Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motorinhoud

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
    Klopt. Maar ik denk niet dat die dingen in vollast minder efficient zijn dan TD's met 18:1 of 19:1. Als ze genoeg lucht in die cilinder krijgen, moet je toch dezelfde temperatuur kunnen bekomen met een lagere compressieverhouding lijkt mij. En de efficientie van een hogere compressie komt toch van de hogere temp van het mengsel na de compressie? (correct me if I'm wrong, kan zijn dat er nog andere factoren in het spel zijn).

Anyways, nog efkes en we rijden met diesels met 10:1, en dan mogen we weer allemaal 30 seconden gloeien elke morgen
    jij hebt het nu over de efficientie van de verbranding. Dat is iets anders als termodynamische efficientie van de motor.

stel je heb op hogere en lagere compressie dezelfde verbrandingseigenschappen. Dus uit 1eenheid brandstof haal je een hoeveelheid energie in de vorm van druk. (we zeggen dat er in bijde gevallen evenveel warmteverliezen enzo zijn). Dan zal een hogere compressie motor meer energie vrijzetten aan zijn krukas.
    Ik bedoel hiermee, een deel van de energie door de verbranding veroorzaakt is nodig om de volgende cylinder met mengsel te comprimeren, de overschot van de energie is de vrijgezette energie.
    Bij een hogere compressie is de winst die je maakt door de kleinere ruimte op moment van ontbranding en dus hogere druk na ontbranding groter dan de energie die je nodig hebt om je mengsel te comprimeren tot een weliswaar hogere druk dan in een lagere compressie motor.

maar natuurlijk is de verbranding in bijde gevallen niet gelijk, en haal je bijvoorbeeld in moderne diesels door een directe ijectie die veel beter verneveld een veel betere verbrandingsefficientie alhoewel voor deze techniek de compressie weer omlaag moet.

Maar goe we zijn te ver aan het afwijken denk ik

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Skippie Bekijk Berichten
      jij hebt het nu over de efficientie van de verbranding. Dat is iets anders als termodynamische efficientie van de motor.
      Nee, niet efficientie v/d verbranding, thermodynamische.

Als ik het juist heb komt het thermodynamisch voordeel van een hogere compressie enkel en allen voort uit het feit dat de lucht in de verbrandingskamer warmer wordt doordat het harder samengedrukt wordt dan bij een lagere compressiemotor.

Mijn punt is dat bij een turbodiesel dit thermodynamisch voordeel gefaked kan worden door hogere turbodrukken te gebruiken, wat resulteerd in een hogere temperatuur na compressie, en dus hetzelfde thermodynamisch voordeel als een hogecompressie motor, zonder de nadelen bij deellast.

Bij een benzine gaat dit niet helemaal op denk ik. En sorry voor het off-topic gezever.

Comment

Working...
      X