Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Batterij

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Batterij

Mijn dochter rijdt met een Suzuki-tje waar een batterij insteekt van 35 Ah (ik vind dat nogal klein). Als ze veel electrische componenten opzet dan hoor je duidelijk dat de motor anders gaat draaien, waarschijnlijk omdat die de batterij niet kan opladen, of omdat de batterij teveel stroom verliest met alles wat opstaat.
    Is best lastig als de ruitewissers, de lampen, de ventilatie en de achteruitontdooing opstaat... (zeker in de winter)

Mijn zoon heeft ook een auto staan waar hij nog zeker enkele maanden moet aan sleutelen eer die weer rijklaar is. Daar steekt een batterij van 45 Ah in. Vraag is nu of ik deze zwaardere batterij zonder gevaar in mijn dochter haar auto)ke mag steken?
    Met andere woorden, riskeer ik geen brand, kortsluiting of iets dergelijks?

Uiteraard ga ik mijn batterij van 100 Ah per uur daar niet insteken :-)

THX

Zolang je een batterij steekt van 12 volt heb je geen gevaar
    Hoe hoger Ah hoe beter voor de uithouding

Comment

12V is 12V

en die battei overteken is mogelijk ( mits die nieuwe batterij past natuurlijk )
      en mits de polen aan de juiste kant van de batterij staan.

maar een grotere batterij gaat u probleem niet oplossen, tis omdat u alternator niet genoeg vermogen kan leveren dat u batterij niet meer kan opgeladen worden.
      tuurlijk, mer een grotere batterij zal ze dan langer kunnen rijden voordat deze plat, maar plat zal ze dan nog steeds gaan.

nu ff wiskundig
      stel je hebt een alternator van 60A
      je hebt een batterij van 45 Ah
      en het autootje verbruikt 50A als je aan het rijden bent.

60Ah-50Ah=10Ah die u alternator kan gebruiken om u batterij op te laden.

stel nu dat die auto 65Ah verbruikt met alles op.

60h-65h= -5Ah.
      of u batterij moet voor 5ah bijspringen bij uwen alternator. en na
      45ah/5a=9u

dus na 9u zo rondrijden met alles op zal u batterij plat zijn.

en de reden dat die motor anders gaat draaien is omdat die alternator niet constant 60Ah levert, maar omdat die dat alleen gaat leveren als die zwaar belast word. natuurlijk, als de alternator zwaarder belast word, dan heeft e motor meer moeite nodig om die alternator rond te krijgen.

natuurlijk bij een auto met 100+ pk ga je dit niet zo snel merken bij 300 en 400 pk nog minder.
      maar met een autootje met amper 50 pk , waarbij een alternator ineens met 5pk gaat lopen omdat die zwaarder belast word ( zijn geen echte waardes he )
      jah, dan verliest die auto al 10% van zijn totaalvermogen.

Comment

'k Zou ook een (iets) zwaardere batterij steken, als het mogelijk is.
        Hiermee heb je idd meer uithouding en een grotere buffer bij starten tijdens vrieskou.
        Je compenseert als het ware het capaciteitsverlies van de batterij bij lagere temperaturen.
        Overdrijven met hogere Ah heeft idd geen zin omdat de alternator dat toch niet krijgt bijgeladen.

Maar dan houdt het idd op met de voordelen.
        Ik vrees dat je motor gewoon te licht is om comfo te rijden met alle verbruikers in werking.
        Een zwaardere batterij zal hieraan (bijna) niks verhelpen. Een zwaardere alternator steken gaat ook niet
        want die motor krijgt dat dan al helemaal niet meer getrokken.

Gekend nadeel, zoals Timmie al zei, van deze (te) lichte motoren.

Comment

Je zal heus geen brand krijgen door een zwaardere batterij te steken, dat hangt af van uw zekeringen, als je die verzwaard dan kan er brand ontstaan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door taiko Bekijk Berichten
            'k Zou ook een (iets) zwaardere batterij steken, als het mogelijk is.
            Hiermee heb je idd meer uithouding en een grotere buffer bij starten tijdens vrieskou.
            Je compenseert als het ware het capaciteitsverlies van de batterij bij lagere temperaturen.
            Overdrijven met hogere Ah heeft idd geen zin omdat de alternator dat toch niet krijgt bijgeladen.

Maar dan houdt het idd op met de voordelen.
            Ik vrees dat je motor gewoon te licht is om comfo te rijden met alle verbruikers in werking.
            Een zwaardere batterij zal hieraan (bijna) niks verhelpen. Een zwaardere alternator steken gaat ook niet
            want die motor krijgt dat dan al helemaal niet meer getrokken.

Gekend nadeel, zoals Timmie al zei, van deze (te) lichte motoren.

doet er me trouwens aan denken dat ik mijn 105A altrnator nog eens ga ruilen voor een 200A alternator.
            power gegarandeert muhahaha.

Comment

Working...
            X