220/250 een laaange slag
                  en dan denk ik wat is er ooit verkeerd gedaan dat al die idioten tegenwoordig vinden dat koppel onderin en rijden aan max 2000rpm rijplezier is.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                    en dan denk ik wat is er ooit verkeerd gedaan dat al die idioten tegenwoordig vinden dat koppel onderin en rijden aan max 2000rpm rijplezier is.
                    Oef er bestaan toch nog mensen die denken zoals ik.

                    Hier nog wat info over die dieselfamilie:

                    Die letzten Worte ...
                    ... eines Diesel-Fahrers:
                    "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                    W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                    W201 BENZIN

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                      en dan denk ik wat is er ooit verkeerd gedaan dat al die idioten tegenwoordig vinden dat koppel onderin en rijden aan max 2000rpm rijplezier is.
                      Het is toch ook meer dan gasgeven alleen, want dat klinkt zo tjoening...
                      1991 BMW E30 318is

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door W201 Bekijk Berichten
                        Oef er bestaan toch nog mensen die denken zoals ik.
                        spijtig kunne we niets aan die algemene gedachtengang veranderen

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                          en dan denk ik wat is er ooit verkeerd gedaan dat al die idioten tegenwoordig vinden dat koppel onderin en rijden aan max 2000rpm rijplezier is.
                          Tja, dat snap ik dus ook niet, als mijn ega mee in de auto zit is dat altijd een gejammer als ik 3000 tpm laat draaien in het accelereren, let wel, ik geef dan niet plankgas, maar ga wel tot dat toerental voor ik verder schakel. Mijn reactie is dan steevast, als je niet wil dat hij vol roet komt te zitten is dit bij warme motor veel beter dan in die lage toerentallen te zitten schakelen. Maar het blijft zich herhalen, ze vind dat raceautoachtig, begrijpe wie kan.
                          Het verhaal van EGR klep en roetfilter laat ik maar zitten.

                          Met mijn eigen dieselstoof zal ik best met haar niet rijden zoals ik alleen rij.....

                          Wat betreft de hoogtoerige dieselmotor toen, MB wou toen nog zoveel mogelijk vasthouden aan turboloze motoren, omdat in hun visie deze standvastiger waren. Ze hadden al wel 2 turbomodellen, 250turbo en 300turbo, die waren wel zeer duur en werden minder verkocht.
                          Last edited by tradie; 24/11/2009, 14:35.

                          Comment


                          • #14
                            De laagtoerige motoren zijn juist heavy knocking vanwege die lange slag denk ik dan. In een "250/300 diesel" is het juist zachter om in toeren te gaan.
                            Met andere woorden: met 3000 toeren zit je nu eenmaal ver boven het maximum koppel en op 75% van het vermogen. In de huidige turbo's voel je dat net iets minder, maar de vorige tdi's lieten duidelijk voelen: oei jongen; je gaat die economische grens over! Schakelen of ik zaag!

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
                              spijtig kunne we niets aan die algemene gedachtengang veranderen
                              Eigenlijk heb ik het al gezegd: de motor bepaald wat race is en wat niet.
                              Mijn 1.9 tdi doet zeer gewichtig boven de 3000 toeren, in een 300 diesel begint 'ie net wat harder te gaan and that's it. Heerlijke motor... Klagers tellen de toeren echt niet, maar voelen schokken en zeuren over lawaai. En eigenlijk hebben ze gelijk hoor.

                              Comment


                              • #16
                                Ik weet eigenlijk nog niet waarom de huidige CR generatie niet eens hogere toeren opzoekt?

                                Comment


                                • #17
                                  Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                                  Ik weet eigenlijk nog niet waarom de huidige CR generatie niet eens hogere toeren opzoekt?
                                  omdat het in de mense aka bompa bestuurderers hun kopkes steekt dat lage toeren goed is. Waarom vraag het mij niet maar tegenwoordig wil iedereen aan zo laag mogelijke toeren rijden en schakelen bij max 2000rpm en als er dan koppel onderin te voelen is dan vinden ze het een goede motor.

                                  ik geloof dat groen apen daar ook iets mee te maken hebben

                                  Comment


                                  • #18
                                    Dat doet goed voor die blokjes om eens hoog in de toeren getrokken te worden. Het Endura-blok van een Escort is ook zo atmo en hoogtoerig (max pk aan 4800 t/min als ik mij niet vergis). Atmo diesel :love:

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik heb zo een E300D gehad in 1994-1995. Dat spel was inderdaad ongelofelijk.

                                      Ik herinner me nog steeds toen ik hem afhaalde na zijn eerste onderhoud en hij eindelijk "uit rodage" was. 'k Draaide rustig in tweede een straat in en trok dan door. Dat ding ging op sokken tot 5500rpm en huilde als een flat six.

                                      Het was zo opzwepend dat ik hem 10 maand later lichtelijk aan diggelen reed. (paar tuinen omgewoeld, paar hagen en struiken weggemaaid en dan na 100m een verlichtingspaal gekleind...)

                                      De W210 E300D was een stuk 'rustiger' met zijn langere versnellingsbak en was 'schoner', maar een stuk minder explosief.
                                      Elwood: "Gelukkig weet er bij mij thuis ook niemand dat ik op Autoforum zit. Ik maak ze wijs dat ik porno kijk !"

                                      Comment


                                      • #20
                                        red line bij 5500 is wat overdreven, het is 5200


                                        Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
                                        Die letzten Worte ...
                                        ... eines Diesel-Fahrers:
                                        "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                                        ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                        W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                                        W201 BENZIN

                                        Comment

                                        Working...
                                        X