Mededeling

Collapse
No announcement yet.

"tam" gereden motor terug op "normaal" niveau brengen.

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• "tam" gereden motor terug op "normaal" niveau brengen.

Nu ik mijn rijbewijs heb en af en toe met de wagen van de mama kan rijden valt het mij steeds meer op dat de motor wel erg tam is.

Zijn er bepaalde dingen waar je op moet letten bij een motor die in 10 jaar weinig boven de 4000 toeren is geweest?
    En wat is de beste manier om hem weer op kracht te krijgen?

T gaat over de motor in een mercedes A140..

warm rijden en aftrappen

Comment

Dat was bij mij ook zo, werd nooit boven de 3750 getrokken.
      Ik heb de motor dan altijd eerst goed warm gereden en dan beginnen opbouwen tot 4000-4500-5000-5500-6000 toeren. Na een weekje rondrijden voor het eerst volledig doorgetrokken tot 6500rpm. Blokje staat gezond, nu.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
        warm rijden en aftrappen
        Zou ik niet doen als die kar al 10 jaar tam gereden is geweest
        Oorspronkelijk geplaatst door TomT Bekijk Berichten
        Dat was bij mij ook zo, werd nooit boven de 3750 getrokken.
        Ik heb de motor dan altijd eerst goed warm gereden en dan beginnen opbouwen tot 4000-4500-5000-5500-6000 toeren. Na een weekje rondrijden voor het eerst volledig doorgetrokken tot 6500rpm. Blokje staat gezond, nu.
        Dat is denk ik een stuk gezonder.

Een A140 zal echter tam blijven

Comment

Ja snel is ie idd niet

En de versnellingsbak is zooo traag! je kan er alleen traag mee schakelen, het toerental valt ook niet snel genoeg terug => kak want als je dan snel schakelt => schokken.

Maar toch vind ik het een leuk ding

Comment

*ahum* stootrand *ahum*

Comment

Stootrand? moet ik hem crashen?

Comment

Misschien eens beginnen met een deftig onderhoud? Met deftig bedoel ik alles he, van de motorolie tot en met de rem - en koelvloeistof...

Comment

Is net op onderhoud (50.000 km) geweest

Erg hé kar van 10 jaar en 50.000 km...

Comment

't Is een naft, wat is daar erg aan?

Comment

Erg is het foute woord, raar was beter geweest.
                      Ook een van de redenen waarom ie vrij tam is, ritjes naar de colruyt en terug...

Idd, gelukkig is het een benzine.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                        T gaat over de motor in een mercedes A140..
                        Bwa, een koppel keer goed doortrekken met een warme motor, en dan kan je naast een Porsche gaan staan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ceke Bekijk Berichten
                          Stootrand? moet ik hem crashen?

das ook een optie. crash the car, get a new one

nee, met stootrand bedoelt men de bovenste rand van de cilinderwand (wellicht heeft 97% van dat forum hier nog geen motor van dichtbij gezien, laat staan een stootrand gevoeld.)
                          lamgereden motoren hebben in vrijwel alle gevallen een grote stootrand, als je nu gewoon in het blinde weg het kot gaat opensleuren krijg je een oliezuiper.
                          om het ding los te krijgen ga je erg voorzichtig te werk moeten gaan en beetje bij beetje het toerental opvoeren.
                          hoe er ook rekening mee dat A klaskes enorm condens gevoelig zijn en al zeker als je er enkel eens mee rond de kerk rijdt.

Comment

Om nog even verder te gaan op wat frekkel zei:
                            Doordat de afgelegde weg van de zuiger in de cilinder bij hoge toeren een fractie langer is dan bij lage toeren ontstaat die stootrand. De cilinder slijt in, en indien je nooit op hoge toeren rijdt zal hij op de plaatsen waar de zuiger op hoge toeren komt niet inslijten.
                            Als je vervolgens gewoon op hoge toeren gaat rijden dan zal niet enkel die stootrand gaan afslijten maar ook de zuigerveren op de zuiger. Het gevolg hiervan is olieverbruik zoals gezegd maar ook compressieverlies.
                            Ik twijfel er eerlijk gezegd aan of je zo'n rand nog zomaar kan "wegrijden".

