Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kapotte automatische versnellingsbak Citroën C8

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Kapotte automatische versnellingsbak Citroën C8

    Deze morgen bericht gekregen van de Citroën garage dat de automatische versnellingsbak van mijn vrouw haar C8 volledig stuk zou zijn.

    Oorzaak zou een sensor zijn die verkeerde informatie naar de bak stuurde, waardoor deze zou zijn blijven slippen.
    De auto was nog maar 2 dagen terug van de garage voor het vervangen van die sensor.
    De totale kilometerstand bedraagt 72.000 km, auto is van 2006 en steeds rustig mee gereden. Vanaf de storingsmelding werd er direct met de auto naar de garage gegaan en niet verder mee gereden. Ok er werd 80 km met de auto gereden, net nadat hij terug was uit de garage na de herstelling van de 'defecte' sensor. Maar bij de hernieuwde foutmelding is de auto onmiddellijk van huis tot aan de garage gebracht.

    De auto is ook steeds bij officiële garages onderhouden geweest, kreeg nog een onderhoud bij 58.000 km en ging ook binnen op 65.000 km, waarbij de auto elke keer is testgereden door de garage zelf en er ook nooit enige melding werd gemaakt van enig slippen van de versnelllngsbak.

    Met enkel de olie van de bak af te laten besluit men dat de hele bak 'verbrand' is en een volledige revisie vereist is: offerte 4700 euro.

    Ondanks het feit dat de panne te wijten zou zijn aan de verkeerde sturing door de sensor, wil de Dienst Naverkoop van Citroën niet tussenkomen in de kosten, omdat de auto ouder is dan 2 jaar.

    Mijn hoop is nu gesteld op een specialist in versnellingsbakken die ik hier op het forum kon vinden.

    Alleszins nam ik hiermee contact op en werden er inmiddels concrete afspraken gemaakt, waarbij al
    dank voor de zeer snelle reactie.
    Zij zouden al minstens verder gaan dan louter het aflaten van de olie om een gedetailleerde diagnose te stellen.

    Als er intussen mensen zijn met tips om klacht in te dienen bij Citroën, zjjn deze altijd welkom.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
    Zij zouden al minstens verder gaan dan louter het aflaten van de olie om een gedetailleerde diagnose te stellen.
    in deze versnellingsbakken ben ik niet zo thuis dus kan niet dadelijk zeggen of het mogelijk is of niet dat hij door verkeerde sturing totaal kan verbranden.

    MAAR: het is weldegelijk mogelijk om aan agelaten olie heel veel te zien. Er zijn specialisten die met een half literke oude motorolie perfect kunnen zeggen wat er allemaal aan je motor scheeld. Met versnellingsbakken zal je ongetwijfeld aan de olie ook heel veel kunnen zien.

    Comment


    • #3
      Neem eens contact met de invoerder, er moet toch een gedeeltelijke coulance mogelijk zijn.
      Hebben ze contact genomen met Frankrijk?

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
        Als er intussen mensen zijn met tips om klacht in te dienen bij Citroën, zjjn deze altijd welkom.
        Blijven volhouden, en ze echt stalken met brieven totdat ze het beu zijn. Een kennis van mij heeft zo, na een half jaar zeuren, een nieuwe XM gekregen omdat zijn vorige exemplaar van de ene in de andere kinderziekte verviel.
        Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

        Comment


        • #5
          Thx voor de tip alvast. Ze zullen inderdaad wat lastig moeten gevallen worden de komende tijd.

          De diagnose blijkt gebaseerd te zijn op een mechanieker met 15 jaar ervaring met versnellingsbakken die een verbrande geur van de transmissieolie opving....... De bak is niet geopend voor verdere diagnose, maar toch zou onmiddellijk "alles" volledig te reviseren zijn.

          Om mij nog onduidelijke redenen diende de garage contact op te nemen met 'Nederland'. Als ik de verhalen lees op het Nederlandse Citroën forum, verbaast het mij dan ook niets dat ze weigeren tussen te komen.
          Op Franse fora is de toestand al niet beter.

