Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Probleem Mercedes 190D

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Atlantis Bekijk Berichten
    beste Will ,

ik denk qua properheid dat er wel een haar in de boter zit :

de meeste mensen die plantaardige olie gaan gebruiken als brandstof , klagen over residu's die zich vormen in de onderdelen die aan hoge temperaturen worden blootgesteld zoals de injectoren . Om die residu's eruit te halen wordt de olie "veresterd" . Zie hiervoor ook http://www.journeytoforever.org .
    Ik denk niet dat gewone diesels dit goed kunnen hebben maar ALS er eentje is die dit kan , zal het die oude voorkamermotor wel zijn : lage inspuitdruk , zeer degelijke en miniem belaste inspuitpomp , eenvoudige constructie ....
    voorlopig hou ik het bij gewone paraffinehoudende diesel :-)
    Reden waarom ik ook gezet heb "voor wat het waard is" eh ? In alle geval, de steller van het artikel schijnt positief te zijn hierover. Hij bolt ook met een FL LR Td4 wat dus de M47 van BMW is en hij is zelfs aan het opwerken om tot zo'n 30% plantaardige (oud frituurvet) olie te komen, het is wel in Engeland maar dat maakt geen verschil uit voor de motor denk ik?
    Last edited by ; 17/02/2009, 20:22.

Comment

@tunertj : grab on ! we wachten op de foto's

@will : ik begrijp u volkomen . zitten die LR nog steeds met BMW bezig ?

Comment

@will : ik begrijp u volkomen . zitten die LR nog steeds met BMW bezig ?
        Neen, nu is het een 2.2 van Ford origine die er zou insteken.

Comment

oh boy , nog beter !
          try to get the irony hehe

't is te hopen dat het geen motoren zijn zoals die 1800 diesel van indertijd :-)

Comment

Ik heb mijn motor ook al omgebouwd om op 100% PPO te kunnen draaien. gewoon een warmtewisselaar ertussen met een kraantje om de brandstof te kunnen opwarmen (en dus dunner te maken), en dat werkt perfect.

Heb al enkele 1000den kms probleemloos op PPO gereden, en binnenkort (lees: als het wat warmer wordt) ga ik op GPO rijden, zelf gefilterd.

Deze motoren (mercedes OM601,602,603) zijn echt perfect op op oliën te draaien.

Comment

tunertj ,

er wordt beweerd in mercedes-clubs dat de motor uit de 190 en de w 124 oorspronkelijk zijn geconstrueerd om op PPO ( puur plantaardige olie) te kunnen draaien . Het is wel belangrijk dat de olie dezelfde viscositeit als diesel heeft om goede verstuiving te garanderen .
              voor een eindwerk moet je toch iets zelf ook investeren . Ga dus naar de Colruyt en haal daar 2 flessen van 5 liter slaolie en de motor zal er gegarandeerd op draaien . Aangezien ze dikker is , zal de niet zo goed verstuiven en zal hij gegarandeerd ruiken , [ lees : stinken ] naar het frietkot .
              zolang de brandstof maar de injectoren kan smeren , is er geen probleem wat betreft slijtage aan het inspuitsysteem . De inspuitpomp is trouwens gesmeerd door motorolie .
              Deze motor is bij mijn weten , de laatste serie op de wereld met de degelijke voorkamerinspuiting . je vindt vast wel genoeg informatie over alternatieve brandstoffen als je googlet naar "PPO"

upload ons maar eens een foto van die motor op steun als ie op PPO draait .
              eerlijk gezegd zijn we allemaal wel benieuwd !

Ben je daar zeker van, dat de pomp wordt gesmeerd door motorolie? Volgens mij is heel het pomphuis gevuld met brandstof en wordt die zo gesmeerd en gekoeld.

Comment

wel Matteus , nu doet ge me twijfelen .
                dat het hogedrukgedeelte wordt gesmeerd door mazout , ok .
                dat bij verdelerpompen gans het huis is gevuld met mazout , ook ok .
                ik moet wel zeggen : een latere 190/124 met de elektronisch geregelde dieselinspuiting is uiteraard gesmeerd door mazout .
                De oudere lijnpompen worden gesmeerd door motorolie ( nokkenas en onderkant plunjerhuizen )

correct me if I'm wrong

Comment

ganz wahnsinn : reiner Pflanzenöl fur den Benz !
                  keinen blauen Rauch aus dem Auspuff ?
                  hat den Wagen das Geruchs einer Frittestelle ?

hehe

grab on man , kpeis moest ik afgedraaide olie in mijnen 250 D kappen , dat hij der op zou draaien ! Deze motoren zijn inderdaad , naast de Indenor en de 2500 D uit de Citroën CX de beste dieselmotoren op de wereld .

