Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Klemmen omgepoold met startkabels...

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Klemmen omgepoold met startkabels...

Hey iedereen,

Ik heb een klein probleempje dat wel eens groot kan worden.

Ik had een lege batterij en heb mijn auto terug gestart via de startkabels.
    Op de tweede auto zijn batterij stonden markeringen aangeduid (rood voor de '+' pool en '-' voor de massa.

We hebben zo twee startkabels laten opsmoren en bij de derde kabel zagen we pas dat de markeringen op de andere auto verkeerd waren. Deze zijn dus in de fabriek verkeerd gezet.

Mijn auto start en rijdt weer... maar er zijn enkele problemen opgedoken door de ompoling:

Mijn middenconsole werkt niet meer, met alle dingen die erin zitten ook: display boordcomputer, display autoradio, display airco. Bediening autoradio, airco, boordcomputer.
    Ingebouwde GPS-navigatie (scherm klapt niet meer open).
    blijkbaar gaat het hier om een zekering dat gesprongen is... maar het enige zekeringetje dat gesprongen is, is die van de binnenverlichting (15A).

Daarna heb ik nog een vreemd fenomeen: als ik het contact opzet (zonder de motor te starten), dan draaien de wijzers van mijn km-teller en toerenteller volledig naar recht tot maximum en keren dan weer naar nu. Ik kan de auto zonder problemen starten.
    Verder werken de lampjes op het dashbord normaal en de motor ook. Evenals de snelheids- en toerenteller.

Ik vrees dat ik met het ompolen van de startkabel toch iets van elektronica heb kapot gemaakt, maar ben niet zeker. Weten jullie wat de oorzaak kan zijn en eventueel wat de kosten zouden zijn van de reparatie? Ik vrees vooral de hoge kostprijs om elektronica te laten vervangen...

Ik rijd met een Mazda 6 (eerste generatie), 1.8l Benzine

Bedankt alvast!

zal toch wel een paar honderd euro kosten had het gehoord van een jong met een audi die het zelfde had gedaan en die zat met een 400euro aan kosten vraag me wel niet wat er juist is vervangen
    Ik dacht iets met de ecu

Comment

De oorzaak van de problemen weet je zelf al: het "ompolen" van de startkabels. De kosten zijn moeilijk in te schatten zolang je niet precies weet wat er allemaal kapot is, het kan dat het een zekering is zonder dat het met het blote oog te zien is maar het kan ook de elektronica zijn en dan kunnen de kosten oplopen.

Best eens langsgaan bij een garage om te kijken wat er allemaal kapot is want zoiets zal je zelf niet kunnen klaren tenzij je een bolleboos bent of een bachelor auto-elektronica hebt.

Wat ik niet snap is hoe je je kan laten vangen aan de markeringen van de kabels van een auto, je kijkt toch steeds naar de aanduidingen op de batterij? En als je ze dan toch verkeerd aansluit dan springen de vonken toch in het rond en moet er toch een lichtje beginnen branden...
      En wat ik nog minder snap is dat je eerst twee kabels laat oproken alvorens je doorhebt dat er iets serieus fout zit.

Misschien nog een tip voor iedereen die ooit nog eens een auto zal starten dmv startkabels: zet zoveel mogelijk elektrische verbruikers uit alvorens je aan zoiets begint en kijk eerst eens in het instructieboekje van je auto om te zien of het wel mag.

Comment

Ja ik weet het... stom geweest.

Hoe gebeurt dat hè, de andere auto staat dubbel geparkeerd en hindert het andere verkeer en dan ben je zowiso al wat zenuachtig en let je minder op.

Als ik zie wat de kosten kunnen zijn, dan hou ik mijn hart al vast.
        Gewoon stom dat ik de verfmarkeringen die aangebracht waren vertrouwd heb.Maar als je een hedendaagse auto van een duur merk (Volvo) naast de uwe hebt staan verwacht je toch dat de markeringen die in de fabriek aangebracht zijn juist zijn, niet waar.

Als ik morgen een batterijlader koop dan ga ik er ook vanuit dat de rode en zwarte kabel juist zijn aangesloten binnen in het toestel en niet dat die zijn omgewisseld. Ik denk niet dat iemand dit ooit eerst zou controleren voor hij dat ding in gebruik gaat nemen.

Maar toch bedankt voor de raad en tips

Comment

Kan je geen foto posten van de betreffende foute markeringen ?

Comment

Waarschijnlijk je ECU/ rekenheid half opgesmoord... en die kosten kunnen serieus oplopen... zelfs tot 1000€.

Wat je nu precies bedoeld met die foute markeringen snap ik niet echt... ?

Je ziet toch dat aan de ene kant rode draden (+) komen en de andere zwarte (-) ? Dus volgens jou stond op de batterij bij de rode draden een "-" en bij de zwarte "+" ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ken_DS Bekijk Berichten
              Waarschijnlijk je ECU/ rekenheid half opgesmoord... en die kosten kunnen serieus oplopen... zelfs tot 1000€.

Wat je nu precies bedoeld met die foute markeringen snap ik niet echt... ?

