Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kelk ipv luchtfilter

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kelk ipv luchtfilter

Is het verstandig om in mijn karretje een kelk te steken?
    dus de originele luchtfilter gaat eruit en er wordt een kelk op aangesloten.

En zijn er voor- & nadelen aan verbonden?

ik wil ook een kelk steken op mijn e30 320, en heb dezelfde vraag als jij
    ik weet dat het een mooier aanzuiggeluid geeft, maar tis ook al
    BMW E10 1600ti 1967
    BMW E10 2002tii 1973
    BMW E30 325i sedan 1986
    BMW E36 318is cabrio 1995
    BMW E36 320i cabrio 1994
    BMW E91 318d touring 2006
    MB Sprinter 316cdi 2,7l 2003

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BMWFREAK
      ik wil ook een kelk steken op mijn e30 320, en heb dezelfde vraag als jij
      ik weet dat het een mooier aanzuiggeluid geeft, maar tis ook al
      ik kan verschillende kelken vastkrijgen.
      Die zouden een licht "broem" geluid geven (niet overdreven).
      Is een rode kelk met cromé

Comment

Dat is vast en zeker eentje van autosyle waar jij het over hebt (brol)
        Ik zou gewoon de orginele filter houden of als je toch echt eentje wil monteren neem er dan één van K&N.
        Heb in het verleden ook eentje gehad, heb er 40km mee gereden en de rommel ervan af gegooid, en voor het geluid moet je het echt niet doen en vermogen winst heb je er ook niet door.
        Echt voordelen haal je er pas uit als je motor zwaar is opgevoerd (turbo blok, chip, enz...) en je het blok van maximaal lucht (zuurstof) moet voorzien voor een juist verbranding.
        Last edited by ; 21/07/2006, 17:33.

Comment

hoe kan ik dan een licht broem-geluid creeeren zonder veel kosten te doen?!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno
            hoe kan ik dan een licht broem-geluid creeeren zonder veel kosten te doen?!
            Plaats gewoon een mooie klinkende eind demper (Skytune, Remus, Supersprint, enz ...)
            Ik ben van principe, laat het motorblok orgineel en zeker je lucht aanzuiging (ivm. flow meting) dan heb je ook het langst plezier van je wagen.
            Een demper is mooi en kan geen kwaad voor het blok + je hebt een mooie sound

Comment

maar dat moet er telkens af voor de keuring zeker?
              en hoeveel kost zoiets?
              100€?

Comment

einddempers van goede kwaliteit starten rond de 180 euro.
                2012 Nissan Qashqai 1.5 DCI Urban - 40.000 km
                2015 Opel Insignia 2.0 CDTI Cosmo OPC Line - 10.000 km

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno
                  maar dat moet er telkens af voor de keuring zeker?
                  't moet er niet af. Er moet een E keurmerk instaan en je moet er een attest van hebben. das alles

Comment

Als je een mooi geluid wilt en je wil er niet teveel aan geven monteer dan een kelk.
                    neem wel geen brolmerkje maar een bv. K&N. anders krijg je toch vodden met vuil binnentrekken en dergelijke.
                    Voordelen zijn dat een kelk levenslang meegaat. Ik heb de mijne nu al 4jaar steken en nog nooit problemen mee gehad. Het geluid is zo veel geiler (degene die men wagen al gezien hebben weten waarover ik spreek) en het grote voordeel is dat je zelf kan kiezen wanneer je hem laat klinken. Zolang je bij wijze van spreken normaal gas geeft hoor je hem nauwelijks, maar wanneer je in toeren gaat of hem vloert hoor je hem heel goed aanzuigen en dat is kicken.
                    Dat terwijl je een uitlaat altijd hoort. Want wil je ietwat mooier geluid uit een uitlaat krijgen ga je hem zowiezo veel luider maken. Vergeet het dus van ergens incognito toe te komen. overal dat "johnniegeluid" terwijl je met de filter zelf kan kiezen.
                    Monteer hem wel zeker niet naast de motor want dan krijg je pk-verlies door het aanzuigen van warme lucht. Beste plaats is in de voorbumper ofwel moet je indien te weinig plaats, een soort van hitteschild maken en zelf een buis van de voorbumper naar de kelk leggen (bv van die rode electriciteitsbuizen)

Een kelk is altijd goedkoper dan een uitlaat en komt toch altijd zwaarder en specialer over. Reken voor een goede kelk met goede montage toch op een 200€ terwijl je voor een uitlaat meer dan 250€ moet geven.

Let wel dit geld enkel voor benzinemotoren. bij diesels moet je geen kelk steken daar dat bijna niets veranderd aan het geluid.

Voor de pk-winst moet je het zeker niet doen, enkel het acoustische gaat ferm omhoog.

kzal wel eens een geluidsfragment maken en hier plaatsen.

Comment

tuscani, bedankt voor je interessante uitleg!
                      Veel beter dat een frisse pipo die me een rood bolletje geeft met commentaar "eerst centen, dan spelen"
                      Waarvoor denk je dat ik werk dan?