          Intussen heb ik goede contacten gehad met de firma die zelf versnellingsbakken reviseert en die gaan de auto met een trailer ophalen. Vervolgens gaan ze de bak zelf demonteren om een gedetailleerde diagnose te maken en een daarop gebaseerde offerte. Dit lijkt mij alvast een professionele manier van werken. Ik zal al blij zijn als ze gewoon kunnen zeggen wat er nu juist mis gelopen is en dus de reden waardoor de olie 'verbrand' zou zijn.

          Comment


          • #6
            ik zie dat je van vlaams brabant bent, kan het zijn dat ik je auto afgelopen zondag aan de manege van meerdael heb gespot ( en vooral geroken)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten

              MAAR: het is weldegelijk mogelijk om aan agelaten olie heel veel te zien. Er zijn specialisten die met een half literke oude motorolie perfect kunnen zeggen wat er allemaal aan je motor scheeld. Met versnellingsbakken zal je ongetwijfeld aan de olie ook heel veel kunnen zien.

              Comment


              • #8
                Ik hoop voor u dat het opgelost raakt. Ze zouden bij Citroën toch minstens voor 50% mogen tussenkomen.

                Comment


                • #9
                  ik kan u zeggen dat ge da aan atf da zeker kunt zien en zelfs rieken wanneer die olie verbrand is.

                  da stinkt echt enorm. en is bruin IPV helder rood.
                  en jah, het verbranden van de olie komt door het slippen van de bak.
                  een slippende bak rij je geen 100km mee.

                  maar normaalgezien zou je dat toch moeten gemerkt hebben als je na het vervangen van de sensor de garage bent uitgereden.

                  ik zie meer schuld in die mannen die die sensor hebben vervangen.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door wannes Bekijk Berichten
                    ik zie dat je van vlaams brabant bent, kan het zijn dat ik je auto afgelopen zondag aan de manege van meerdael heb gespot ( en vooral geroken)
                    Nope, tenzij de garage, waar hij vorige zaterdagmorgen werd afgezet, er mee gereden zou hebben . Sedert er foutmelding op de bc kwam begin september, is er met die auto niet meer gereden. Ofwel stond hij thuis in de garage ofwel bij de Citroëngarage.

                    Maar nooit verbrande geur in of rond de auto waargenomen.

                    @ Ugeken: de auto is pas op maandag 'onderzocht' via een contactname met 'Nederland', waar bepaald zou worden welke procedure verder zou moeten gevolgd worden. Dinsdagmorgen om 8u wist men enkel te vertellen dat de olie verbrand 'ruikt' en er geen tussenkomst van Citroën zou volgen. Ze hebben in de garage geen enkel rapport voorgelegd waaruit een dergelijke test blijkt.

                    @Timmie: Ik ben de auto gaan wegbrengen om de sensor te vervangen en dan was er geen slip te voelen. Ook in de korte periode (1 dag eigenlijk) na het vervangen van de sensor was er niets abnormaal bij het rijden. De auto stond na de rit thuis in een afgesloten garage, een sterke ATF geur zou ik dan ook al moeten geroken hebben.

                    Voor het vervangen van de sensor, was de auto al binnen gebracht voor de foutmelding van de versnellingsbak op de boordcomputer. Ik kwam toen van verder naar de garage, dus als de bak dan al abnormaal slipte, had men toen toch al iets moeten geroken hebben? Blijkbaar was er bij het eerste garagebezoek nog niets verbrand en ook niet toen ze die 'sensor' vervangen hebben, maar een dag later bij nieuwe foutmelding zou dan plots de hele bak 'verbrand' zijn.

                    De olie op de versnellingsbak zou volgens Citroën 'levenslang' gegarandeerd zijn. Vermits een automaat van nature slip vertoont tot het blokkeren van de koppelomvormer (enkel in 4de versnelling?) zou de gebruikte olie toch heel wat slip moeten kunnen verdragen vooraleer te verbranden?

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                      De olie op de versnellingsbak zou volgens Citroën 'levenslang' gegarandeerd zijn. Vermits een automaat van nature slip vertoont tot het blokkeren van de koppelomvormer (enkel in 4de versnelling?) zou de gebruikte olie toch heel wat slip moeten kunnen verdragen vooraleer te verbranden?
                      Tenzij er olie gebruikt werd die niet voldoet aan de vereisten van Citroen...

