Mededeling

Collapse
No announcement yet.

problemen met motor Golf 3 1.9 TDI uit 1996

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • problemen met motor Golf 3 1.9 TDI uit 1996

    Hallo allemaal,

    Wij hebben een probleem met onze Golf 3 diesel.
    We hebben deze auto een maand geleden gekocht en hij reed prima, tot nu dan.

    Wanneer we de auto starten komt er heel veel blauwe rook onder de motorkap vandaan, ook komt er hee veel blauwe rook uit de uitlaat.
    Dit blijft zo totdat de motor op temperatuur is, wanneer je gas geeft duurt het even totdat de motor toeren maakt, hij hapert dus.
    Het llijkt alsof de motor af en toe op drie pitten loopt.

    Overigens loopt hij nu helemaal niet meer wamt hij sloeg op een gegeven moment af en is niet meer te starten.

    Hij is bij een officiele VW dealer geweest, die heeft 385 euro in rekening gebracht met e mededeling dat ze het niet kunnen vinden.
    Ze denken aan de brandstofpomp of aan de verstuivers maar weten het niet zeker.
    Goeie dealer he?

    Ze hebben de gasmeter (?) of zoiets vervangen maar de oude weer teruggeplaatst omdat er niets aan mankeerde. Waarom vervang je hem dan vraag ik me dan af, maar goed.

    Weet iemand misschien waar dit aan zou kunnen liggen omdat je misschien dezelfde ervaring hebt?

    Kan het wellicht ook niet de turbo zijn?

    Help!!!???
    Bedankt alvast voor e reacties,

    groeten,

    Adje

  • #2
    blauwe rook is mogelijk:
    Turbo
    Timing van de injectiepomp verlopen, kan ook de volledige distributie zijn die verkeerd staat.
    En nog wel enkele andere oorzaken waar ik niet direct aan denk

    Best naar ene goede garage gaan ...

    Comment


    • #3
      Turbo, koppakking, zuigerveren,....

      kan dus vanalles zijn. In ieder geval: blauwe rook is zowat het slechtste wat je kan hebben....

      Comment


      • #4
        Het kunnen volgens mij verschillende oorzaken zijn.

        - Voorverwarming werkt niet.
        Je kan de gloeibougies makkelijk uitmeten en dan weet je al of deze correct werken, ook de zekering van het gloeisysteem nakijken.

        - niet genoeg lucht.
        Luchtfilter vuil of inlaatspruitstuk verstopt

        - Brandstofpomp defect of ontregeld.
        Is dit te testen??? misschien door een verstuiver los te draaien en proberen te starten, als er diesel komt is de pomp ok??? ben niet zeker

        -verstuivers defect

        Hopelijk ben je er iets mee.
        Last edited by ; 27/06/2009, 18:01.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door GolfjeII Bekijk Berichten
          Het kunnen volgens mij verschillende oorzaken zijn.

          - Voorverwarming werkt niet.
          Je kan de gloeibougies makkelijk uitmeten en dan weet je al of deze correct werken, ook de zekering van het gloeisysteem nakijken.

          - niet genoeg lucht.
          Luchtfilter vuil of inlaatspruitstuk stuk

          - Brandstofpomp defect of ontregeld.
          Is dit te testen??? misschien door een verstuiver los te draaien en proberen te starten, als er diesel komt is de pomp ok??? ben niet zeker

          -verstuivers defect

          Hopelijk ben je er iets mee.

          Die dingen gaan geen blauwe rook als effect geven hé. Blauw wilt zeggen: olie


          Mits hij vroeger zonder problemen reed en nu plotseling blauwe rook geeft gok ik op turbo

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door DéGioke Bekijk Berichten
            Die dingen gaan geen blauwe rook als effect geven hé. Blauw wilt zeggen: olie


            Mits hij vroeger zonder problemen reed en nu plotseling blauwe rook geeft gok ik op turbo
            Ik heb met mijn golf 3 td al problemen gehad met voorverwarming en met brandstofpomp en telkens blauwe rook.

            Comment


            • #7
              gloeibougies en koppakking zijn inderdaad mogelijke oorzaken.

              Diesel kan blauw roken als de verbranding niet goed verloopt. Vooral bij een foutie inspuitmoment en dit kan je zelf niet testen...

              Pomptiming kan je niet testen, toch niet op een heel simpele manier.

              Comment


              • #8
                koppel eens de batterij af , zodat het storingsgeheugen wordt gewist .
                als je motorcode 1Z is (zwart identificatieplaatje - op het front onder de motorkap ) , kan het zijn dat de sensor verstuivernaaldslag kapot is . (zit op de 3e cilinder in het verlengde van de verstuiver )

                Comment


                • #9
                  even ter verduidelijking : bij de 1Z motor levert de toerentalsensor de basisinformatie voor de regeleenheid . Als deze kapot is , levert de sensor verstuivernaaldslag het vervangende signaal . Is ook deze kapot , dan wordt de motor stilgelegd . Wat ook een veelvoorkomend probleem is , is de klep inspuitbegin onderaan op de pomp (vroeger de koude startversteller ) . Als deze kapot is , krijg je blauwgrijze rook en een tekort aan motorvermogen maar de motor blijft draaien . Een ander probleem waarbij de motor wordt stilgelegd is de sensor van de regelschuif (zwarte blok op de zijkant van de inspuitpomp ) die hapert (veiligheidsoverwegingen - over de toeren gaan ) . Bij alle andere storingen zou de motor moeten blijven draaien ( zij het soms wel erg lelijk )

                  Comment


                  • #10
                    1 heb je ervoor gehad dat het lampje van de voorverwarming bleef branden -bleef pinken ?
                    2 heb je ervoor gehad dat de motor te weinig vermogen leverde ?
                    3 heb je ervoor gehad dat de motor op hoger stationair toerental draaide ?

                    antw 1 : er deed zich al een structurele en functionele storing voor
                    antw2 : idem
                    antw3 : dan ware je gaspedaalwaardegever toch kapot (enkel als je verhoogde ralenti continu hebt )

                    Comment


                    • #11
                      vraag aan iemand een oscilloscoop of een (goede) analoge multimeter

                      maak de motorstuurdoos vrij zodat je bij de bedrading kan . prik in de draad op klem 8 van de stekker van de ECU en meet de spanning tussen deze draad en de massa (stekker aangesloten laten ) als je de motor start . als je spanningsvariaties ziet , dan is de sensor nog goed . Zie je echt geen verandering , dan is de toerentalsensor kapot . Je moet wel dan eerst op klem 1 van de sensor ofwel op klem 33 van de stuurdoos de voedingsspanning van de sensor controleren . Dit kan ofwel 5 ofwel 12 volt zijn .
                      Als de motor nog kan draaien , moet je de spanning meten op klem 8 van de motorstuurdoos ( signaal sensor verstuivernaaldslag ) . Bij het inspuiten van de 3e cilinder krijg je dan een spanningspiek op het signaal . Deze meting kan je enkel uitvoeren als de motor op eigen kracht (niet met startpilote) draait .
                      Als de toerentalsensor goed is en de motor wilt langs geen kanten draaien , dan is de sensor regelschuifslag (op zijkant inspuitpomp ) defect .

                      Comment


                      • #12
                        wel adje , heb je al iets gevonden ?

                        Comment

                        Working...
                        X