Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Joint de Culasse

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Joint de Culasse

Beste autoforum leden,

Ik heb zo een 3 maand geleden een BMW '01 gekocht (met 1j garantie).

Nu 3 maand verder is de join de culasse mogelijk kapot, er zit water in de olie en het lijkt wat op mayonaise.

Mijn vraag is:
    - is de persoon van wie ik de auto gekocht heb aansprakelijk en moet hij de kosten betalen?

- Hoe ontstaat een joint de culasse?

- Wat te doen indien de verkoper bepaalt dat hij niet wilt betalen? Gerechterlijke stappen & kan ik dit winnen?

Mvg

Om op drie maanden tijd een koppakking lek te rijden moet je wel heel slecht rijden, dus dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. 't Lijkt me dan ook logisch dat de verkoper hier moet/zal tegemoetkomen.
    Hoe een koppakking ontstaat ? In de fabriek zeker ? Neen, een lekkende koppakking onstaat door een fabrikagefout (dat moet de garantie dus zéker opvangen) of door 't niet respecteren van de techniek en bij een koude motor dus vaak plankgas te rijden. De thermische expansiecoëff. van de verschillende motoronderdelen zijn verschillend; als je ze de kans niet geeft van gelijkmatig op te warmen (door bvb. direct veel van de motor te vragen) ontstaan er dus spanningen tussen die onderdelen met dergelijke schade tot gevolg.
    De verkoper heeft imo weinig te bepalen of 'ie betaalt of niet. Als er een deftig contract is opgemaakt, dan is hij ofwel verplicht de herstelling uit te voeren, of heeft hij het recht dat niet te doen wat dan weer betekent dat jij nergens staat. Wat staat er in 't contract over de garantie ?
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Volgens mij heeft een kapotte joint de culasse meer te maken met stilstaan. Als je hem 3 maand geleden gekocht hebt is de kans groot dat deze wagen een paar maanden stil heeft gestaan. Als die dan plots weer in gebruik wordt genomen komt het veel voor dat de joint het begeeft kort daarna.

Dit is uiteraard in garantie.

Comment

soms is het door kwalitatief slechte pakkingen (rover)
        soms is het door slechte koeling
        soms is het door zonder water te rijden
        soms is het door geen respect te hebben voor de techniek
        soms...

is al moeilijk om te gaan bepalen wat de juiste reden is.
        als jij denkt dat het al drie maand eerder een gekend probleem was ga je:
        -in geval van particuliere verkoop moeten kunnen aantonen dat het een verborgen gebrek was
        -in geval van handelaar ga je gewoon terug en wordt het in garantie hersteld

Comment

"Onverminderd het gemeen recht en/of een regeling di gunstiger is voor de koper, wordt de waarborg voor verborgen gebreken als volgt uitdrukkelijk overeengekomen tussen partijen: De waarborg dekt gedurende een periode(zie faakttuur) vanaf de levering de herstelling en/of de vervanging, werkuren inbegrepen, van de onderdelen, nodig om hte verhelpen aan de vastgestelde gebreken aan de volgende organen: "motor, alternator, hoofdremcilinder, starter, koppeling, versnellingsbak, stuurhuis, differentieel, rembekrachtiging"
          Deze lijst is niet limitatief: de waarborg is van toepassing op all andere organen noodzakelijk voor de goed e werking van het voertuig, met uitzondering van de niet onmisbare uitrusting en toebehoren."

" De waarborg dekt niet het onderhoud, het regelen, het aanspannen en het afstellen nodig voor een normaal gebruik van het voertuig, noch de onderdelen en organen die normaal vervangen moeten worden ter gelegenheid van de onderhousbeurten voorgeschreven door de constructeur.
          De waarborg dekt de normale slijtage van het voertuig niet. Zij veronderstelt eveneens het gebruik als goed huisvader: zij is niet van toepassing indien het gebrek te wijten is aan een abnromaal of foutief gebruik van het voertuig of aan het slecht onderhoud door de koper. Zij is evenin van toepassing wanneer het voertuig omgebouwd of gebruikt werd in competitieverbad of rally's.

Dat is dus hetgene dat over de waarborg gaat op de achterkant van de factuur.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
            Volgens mij heeft een kapotte joint de culasse meer te maken met stilstaan. Als je hem 3 maand geleden gekocht hebt is de kans groot dat deze wagen een paar maanden stil heeft gestaan. Als die dan plots weer in gebruik wordt genomen komt het veel voor dat de joint het begeeft kort daarna.

Dit is uiteraard in garantie.

De auto heeft inderdaad een lange tijd stil gestaan want de batterij moest ook vervangen worden.