                      Comment


                      • #12
                        .. op het moment dat je de auto laat ophalen door een andere firma wordt het vrees ik wel moeilijker om de schade op Citroen te verhalen.

                        Laat een expert ter plekke een onderzoek doen of 1) de juiste olie er wel in zat 2) of de schade terug te voeren is op de sensor (montagefout etc.) ... Dan ligt de schuld bij hun en moeten ze op coulance oplossen.

                        Comment


                        • #13
                          levenslang olie op een automaat vond ik eerlijk gezegd kwatch. In de garage waar ik vroeger werkte werd bij alle automaten op geregelde tijdstippen de olie vervangen en ik vond dat daar eigenlijk weinig een automaat kapot ging toen ik daar werkte....
                          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                            Nope, tenzij de garage, waar hij vorige zaterdagmorgen werd afgezet, er mee gereden zou hebben . Sedert er foutmelding op de bc kwam begin september, is er met die auto niet meer gereden. Ofwel stond hij thuis in de garage ofwel bij de Citroëngarage.

                            Maar nooit verbrande geur in of rond de auto waargenomen.

                            @ Ugeken: de auto is pas op maandag 'onderzocht' via een contactname met 'Nederland', waar bepaald zou worden welke procedure verder zou moeten gevolgd worden. Dinsdagmorgen om 8u wist men enkel te vertellen dat de olie verbrand 'ruikt' en er geen tussenkomst van Citroën zou volgen. Ze hebben in de garage geen enkel rapport voorgelegd waaruit een dergelijke test blijkt.

                            @Timmie: Ik ben de auto gaan wegbrengen om de sensor te vervangen en dan was er geen slip te voelen. Ook in de korte periode (1 dag eigenlijk) na het vervangen van de sensor was er niets abnormaal bij het rijden. De auto stond na de rit thuis in een afgesloten garage, een sterke ATF geur zou ik dan ook al moeten geroken hebben.

                            Voor het vervangen van de sensor, was de auto al binnen gebracht voor de foutmelding van de versnellingsbak op de boordcomputer. Ik kwam toen van verder naar de garage, dus als de bak dan al abnormaal slipte, had men toen toch al iets moeten geroken hebben? Blijkbaar was er bij het eerste garagebezoek nog niets verbrand en ook niet toen ze die 'sensor' vervangen hebben, maar een dag later bij nieuwe foutmelding zou dan plots de hele bak 'verbrand' zijn.

                            De olie op de versnellingsbak zou volgens Citroën 'levenslang' gegarandeerd zijn. Vermits een automaat van nature slip vertoont tot het blokkeren van de koppelomvormer (enkel in 4de versnelling?) zou de gebruikte olie toch heel wat slip moeten kunnen verdragen vooraleer te verbranden?
                            nee moet toevallig geweest zijn , kwam daar een zwarte C8 de parking op en die stonk dat je het een kwartier later nog rook ... was zo een beetje de geur van koppeling.

                            bij welke dealer heb je hem gekocht?

                            ik heb destijds ook een C8 gehad , een 3.0 V6 topuitvoering enkel verkrijgbaar met automaat , en ik moet zeggen , de automaat is zowat het enige waar ik niks mee aan de hand heb gehad...en ik reed er nochtans niet echt kalm mee...

                            heb hem van hellende verkocht eens de garantie ging vervallen ..rijdt nu ergens in frankerijk rond..

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door abtler Bekijk Berichten
                              .. op het moment dat je de auto laat ophalen door een andere firma wordt het vrees ik wel moeilijker om de schade op Citroen te verhalen.

                              Laat een expert ter plekke een onderzoek doen of 1) de juiste olie er wel in zat 2) of de schade terug te voeren is op de sensor (montagefout etc.) ... Dan ligt de schuld bij hun en moeten ze op coulance oplossen.
                              Dat wordt sowieso moeilijk. De garage zelf heeft de richtlijnen van Citroën gevolgd: bij melding van storing moet eerst de druksensor vervangen worden. Als het probleem dan terug komt, moet door de garage contact worden genomen met een Citroën. Blijkbaar heeft de expert van Citroën de onmiddellijke revisie van de hele bak als volgende stap medegedeeld aan de garage.

