Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Vertrekken op helling

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • #21
    Een koppeling is daar volgens mij nog redelijk tegen bestand omwille van het relatief lage toerental.

    Als je trouwens kijkt hoeveel mensen er remmen op de koppeling (terugschaken en koppeling traag laten opkomen zonder tussengas), dan slijt de koppelingsplaat 10 keer zoveel en die koppelingen houden het meestal ook uit.

    Een koppeling dient om te slippen, je mag gerust op een helling als je ziet dat het bijna groen is eventjes blijven stilstaan op het aangrijpingspunt en vervolgens vlot vertrekken. Maar als het goed is dan duurt zoiets pakweg één seconde.
    2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

    Comment


    • #22
      Oorspronkelijk geplaatst door DDke Bekijk Berichten
      Kakkoppelingen krijg je als je je koppeling laat komen tot je niet meer vooruit/achteruit bolt.
      saab 9-3 staat bekend om zijn nukkige koppeling toen ik hem kocht was 't ook al van dat, dus de vorige eigenaar was ook niet goed bezig dan
      2015 BMW F11 520dA
      1976 Triumph Spitfire 1500

      Comment


      • #23
        Oorspronkelijk geplaatst door Gere Bekijk Berichten
        Een koppeling is daar volgens mij nog redelijk tegen bestand omwille van het relatief lage toerental.
        bij een benz of een vespa ja
        ik ben weer erg merkgebonden vandaag

        Comment


        • #24
          En toch, soms is het zweten om op een helling te vertrekken.

          Mijn reeds meegemaakte worst case scenario:

          -Met een BMW E39 touring benzine, waarvan de handrem niet werkt.
          -4 personen, veel bagage
          -in de provence: parking op een nauwe steile helling slingerend naar rechts, en stof en nogal wat kiezelsteentjes op de grond
          -file
          -motor met weinig koppel onderin

          Ik kan je garanderen dat het zweten is
          Een normaal persoon gebruikt gewoon zijn handrem in zo'n situaties, vooral in een nauw aaneensluitende file. Maar als deze niet werkt...

          Comment


          • #25
            Oorspronkelijk geplaatst door Francis Bekijk Berichten
            En toch, soms is het zweten om op een helling te vertrekken.

            Mijn reeds meegemaakte worst case scenario:

            -Met een BMW E39 touring benzine, waarvan de handrem niet werkt.
            -4 personen, veel bagage
            -in de provence: parking op een nauwe steile helling slingerend naar rechts, en stof en nogal wat kiezelsteentjes op de grond
            -file
            -motor met weinig koppel onderin

            Ik kan je garanderen dat het zweten is
            Een normaal persoon gebruikt gewoon zijn handrem in zo'n situaties, vooral in een nauw aaneensluitende file. Maar als deze niet werkt...
            Dat zijn situaties en een gebruik waarin men best een automaat benut, ja.
            -> koppelomvormer (klassiek, hoog koppel bij stilstand) of natte koppeling (DSG, semi-automaten)

            Comment


            • #26
              Mijn slechtste ervaring op een helling: De pook niet meer in 1ste versnelling krijgen en in tweede moeten vertrekken met een benzinemotor die 175Nm vrijgeeft op 4500rpm, terwijl de aap achter mij quasi geen ruimte tussen ons had gelaten.

              Comment


              • #27
                Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                Mijn slechtste ervaring op een helling: De pook niet meer in 1ste versnelling krijgen en in tweede moeten vertrekken met een benzinemotor die 175Nm vrijgeeft op 4500rpm, terwijl de aap achter mij quasi geen ruimte tussen ons had gelaten.
                1800cc atmo?

                Wat was er mis met de pook? 1ste versnelling lid van de socialistische vakbond op 1mei ?

                Comment


                • #28
                  Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                  1800cc atmo?

                  Wat was er mis met de pook? 1ste versnelling lid van de socialistische vakbond op 1mei ?
                  2000cc atmo.

                  Begin van een versleten koppeling. Soms niet meer in R of 1 te krijgen. Nu een jaar later kan je geen 5km stadverkeer doen zonder dat 'ie er last van heeft. Morgen wordt de koppeling vervangen.

                  Comment


                  • #29
                    Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
                    2000cc atmo.
                    Begin van een versleten koppeling. Soms niet meer in R of 1 te krijgen. Nu een jaar later kan je geen 5km stadverkeer doen zonder dat 'ie er last van heeft. Morgen wordt de koppeling vervangen.
                    Hoe oud?

                    175Nm is net iets aan lage kant om recent te zijn, niet?

                    Comment


                    • #30
                      Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                      Hoe oud?

                      175Nm is net iets aan lage kant om recent te zijn, niet?
                      11 jaar oude Mazda 626.

                      Comment


                      • #31
                        Oorspronkelijk geplaatst door steben Bekijk Berichten
                        Dat zijn situaties en een gebruik waarin men best een automaat benut, ja.
                        -> koppelomvormer (klassiek, hoog koppel bij stilstand) of natte koppeling (DSG, semi-automaten)
                        Ik ben het met je eens dat een klassieke automaat met koppelomvormer ideaal is in zo'n situatie.

                        Een gerobotiseerde manuele zoals die DSG is echter zeker niet ideaal. Die laten ook gewoon hun koppeling(en) slippen hé, dus na een tijdje zal je dat ook wel om zeep krijgen.

                        Comment


                        • #32
                          Een maat van mij probeert heel de tijd "launch control" met de A3 2.0 tdi DSG van zijn ma.

                          Linkervoet op rem, rechter op gas => dat ding gaat ook niet lang meer meegaan.

                          Comment


                          • #33
                            Tja, daar heb ik nou de wegrijhulp voor... Superhandig! Op een helling houdt ie de auto zo'n 2 sec vast, zodat je rustig kunt wegrijden. Niks geen techniek voor nodig. Standaard op alle 6 cilindermodellen van BMW heb ik mij laten vertellen.

                            Gr. Mila
                            2013 BMW F31 330d Touring M-Sportpakket

                            Comment


                            • #34
                              De enige keer dat ik een koppeling "doen stinken" heb was in Zwitserland, op de Julierpas. Moest van stilstand bergop vertrekken, met de Manta 1.6S (80 pk) met een caravan achter. Eer ik de combinatie in gang had kreeg ik toch wat verdachte reuk binnen hoor.

                              Comment

                              Working...
                              X