Je ziet toch dat aan de ene kant rode draden (+) komen en de andere zwarte (-) ? Dus volgens jou stond op de batterij bij de rode draden een "-" en bij de zwarte "+" ?
              Bij mij zitten d'r geen rode en zwarte draden op de accu, allemaal zwarte
              Opel Vectra 1.6, Bouwjaar 1992, gekocht: 2000, (januari 2003: Total Loss)
              Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998, gekocht: februari 2003 (Verkocht: augustus 2010)
              Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007, gekocht: juli 2010 (Ingeruild: februari 2017)
              Renault Megane Grandtour GT TCe 205 EDC 2017

Comment

verkeerde markeringen? miljaar.
                ik werkte nog een eindje als technieker op HP serverapparatuur. één keer een situatie gehad die een (kostelijk) staartje kreeg omwillen van foutieve markeringen, en dit volledig de fout van de fabrikant (waardoor de klant het niet moest betalen). ga even na of er reeds gewerkt is aan de auto... mogelijks is de verkeerde polariteit de fout van een herstelling, maar als het zeker is dat de fout aan de fabricage ligt, zou ik zekerlijk naar Mazda stappen
                1994 Honda VFR750 1998 Mercedes-Benz C220 CDI

Comment

dat kan je toch niet missen en zelfs als je(even) mist dat knettert en vonkt om er schrik van te krijgen,als je ze er dan toch laat opstaan tja...
                  en wat die foute markeringen betreft,bij sommige(japanse)modellen staan de bornen andersom van de batterij,dit is dus niet verkeerd maar origineel maar het staat er toch altijd bij de '+' en '-',dat en ook dat de + born altijd dikker is dan de -
                  2010 Mercedes S212 E350 CDI

Comment

Vroeger kon je nog zo'n soort problemen hebben met bv. Engelse wagens, die hadden de + aan de massa, als je dan niet goed oplette of als er mensen waren die te routineus tewerk gingen dan kon het inderdaad nog wel eens knetteren.

Comment

De meeste elektronica is beveiligd tegen omschakelen, het probleem met 'omschakelen' in jou geval zal eerder piek spanningen zijn die optreden na het terug ontkoppelen van de verkeerd aangesloten startkabels.

Het beste wat je kan proberen is de batterij te ontkoppelen, een tiental minuten te wachten(resetten), en dan terug aankoppelen aan een goede batterij, hopelijk werkt alles dan terug.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcoVR6 Bekijk Berichten
                        Het beste wat je kan proberen is de batterij te ontkoppelen, een tiental minuten te wachten(resetten), en dan terug aankoppelen aan een goede batterij, hopelijk werkt alles dan terug.
                        Batterij afkoppelen, en gloeilampje van 12/55 watt op de rode kabel (+) en zwarte kabel (massa-aansluiting, geweven koperdraad) zetten, om alle spanningen te laten wegvloeien.
                        Daarna terug batterij correct aankoppelen.

Comment

Ondertussen is alles opgelost hoor, de reparatie koste uiteindelijk een dikke 200,- euro'kes (dat viel dus al bij al nogal mee )

De hoodkabel die de middenconsole van stroom voorziet was doorgebrand (of zoiets). Ik weet ni echt precies wat er aan de hand was maar alles werkt weer zoals voorheen.

Wat die markeringen betreft. Het waren de markeringen op de andere auto (de auto die mijn auto moest starten, de auto met VOLLE batterij) die verkeerd waren en NIET de markeringen op mijn auto (die niet wilde starten dus).

Op de '+'pool van de batterij van mijn auto was een rode rubberen kous overheen getrokken.
                          Op de klemmen van de ANDERE auto waren twee verfmarkeringen aangebracht (met een verfstift vermoed ik).
                          Dus op de '+'pool stond een ZWART streepje en op de '-'pool stond een ROOD streepje.
                          En aangezien ik niet aan de kant van de andere auto stond, kon ik ook onmogelijk zien of deze goed waren. Ik moest de klemmen op mijn batterij houden met de hand omdat de kabel maar net lang genoeg was of anders werden de klemmen van de batterij getrokken.

Ik heb niet zélf de klemmen op de batterij op de andere auto geplaatst omdat ik daar niet bij kon, ik heb enkel instructies gegeven hoe de andere persoon de klemmen op zijn batterij moest zetten. De rode klem van de startkabel op de batterijklem met rood streepje en de zwarte klem van de startkabel op de batterijklem met het zwart streepje (die dus verkeerd bleken te zijn).

En die vonken (zoals eerder aangehaald) JA die waren er, maar die waren niet van die aard dat ze zorgwekkend waren hoor. Ik heb in mijn leven al heel wat erger meegemaakt.
                          Die vonken heb ik enkele jaren geleden ook gehad bij een andere persoon waarvan de batterij leeg was en toen is alles wél goed gegaan. Dus deze keer had ik ook niet het idee dat die vonken een voorteken waren een slechte polorisatie.

Maar goed het is opgelost en dat is het belangrijkste hé

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MrGadget Bekijk Berichten
                            Op de klemmen van de ANDERE auto waren twee verfmarkeringen aangebracht (met een verfstift vermoed ik).
                            Dus op de '+'pool stond een ZWART streepje en op de '-'pool stond een ROOD streepje.
                            Dat zullen waarschijnlijk "borgingsmarkeringen" zijn. Deze worden aangebracht in de productiefabriek waar een operator bepaalde verbindingen controleert. Als deze gecontroleerd zijn worden ze gemarkeerd met een verfstift. Wel spijtige kleurkeuze natuurlijk...

Comment

Working...
                            X