                              Buiten een gerechtelijke procedure zal er dus geen verdere expertise op de auto mogelijk zijn. Of misschien dat ze na lange discussie misschien wel iets zouden willen doen. De auto is meer dan 2 jaar oud hebben ze duidelijk laten verstaan, dus officieel niet meer onder garantie, wat het extreem moeilijk zal maken om eender welke toegeving van Citroën te bekomen. En ik heb geen zin om maanden of misschien zelfs jaren daarop te wachten. Overigens gebeurt de demontage en revisie niet bij Citroën zelf, maar wordt dit eveneens aan externe firma's uitbesteed.

                              Maar idd zal het laten weghalen van de auto de discussie niet vereenvoudigen. Alleen is het vertrouwen in de garage en in het merk verdwenen. Ook is er geen vertrouwen dat via dezen binnen redelijke termijn een voorstel zal worden bekomen.

                              Wat de olie betreft is de auto is steeds bij Citroën onderhouden en op geen enkele onderhoudsfactuur is een oliewissel van de versnellingsbak terug te vinden.
                              Dan zou er vanaf de fabriek al verkeerde olie moeten in gezeten hebben en zouden er toch al eerder problemen met de versnellingsbak geweest moeten zijn?

                              Eerst laten vaststellen wat juist de schade is en hopelijk ook de oorzaak ervan en dan zal ik Citroën hier verder mee confronteren.

                              @MRJ: volgens internetfora wordt de olie op het type AL4 best op 60.000 km vervangen. Citroën France houdt vast aan een 'levenslange' houdbaarheid. Uit ervaring heb ik al ondervonden dat het als klant quasi onmogelijk is om een officiële garage een werk te laten uitvoeren dat niet is voorgeschreven door de constructeur. Ik heb trouwens die vraag al eens gesteld aan een mechanieker in een andere Citroëngarage en die mannen zijn allemaal goed gebrainwashed : " Dat is niet nodig mijnheer. Dat was zou bij de oudere auto's. U heeft een nieuwe auto met weinig kilometers zodat u zich geen zorgen hoeft te maken. Die olie zal langer meegaan dan de auto zelf...."

                              Comment


                              • #16
                                jamaar, dat bedoel ik net.

                                ze vervangen die sensor, en DAARNA heb je ineens een kapotte boite.

                                stel nu eens dat ze in die eerste garage een fout hebben gemaakt met die sensor aan te sluiten. wat gebeurd er dan ?
                                juist jah, probleempjes.


                                aah, en die sterke atf geur komt pas vrij als je de pan eraf haalt.
                                want het enige gaatje in heel u boite waar geur kan uit ontsnappen is u peilstok.

                                dat van die slip op die transmissie, jah, je hebt slip op je transmissie ( op je torque convertor ) deze slip word weggewerkt door op cruisesnelheid de 2 delen van de convertor tegen elkaar te persen waardoor er geen slip meer is op de boite .

                                maar in de boite is de slip minimaal, juist wordt de boite ff afgeremd om te schakelen naar de volgende vitesse, maar dit is maar eventjes echt maar eventjes.
                                als deze delen te lang doorslippen ( denk aan een transmissie die achter een motor hangt met een teveel aan koppel ( 454 bigblock ofzo ) ) dan verbrand de olie + de clutchplates.

                                het zijn trouwens waarschijnlijk die clutchplates die bij u transmissie om zeep zijn
                                u kan het vergelijken als met een manueel rijden waarmee je de clutch constant halverwege houd.