Maar aan de andere kant kan ik me niet voorstellen dat een 1.4 nooit eens wat toeren zal gedraaid hebben...
                            2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

ik weet zeker dat mijn ouders vrijwel nooit met eender welke auto boven 4000 toeren gaan.

ik weet nog dat mijn pa eens met mijn saxo 1.4 75pk ging rijden. kwam hij mij vertellen 'amai da gaat voorruit als ge zo is doortrekt' ik heb hem dan gezegd dat ik nooit zo ver ben geweest maar dat hij wel vlot is ik vraag me nog steeds af hoe ver hij heeft doorgetrokken want als hij niet tot het rood is gegaan maakt dat het nog lachwekkender
                              om maar even te illusteren hoe rustige chauffeurs het zijn..

ik zou eigenlijk eens fullpull moeten vertekken aan de lichten, hij zou nogal verschieten hoe goed mijn megane trekt

Comment

Veel snelweg doen.
                                Lange ritten enzo
                                Doet goed voor de motor.

Vb. mijne blok van 2003 heeft nu 236.000 km, altijd snelweg ermee gedaan.
                                En dat voel je ook. Met de dag rijdt die beter...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Izzy Bekijk Berichten
                                  Veel snelweg doen.
                                  Lange ritten enzo
                                  Doet goed voor de motor.

Vb. mijne blok van 2003 heeft nu 236.000 km, altijd snelweg ermee gedaan.
                                  En dat voel je ook. Met de dag rijdt die beter...
                                  mijne 1.9 tdi begint na 65 000 km ook echt los te komen.
                                  But we are talking diesel, he!

Naftje van 10 jaar oud ...
                                  Ik zou zeker eerst maar 4500 toeren proberen enz...

Eerste wat ik deed met mijn nieuwste , alhoewel het tiptronic is, is na enkele duizenden kilometers de 6000 toeren opzoeken. Gewoon, instinct, wakker maken. Niet dat het ding dat dagelijks moet doen.

Comment

stootrand bij 50000 kms ? Niet overdrijven he vrienden !
                                    Je moet wel weten dat zo'n benzinemotor niet echt het koppel van een TDI heeft he .
                                    In het slechtste geval zit de katalysator kapot . Als je motor echt niet boven de 4500 wilt , zit de kat zeker verstopt . Soms gebeurt het ook dat de temperatuursensor begint te evolueren naar een " warme motorsituatie " . Motorvermogen heb je dan toch niet echt meer , allez tis te zeggen : toch iets tammer .
                                    het zou me echt verbazen dat op die kilometers er al een stootrand in de blok zit hoor !
                                    allez jongens , wees eens serieus ! 50000 kilometer en regelmatig gereden , dat kan toch nooit ?

Comment

Veel zever en ieder zen gedacht zeker

Mijne Toyota was 13 jaar oud, had 150000km en ik heb m regelmatig doorgeduwd naar 6000 toeren terwijl dat vroeger nooit gebeurd is. In het begin wel iets rustiger opgebouwd. Ondertussen is m 16 jaar én heeft m 185000 km en bolt nog perfect! Alé zondag toch nog, ondertussen is m op weg naar Afrika

Comment

in de beginpost stond er niks over 50.000 km.
                                        en ja, het lijkt mij perfect mogelijk dat er al dergelijk verschijnsel zich voordoet.
                                        reken eens uit hoeveel toeren dat een motor gemaakt heeft eer hij 50.000 km gedaan heeft. sleep dan eens evenveel keer met uw hand over de klinkers. en weet me te zeggen als je schade hebt

anyway, volgens mij kan het (maar evengoed kan je er ook iets aan doen)
                                        en van verstopte cats bij A-klasskes heb ik ook nog nooit gehoord eigenlijk (nog in het geheel niet bij benzinemotoren, tenzij de cat gebroken zou zitten)

Comment

Working...
                                        X