Is dat dan een fout van de verkoper?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
              soms is het door kwalitatief slechte pakkingen (rover)
              soms is het door slechte koeling
              soms is het door zonder water te rijden
              soms is het door geen respect te hebben voor de techniek
              soms...

is al moeilijk om te gaan bepalen wat de juiste reden is.
              als jij denkt dat het al drie maand eerder een gekend probleem was ga je:
              -in geval van particuliere verkoop moeten kunnen aantonen dat het een verborgen gebrek was
              -in geval van handelaar ga je gewoon terug en wordt het in garantie hersteld

Ik heb de auto bij een handelaar gekocht. Dus als ik uw voorbeeld volg zijn ze dan verplicht om het in garantie te nemen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Riktisj Bekijk Berichten
                Ik heb de auto bij een handelaar gekocht. Dus als ik uw voorbeeld volg zijn ze dan verplicht om het in garantie te nemen?
                handelaren zijn verplicht om een jaar garantie te geven
                sommige zaken als batterij en banden vallen daar niet onder, maar de motor valt daar wel onder. ga gewapend met uw factuur naar die handelaar en vraag hem om te herstellen

Comment

@Rosse: kan u even expliceren waarom een koppakkings kapot gaat door stilstaan?
                  BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

Een technische uitleg moet ik u daarvoor verschuldigd blijven vrees ik. Het is gewoon iets dat ik opmerk, dat wagens die lang stil gestaan hebben, kort daarna soms problemen hebben met de koppakking. Lang niet allemaal hoor, maar volgens mij toch meer dan gemiddeld.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                      Een technische uitleg moet ik u daarvoor verschuldigd blijven vrees ik. Het is gewoon iets dat ik opmerk, dat wagens die lang stil gestaan hebben, kort daarna soms problemen hebben met de koppakking. Lang niet allemaal hoor, maar volgens mij toch meer dan gemiddeld.

technische uitleg, iets dat lang stilstaat, verslijt snelle dan iets waar constant mee gewerkt wordt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                        technische uitleg, iets dat lang stilstaat, verslijt snelle dan iets waar constant mee gewerkt wordt
                        lol zou het niet meer omgekeerd moeten zijn?

iets waarmee constant wordt gewerkt gaat toch rapper verslijten??

Comment

Zou het soms niet kunnen dat een joint de culasse per ongeluk gebogen werd voor montage en dat dit problemen geeft?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Timmie Bekijk Berichten
                            Geldt niet altijd
                            Bv. een spons die constant nat is gaat niet zo snel kapot als één die heel lang droog staat na nat geweest te zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                              Zou het soms niet kunnen dat een joint de culasse per ongeluk gebogen werd voor montage en dat dit problemen geeft?
                              zie ik niet gebeuren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MRJ Bekijk Berichten
                                @Rosse: kan u even expliceren waarom een koppakkings kapot gaat door stilstaan?
                                ik snap dat ook niet direct. het enige wat ik kan bedenken is dat de dichting verduurd. Maar dat is dan afhankelijk van dichting tot dichting. Een siliconepakking zal er sneller last van hebben. Maar een drielagige aluminium pakking dan weer niet wellicht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Martini Racing Bekijk Berichten
                                  Geldt niet altijd
                                  Bv. een spons die constant nat is gaat niet zo snel kapot als één die heel lang droog staat na nat geweest te zijn.
                                  't Is hier precies Herman Brusselmans die aan het woord is ????
                                  (Die zou er natuurlijk wel direct namen van mokskes opplakken....)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                    't Is hier precies Herman Brusselmans die aan het woord is ????
                                    (Die zou er natuurlijk wel direct namen van mokskes opplakken....)

Dirty mind

Comment

Heb je normaal geen blad gekregen bij de aankoop van de wagen waar de toestand van de wagen bij aankoop staat, normaal zal het onder de garantie vallen, ze moeten minimum een jaar garantie geven, en dat valt in twee delen van 6 maand, als het voorval binnen de eerste 6 maanden valt dan en het staat niet op het bewijs van toestand van de wagen, dan valt het automatisch onder de garantie, buiten dingen die normaal slijten zoals banden, enz, valt het gebreek in de tweed periode van het jaar, dan moet de klant kunnen aantonen dat het gebreek al aanwezig was bij aankoop, en dat het nu pas boven water is gekomen.
                                      Maar zoiets als een join de culasse zal wel onder de garantie vallen, en het kan gebeuren dat die met lang staan kapot gaat, want hier zeggen ze altijd rust, roest, en eventueel als de wagen buiten stond dan zal dat met het vriesweer ook geen deugd gedaan hebben.

Zou het niet kunnen zijn zoals boot in het water ligt, als je die lang stuil laat liggen zal die romp veel rapper roesten dan wanneer die dikwijls gaat varen, omdat het water rustig de tijd heeft om in te werken op het materiaal, want als het water beweegt langs de romp word een deel van het roest terug afgeschuurd door het water dat erlangs stroomt, zou dat niet hetzelfde principe zijn met een join de culasse?
                                      Last edited by ; 29/03/2009, 11:12.

Comment

Mijn koppakking was er ook aan.

Auto van een bejaarde gekregen, goed doorgetrokken, en dan warm gelopen.

Comment

Working...
                                        X