                                Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                @MRJ: volgens internetfora wordt de olie op het type AL4 best op 60.000 km vervangen. Citroën France houdt vast aan een 'levenslange' houdbaarheid. Uit ervaring heb ik al ondervonden dat het als klant quasi onmogelijk is om een officiële garage een werk te laten uitvoeren dat niet is voorgeschreven door de constructeur. Ik heb trouwens die vraag al eens gesteld aan een mechanieker in een andere Citroëngarage en die mannen zijn allemaal goed gebrainwashed : " Dat is niet nodig mijnheer. Dat was zou bij de oudere auto's. U heeft een nieuwe auto met weinig kilometers zodat u zich geen zorgen hoeft te maken. Die olie zal langer meegaan dan de auto zelf...."

                                boh dat van die 60000km is moeilijk te zeggen. iemand die rustig met zijn auto rijd, ede transmissie zelf laat schakelen enz haalt met gemak 1000000 km op zoon boite als het moet.
                                als je natuurlijk constant zelf schakelt, lekker in toeren schakelt enz dan mag je er zeker van zijn dat je na 60000km of mss nog vroeger de olie kunt vervangen.
                                een goeie indicatie is meestal de olie eens nakijken op de peilstok en eens zien welke kleur deze heeft en of er veel metaalstukjes inzitten of niet.
                                Last edited by Timmie; 30/09/2009, 10:26.

                                Comment


                                • #17
                                  versnellingsbakolie heeft ook niet alleen de functie van smeren hé. Het koelt ook de versnellingsbak en wordt tevens als gebruikt om te schakelen. Deze olie komt dus ook onder verschillende temperaturen en drukken te staan. Ik zelf zou indien ik een automaat moest kopen (wat ik niet direct plan) zou ik ze elke 40000km laten vv. De kost weegt niet op tegen schade aan de versnellingsbak
                                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

                                  Comment


                                  • #18
                                    dat van die drukken enz weet ik best hoor ( heb 3 weken stage gelopen in een revisiebedrijf van automatische bakken )

                                    druk kan in de valvebody oplopen tot 17 bar.
                                    de hoge temperaturen krijgt men vooral in de convertor. die heeft lage druk ( 4 bar ofzo ) en veel olie.

                                    Comment


                                    • #19
                                      Ik ga de verdere diagnose aan het revisiebedrijf overlaten.

                                      De mogelijkheid bestaat dat de schade er kwam door het vervangen van de sensor, maar het zou even goed kunnen dat die sensor er niets mee te maken had. Het zou volgens mij bijvoorbeeld even goed kunnen dat die sensor eigenlijk terecht een ander probleem signaleerde, dat dan uiteraard niet van de baan was door het loutere vervangen van die sensor.

                                      Een ander al dan niet ernstig probleem dus, dat al zeker niet verder werd onderzocht in de garage. Van ijzervijlsel of brokstukken is ook niets gezegd geweest, dus dat blijft nog een open vraag.

                                      Voor de kenners misschien nog even meegeven hoe de auto reageerde.
                                      TIjdens het optrekken (gewoon vloeiende rijstijl) geeft de bc een geluidssignaal en een boodschap "storing versnellingsbak". De bak schakelt op hetzelfde ogenblik met een kleine schok naar de derde versnelling, die hij blijft aanhouden. Een waarschuwingslampje blijft branden op het dashboard. De auto vertrekt en rijdt dus enkel in zijn derde versnelling (de overige versnellingen worden niet gebruikt, maar je kan de auto in neutraal zetten en ook in achteruit).
                                      Volgens het instructieboekje is het een noodprogramma dat voorzien is bij storingsmeldingen. Er wordt aangeraden zo snel mogelijk naar de garage te gaan en niet boven een bepaalde snelheid te rijden. Deze beide instructies werden steeds gerespecteerd.
                                      Als je de auto stil legt en een aantal minuten wacht, dan rijdt de auto weer normaal in alle versnellingen, totdat er opnieuw een storingsmelding verschijnt, de bak zich weer in derde zet enz.

                                      Telkens hij in noodloop stond, is er met de auto maar heel voorzichtig van thuis tot aan de garage gereden (+/-4km), dus misschien niet ver genoeg om de olie fel te laten verbranden?

                                      De auto rijdt dus ergens nog wel, als er geen noodprogramma optrad, schakelt die zelfs normaal tussen de verschillende versnellingen.
                                      Het is slechts omdat de foutmelding opnieuw optrad na het vervangen van de sensor, dat Citroën besliste dat de bak stuk zou zijn en totaal moet gereviseerd worden.

