Oorspronkelijk geplaatst door Rosse
Bekijk Berichten
stel je heb op hogere en lagere compressie dezelfde verbrandingseigenschappen. Dus uit 1eenheid brandstof haal je een hoeveelheid energie in de vorm van druk. (we zeggen dat er in bijde gevallen evenveel warmteverliezen enzo zijn). Dan zal een hogere compressie motor meer energie vrijzetten aan zijn krukas.
Ik bedoel hiermee, een deel van de energie door de verbranding veroorzaakt is nodig om de volgende cylinder met mengsel te comprimeren, de overschot van de energie is de vrijgezette energie.
Bij een hogere compressie is de winst die je maakt door de kleinere ruimte op moment van ontbranding en dus hogere druk na ontbranding groter dan de energie die je nodig hebt om je mengsel te comprimeren tot een weliswaar hogere druk dan in een lagere compressie motor.
maar natuurlijk is de verbranding in bijde gevallen niet gelijk, en haal je bijvoorbeeld in moderne diesels door een directe ijectie die veel beter verneveld een veel betere verbrandingsefficientie alhoewel voor deze techniek de compressie weer omlaag moet.
Maar goe we zijn te ver aan het afwijken denk ik

Comment