Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Motor koelen dmv verwarming?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Motor koelen dmv verwarming?

Regelmatig sta ik al eens in de file en dan durft de motortemperatuur wel eens oplopen. Wat mijn vader dan deed, en wat ik dus ook doe is de verwarming opzetten (op rood draaien) en dan de luchtmonden naar buiten richten zodat de warme lucht de wagen via de voorste zijramen verlaat.
    Daarop zakt dan vrij snel het wijzertje dat de koelvloeistoftemperatuur weergeeft, zelfs richting 80°C, lager dan de normale bedrijfstemperatuur.

Helpt dit daadwerkelijk om mijn motor te beschermen of bedriegt het naaldje mij op zo'n moment?

Lijkt mij best kunnen aangezien de warmte van de motor dan weggeleid wordt

Comment

Ge vergroot het debiet van het water dat kan afkoelen waarbij het bovendien nog eens de verwarmingsradiator passeert waar het water nog eens extra afgekoeld wordt door de ventilator.

Comment

Moest ik dikwijls doen met m'n ex-Saab ... als je te lang in de file stond voldeed de koeling niet en was het eventjes raampjes open en de verwarming laten blazen op volle bak.

helpt effectief, denk ik, ik herinner me dat vrienden van ons dat altijd moesten doen met hun E300d die zevenmiljardzestigduizendmiljoen kilometers had omdat die kar anders zou oververhitten
        1963 Land Rover Series IIa
        1994 Mercedes SL320
        2015 Land Rover Discovery SDV6
        2016 Porsche Cayenne GTS

Comment

Dat is inderdaad de tip die men vaak aanraadt bij verhitting van de motor!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex69alex

helpt effectief, denk ik, ik herinner me dat vrienden van ons dat altijd moesten doen met hun E300d die zevenmiljardzestigduizendmiljoen kilometers had omdat die kar anders zou oververhitten
            Idd, maar dat kan gemakkelijk verholpen worden. 't is de enige kost op die 300k km dat we hebben gedaan

Comment

amai zo ne otto wil ik ook ze ! zoveel km cool, zal wel bijna versleten zijn zeker?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demoke
                amai zo ne otto wil ik ook ze ! zoveel km cool, zal wel bijna versleten zijn zeker?
                belange ni, dan zijn ze net ingereden

Comment

Het helpt idd om de motor wat af te koelen. Ik doe het ook regelmatig als hij het wat te warm begint te krijgen.
                  Het is wel serieus afzien om met dit weer met de verwarming op rond te rijden Maar liever dat dan een overhitte motor...

Comment

Normaal gezien als dat gebeurd is er iets mis met uw koelsysteem. Als ik in de file sta of motor paar minuten stationair laat draaien met dit warm weer wordt het water ook 100°C. Ventilatoren gaan aan, thermostaat laat het water door de radiator lopen en voila...binnen de minuut terug 85°C

Comment

Het is ook meestal bij oudere en Franse ( ) wagens hé.
                      Bij een nieuwe wagen zou dit niet mogen gebeuren, want dan is er idd iets mis met je koeling

Comment

Deze methode was vooral nodig met oudere wagens die nog geen electrische ventilator hadden, dus het krukastoerental was ook het toerental van de schroef. In file was dat op ralenti en bij druk verkeer ook geen rijwind door de koelradiator, dus alle hulp was toen welkom. Als er oververhitting is met electrische ventilator is er ergens iets anders mis denk ik.

Comment

maar het is geen slechte absolute redmiddel voor je join de culasse

doe het maar, als je temp oploopt, baat het niet...

Comment

Working...
                          X