Indien dit uw eerste bezoek is, check dan eerst de FAQ door op bovenstaande
link te klikken. Mogelijk moet u register
vooraleer u kan posten: klik op de 'registreren'-link hierboven om verder te gaan. Om berichten te lezen kiest u het forum dat u wenst te bezoeken in bovenstaande lijst.
mijn peugeot (203 van 1953) heeft een kleine scheur in het motorblok wat kan ik hier aan doen ? of moet er een volledig nieuw motorblok ? alvast bedankt voor de tips
Geen idee of die blokken nog ergens te vinden zijn, maar een ander blok zal in ieder geval de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing zijn.
Indien die blokjes nergens meer te vinden zijn, of indien je echt de originele motor wil behouden kan zo'n schade meestal ook hersteld worden. Ga er eens mee langs bij een goed revisiebedrijf, die mannen weten perfect wat er mogelijk is en wat niet.
Als Mechelen niet te ver is heb ik een goed adreske. Iemand die z'n job nog graag doet, en veel ervaring heeft met oldtimers.
er zijn bedrijven die beweren dat ze alles kunnen lassen. heb al zo een paar keer een blok of boite weten lassen. telkens met goed resultaat.
voor kleine zaken bestaat er ook van die mastiek waarmee je de scheur kunt opvullen en tegen smeren.
Geen idee of die blokken nog ergens te vinden zijn, maar een ander blok zal in ieder geval de gemakkelijkste en goedkoopste oplossing zijn.
Indien die blokjes nergens meer te vinden zijn, of indien je echt de originele motor wil behouden kan zo'n schade meestal ook hersteld worden. Ga er eens mee langs bij een goed revisiebedrijf, die mannen weten perfect wat er mogelijk is en wat niet.
Als Mechelen niet te ver is heb ik een goed adreske. Iemand die z'n job nog graag doet, en veel ervaring heeft met oldtimers.
gietijzeren blokken kan je lassen met speciale baguetten voor gietijzer . Het is wel geen gemakkelijke zaak hoor .
een scheur in het blok komt omdat er ooit koud water in een hete motor werd gegoten .
heeft er iemand hier ervaring met het gebruik van JV WELD ADHESIVE .
dat zijn 2 producten die je moet mengen en dan opsmeren.
dit zouw bestand moeten zijn tegen 4000 psi en een temp van 300°C
Vroeger werdt in de scheur een gaatje geboord en draad in getapt .
Dan een koper stang met schroefdraad op gepaste lengte afgezaagd en in gaatje gedraaid .
Dit werd herhaald tot de scheur volledig was afgesloten.
Dan werden die koperen eindjes vast geklonken met een hamer en vlak gevijld.
En dat was zo goed als nieuw .
De jongere mecaniciens kennen dat helaas niet meer maar als je nog een oudere vindt die zal wel weten hoe dat moet
hartelijk bedankt voor de tips als beloning zal ik mijn peuge in het oldtimers topic zetten en jullie op de hoogte houden van het verdere verloop van de restoratie
Vroeger werdt in de scheur een gaatje geboord en draad in getapt .
Dan een koper stang met schroefdraad op gepaste lengte afgezaagd en in gaatje gedraaid .
Dit werd herhaald tot de scheur volledig was afgesloten.
Dan werden die koperen eindjes vast geklonken met een hamer en vlak gevijld.
En dat was zo goed als nieuw .
De jongere mecaniciens kennen dat helaas niet meer maar als je nog een oudere vindt die zal wel weten hoe dat moet
maar waarom zouden we nu staan sukkelen met koperen draadstangen en boormachine als je het evengoed kunt lassen?
maar waarom zouden we nu staan sukkelen met koperen draadstangen en boormachine als je het evengoed kunt lassen?
Omdat niet iedereen goed kan lassen en als je het verkeerd last heb je twee blokken in plaats van één.
En als je het rustig aan doet kan iedereen boren en tappen
Omdat niet iedereen goed kan lassen en als je het verkeerd last heb je twee blokken in plaats van één.
En als je het rustig aan doet kan iedereen boren en tappen
vandaar dat dat lassen gebeurd door gespecialiseerde bedrijven.
ik heb al veel (ook "oude ervaren") mechaniekers een boor of nen tap weten breken in een blok. zo simpel is dat nu ook weer niet.
de leukste was: gloeibougie afbreken, daarna uitboren waarbij de boor brak en daar dan in datzelfde gat ook nog een een tap afbreken.
er zijn ook mensen gespecialiseerd in dergelijke problemen op te lossen, maar die mens zag het toen ook niet meer zitten.
Bij ons reed er vroeger ne camion rond, op diesel, met een benzinemotor bougie. Er was een klein gat in de motor gekomen en zo nen oude technieker "van achter 't schuur" had niet beter gevonden dan dat gat schoon rond uit te boren, draad in te trekken en er een bougie in te vijzen. Dat spul heeft de slag gehouden tot op het einde der dagen van die camion.
vandaar dat dat lassen gebeurd door gespecialiseerde bedrijven.
ik heb al veel (ook "oude ervaren") mechaniekers een boor of nen tap weten breken in een blok. zo simpel is dat nu ook weer niet.
de leukste was: gloeibougie afbreken, daarna uitboren waarbij de boor brak en daar dan in datzelfde gat ook nog een een tap afbreken.
er zijn ook mensen gespecialiseerd in dergelijke problemen op te lossen, maar die mens zag het toen ook niet meer zitten.
I stand corrected
Er zijn blijkbaar mensen die niet kunnen boren en tappen
Comment