Comment

wel Matteus , nu doet ge me twijfelen .
                    dat het hogedrukgedeelte wordt gesmeerd door mazout , ok .
                    dat bij verdelerpompen gans het huis is gevuld met mazout , ook ok .
                    ik moet wel zeggen : een latere 190/124 met de elektronisch geregelde dieselinspuiting is uiteraard gesmeerd door mazout .
                    De oudere lijnpompen worden gesmeerd door motorolie ( nokkenas en onderkant plunjerhuizen )

correct me if I'm wrong

Goh vreemd idd. Ik heb allesinds nog nergens een olietoevoerkanaal of leiding gezien naar en van de pomp. Zal er eens tegoei naar kijken als ik er nog eens aan bezig ben.

Maar... de OM601,602 en 603 hebben nooit een elektronisch geregelde inspuiting gehad hoor. Altijd dezelfde mechanisch geregelde lijnpomp. Bij de turbomotoren kwam daar een overdrukmembraanklep bij om maximale inspuithoeveelheid te kunnen regelen afhankelijk van de turbodruk.

T'is pas de OM606 (?) 300 Turbodiesel 177pk (eerst geleverd in W210 en W463), die een elektronisch geregelde lijnpomp gebruikte.

Comment

ganz wahnsinn : reiner Pflanzenöl fur den Benz !
                      keinen blauen Rauch aus dem Auspuff ?
                      hat den Wagen das Geruchs einer Frittestelle ?

hehe

grab on man , kpeis moest ik afgedraaide olie in mijnen 250 D kappen , dat hij der op zou draaien ! Deze motoren zijn inderdaad , naast de Indenor en de 2500 D uit de Citroën CX de beste dieselmotoren op de wereld .

Absoluut.

Een vriend van een klasgenoot van mij, rijdt met een 123 240TD en een 190D. Die kerel kapt daar echt gelijk wat in. Afgedraaide motorolie, oude hydrauliekolie, PPO, GPO, diesel, naft, huisbrandolie, 2-takt olie, etc...

STINKEN en smoren niet normaal, maar 't werkt wel.

Comment

elektronisch geregelde lijnpompen waren er niet . Naderhand werd er overgegaan op elektronisch geregelde verdelerpompen .
                        De lijnpompen werden gesmeerd door motorolie . Dat is zeker !
                        Heb het even opgezocht voor u ...

groeten

Comment

elektronisch geregelde lijnpompen waren er niet . Naderhand werd er overgegaan op elektronisch geregelde verdelerpompen .
                          De lijnpompen werden gesmeerd door motorolie . Dat is zeker !
                          Heb het even opgezocht voor u ...

groeten

Welke pomp steekt er dan in een OM605, OM606 en OM602.980? Volgens mij zijn dat toch elektronisch geregelde lijnpompen.

De enige mercedes diesels (buiten de common rails dan), die met een verdelerpomp kwamen zijn de 4 cilinder 2.0 en 2.2 uit de C200 diesel en C220 Diesel W202. En dat was brol.
                          5 en 6 cilinder verdelerpompen zijn er nooit geweest.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door matteus Bekijk Berichten
                            Welke pomp steekt er dan in een OM605, OM606 en OM602.980? Volgens mij zijn dat toch elektronisch geregelde lijnpompen.

De enige mercedes diesels (buiten de common rails dan), die met een verdelerpomp kwamen zijn de 4 cilinder 2.0 en 2.2 uit de C200 diesel en C220 Diesel W202. En dat was brol.
                            5 en 6 cilinder verdelerpompen zijn er nooit geweest.
                            2 liter in de w202 was een gewone lijnpomp hoor, zelfde motor als 190D, gelukkig Bosch
                            Die letzten Worte ...
                            ... eines Diesel-Fahrers:
                            "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                            ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                            W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                            W201 BENZIN

Comment

die, was pas ECHT traag

Comment

c200 diesel

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobo Bekijk Berichten
                                  die, was pas ECHT traag
                                  Ja, 75pk en een kas die meer woog dan een W124 200D van die tijd
                                  Die letzten Worte ...
                                  ... eines Diesel-Fahrers:
                                  "Lieber tot, als Schwung verlieren"
                                  ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
                                  W201/S123/S202 DIESEL(power)ED
                                  W201 BENZIN

Comment

c200 diesel 41.8
                                    2chv 6 42.2

Comment

km staande start

Comment

om 605 en om 606 daar ga ik niet over strijden .
                                        om 602.980 had de Bosch VE verdelerpomp met elektronisch geregelde inspuittiming . Deze motor had directe inspuiting voor , jawel , 5 cilinders !
                                        gekend als de E 290 turbodiesel .
                                        we gaan geen ruzie maken he :

Comment

om 605 en om 606 daar ga ik niet over strijden .
                                          om 602.980 had de Bosch VE verdelerpomp met elektronisch geregelde inspuittiming . Deze motor had directe inspuiting voor , jawel , 5 cilinders !
                                          gekend als de E 290 turbodiesel .
                                          we gaan geen ruzie maken he :

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_OM601

Zeer vreemd idd. Ik geloof het wel.

Hoewel wij op school in't labo diesel zo'n 2.9 blok hebben staan, en ik kon toch zweren dat daar een lijnpomp aan hing.
                                          Ik zal er nog eens tegoei naar moeten kijken dus.

Comment

Working...
                                          X