                                      Mijn vorige auto heeft 400.000 km en de olie van de automaat daarop is nooit gewisseld. Mijn huidige zit ook al aan 225.000 km zonder een dergelijke oliewissel.

                                      Vorige Volvo had wel een duidelijke peilstok, op de Citroën zal die wss onderaan zitten samen met de bijvuldop?.

                                      Dus, afwachten nu wat het openen van de bak zal uitwijzen van probleem/schade.

                                      Clutscplates en koppelomvormer zijn termen die ik de laatste dagen al heb horen vallen

                                      Comment


                                      • #20
                                        Oorspronkelijk geplaatst door Cedra Bekijk Berichten
                                        Ik ga de verdere diagnose aan het revisiebedrijf overlaten.

                                        De mogelijkheid bestaat dat de schade er kwam door het vervangen van de sensor, maar het zou even goed kunnen dat die sensor er niets mee te maken had. Het zou volgens mij bijvoorbeeld even goed kunnen dat die sensor eigenlijk terecht een ander probleem signaleerde, dat dan uiteraard niet van de baan was door het loutere vervangen van die sensor.

                                        Een ander al dan niet ernstig probleem dus, dat al zeker niet verder werd onderzocht in de garage. Van ijzervijlsel of brokstukken is ook niets gezegd geweest, dus dat blijft nog een open vraag.

                                        Voor de kenners misschien nog even meegeven hoe de auto reageerde.
                                        TIjdens het optrekken (gewoon vloeiende rijstijl) geeft de bc een geluidssignaal en een boodschap "storing versnellingsbak". De bak schakelt op hetzelfde ogenblik met een kleine schok naar de derde versnelling, die hij blijft aanhouden. Een waarschuwingslampje blijft branden op het dashboard. De auto vertrekt en rijdt dus enkel in zijn derde versnelling (de overige versnellingen worden niet gebruikt, maar je kan de auto in neutraal zetten en ook in achteruit).
                                        Volgens het instructieboekje is het een noodprogramma dat voorzien is bij storingsmeldingen. Er wordt aangeraden zo snel mogelijk naar de garage te gaan en niet boven een bepaalde snelheid te rijden. Deze beide instructies werden steeds gerespecteerd.
                                        Als je de auto stil legt en een aantal minuten wacht, dan rijdt de auto weer normaal in alle versnellingen, totdat er opnieuw een storingsmelding verschijnt, de bak zich weer in derde zet enz.

                                        Telkens hij in noodloop stond, is er met de auto maar heel voorzichtig van thuis tot aan de garage gereden (+/-4km), dus misschien niet ver genoeg om de olie fel te laten verbranden?

                                        De auto rijdt dus ergens nog wel, als er geen noodprogramma optrad, schakelt die zelfs normaal tussen de verschillende versnellingen.
                                        Het is slechts omdat de foutmelding opnieuw optrad na het vervangen van de sensor, dat Citroën besliste dat de bak stuk zou zijn en totaal moet gereviseerd worden.

                                        Mijn vorige auto heeft 400.000 km en de olie van de automaat daarop is nooit gewisseld. Mijn huidige zit ook al aan 225.000 km zonder een dergelijke oliewissel.

                                        Vorige Volvo had wel een duidelijke peilstok, op de Citroën zal die wss onderaan zitten samen met de bijvuldop?.

                                        Dus, afwachten nu wat het openen van de bak zal uitwijzen van probleem/schade.

                                        Clutscplates en koppelomvormer zijn termen die ik de laatste dagen al heb horen vallen
                                        Wat betreft het niet vervangen van de olie, (deze bak was te jong dus even off topic),
                                        dat doen ze om onderhoudsprijzen te doen dalen, wat betere leasingtarieven geeft.
                                        Het niet vervangen van olie bij automaten is volgens mij niet aan te raden, elke 80k km is dat een kleine moeite en kost die je veel miserie kan besparen.
                                        Sommige merken komen er van terug, en vervangen nu weer terug.

                                        Comment

                                        Working...
                                        X