De mijne is idd een benzine en het verschil in geluiden van een kelk tov een uitlaat ken ik

De kelk wordt idd voor de motor geplaatst vlak achter de metalen constructie achter de bumper.
                      Buizensysteem gaan we laten uitmonden onderaan de auto waar hij frisse lucht kan inhaleren...

Comment

monteer de kelk op een alu buis waardoor de kelk zelf zich in uw bumper positioneerd.
                        Daar gaat hij zeker geen "valse warme" lucht aanzuigen. Heb je er het meeste geniet van. want als de kelk zich naast je motor bevind krijg je met weer zoals dit serieus wat vermogenverlies. (ik kan er van meespreken)
                        Qua onderhoud moet je gewoon de kelk tijden een klein onderhoud inspuiten met olie. Die stoot het water af en zorgt voor een stoffilter.

Met weer zoals dit klinkt die echt knap. Vooral als je onder een brug komt.

Ter illustratie met mijn wagentje
                        goede montage

slechte montage

Comment

kelk wordt vanavond gestoken.
                          Hij brengt er 3 mee zodat ik nog kan kiezen welk geluid ik het mooiste vind
                          er zit 1k&n kelk bij en de andere 2 zijn van Shimoto.
                          Naar't schijnt ook heel goed spul

originele luchtfilter vliegt er dan uit

Comment

voila, kelk steekt erin
                            prachtig geluid!

heb zelfs de originele luchtfilter kunnen laten steken omdat ik plaats genoeg had in de motorkap

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani
                              goede montage

slechte montage
                              Knap gemaakt cold air intake

@Jarno: We want pics

Comment

De welke is het geworden? K&N?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic

merci
                                  is idd knap om zien maar vooral heel practisch.
                                  Mijn vorige montage heeft maar een maand gezeten wegens serieus pk-verlies door het aanzuigen van warme lucht.

en idd we willen tiet.. foto's zien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bmwM-optic

merci
                                    is idd knap om zien maar vooral heel practisch.
                                    Mijn vorige montage heeft maar een maand gezeten wegens serieus pk-verlies door het aanzuigen van warme lucht.

en idd we willen tiet.. euh foto's zien

Comment

Volledig akkoord met de Tuscani,

Kelk geeft je meer sound bij het optrekken en bij rustig rijden is het nauwelijks hoorbaar.
                                      Nu een K&N filter in het origineel geeft (volgens mij) nog altijd het beste resultaat omdat je hier volledig afgeschermd zit van de motorhitte die normaal gezien toch ook van de voorzijde wordt aangezogen.
                                      Tevens heb je al eens aan je aluminium buis gevoeld na een goede rit ? dit wordt razend heet man. Dus gaat zeker ook de lucht opwarmen die hier doorvloeit !
                                      Gelukkig heb je de aanzuiging van onder je bumper vandaan zodat je hier wat minder last van zult hebben
                                      Zelf heb ik beide systemen gehad op dezelfde wagen en ik zou terug gekozen hebben voor het origineel met K&N filter, puur gevoelsmatig kwam me dat beter over, de auto reed gewoon beter vooral als hij warm had. natuurlijk de eerlijkheid gebied me te zeggen dat het geluid wel veel minder was

Een uitlaat geeft doorgaans altijd wel een bromgeluid en is idd altijd aanwezig.
                                      Nu zijn er toch uitlaten die je bij bestelling kan kopen op hoe hoorbaar ze mogen zijn.
                                      Bij mijn vorige auto had ik er eentje van Remco gekocht volledig uit edelstaal en de brom was mooi zacht bij normaal rijden zoals een dikke BMW en als je doortrok dan had je onweer .

Wat veel mensen vergeten is dat je eigenlijk de best je wagen eens laat afstellen op de testbank indien je iets veranderd qua uitlaat of luchtinlaat want dan scheelt een K&N filtertje wel hoor !! geloof me spreek uit ondervinding.

Ik had met de nieuwe filter 3 PK meer en na motorafstelling (Kempower in Lummen) waren dat er 10 geworden + beter stationair toerental en beter verbruik !!
                                      Echt een aanrader !

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tuscani Bekijk Berichten
                                        monteer de kelk op een alu buis waardoor de kelk zelf zich in uw bumper positioneerd.
                                        Daar gaat hij zeker geen "valse warme" lucht aanzuigen. Heb je er het meeste geniet van. want als de kelk zich naast je motor bevind krijg je met weer zoals dit serieus wat vermogenverlies. (ik kan er van meespreken)
                                        Qua onderhoud moet je gewoon de kelk tijden een klein onderhoud inspuiten met olie. Die stoot het water af en zorgt voor een stoffilter.

Met weer zoals dit klinkt die echt knap. Vooral als je onder een brug komt.

goede montage

Uw aanzuigbuis kunt ge ook nog inwikkelen met heat wrap, de buis zelf gaat nu ook heet worden omdat ze langs het blok ligt en dan word de lucht ook nog licht opgewarmd. Die heat wrap zal dit voorkomen
                                        Ik heb een cold air intake van AEM, als ik optrek of licht gas bijgeef hoor ik de lucht door de bochten van de buis fluiten, zalig geluidje..

Comment

Working...
                                        X