Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Puur hypotetisch project : BMW 120I - Turbocharged

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Puur hypotetisch project : BMW 120I - Turbocharged

Title says it all...

Ik loop hier al een tijdje over te piekeren,
    wat zou het geven als we een bmw E81 120I (170 pk) turbo chargen...
    Ik heb echter geen flauw benul wat hier bij komt kijken...
    Ik was wat aan her rondsnuisteren op de site van garrett, maar daar vind ik een overaanbod aan turbo's
    De GT2854R - 471171- 9 van de GT28 family leek me het best gepast...

Maar nu aan de techneuten...
    hoe gaan we voor de rest aan het werk...
    en wat zouden realistische waarden en kostenanalyse zijn....

leef jullie uit

Tja, 130i prestaties zonder dat gewicht van de Reihe sechs... Maar ook zonder al de rest van die Reihe sechs
    Oorspronkelijk geplaatst door Kaiser Chief
    Bestelt
    1995 Mazda MX-5 1.8

Comment

een gillend en pssht pssht 4 cyl blokje heeft ook iets

Maar dat is niet het punt...

Dus laten we on-topic blijven...

Ik hou dit project in achterhoofd als antwoord op VW zijn TFSI'en

Comment

Met een turbo zit je wel altijd met een turbogat, hoewel dat tegenwoordig erg klein kan gemaakt worden...

Zou een compressor hier geen beter keuze zijn (aangezien deze door de motor zelf wordt aangedreven en dus vanaf het stationair toerental reeds druk geeft)?
        Gestelt dat je er ook af en toe mee op het circuit wil gaan?

OF een soort van biturbo blokje zoals de 335i...

Comment

Ik denk dat een ombouw naar een compressor veel ingewikkelder is,
          En volgens mij, ik kan er pertinent naast zitten, leent het hoogtoerige 4 cyl karakter zich meer tot een turbo...
          Dus een single-turbo graag met dumb-valven en al

Comment

Ofwel hele kleine turbo, en dan kom je er misschien vanaf met alleen nieuw inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, turbo, intercooler, ander motormanagement en vele uurtjes testwerk. De winst gaat dan niet groot zijn.

Vanaf iets of wat normale turbo mag je de internals ook gaan aanpassen (andere zuigers met lagere compressie, drijfstangen, krukas, ...)

Oh ja, en ergens halverwege ga je waarschijnlijk ook de directe injectie moeten kicken omdat je dat niet werkend krijgt met een normaal aftermarket motormanagement...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
              Ofwel hele kleine turbo, en dan kom je er misschien vanaf met alleen nieuw inlaatspruitstuk, uitlaatspruitstuk, turbo, intercooler, ander motormanagement en vele uurtjes testwerk. De winst gaat dan niet groot zijn.

Vanaf iets of wat normale turbo mag je de internals ook gaan aanpassen (andere zuigers met lagere compressie, drijfstangen, krukas, ...)

Oh ja, en ergens halverwege ga je waarschijnlijk ook de directe injectie moeten kicken omdat je dat niet werkend krijgt met een normaal aftermarket motormanagement...
              Inderdaad, wou dit ook zeggen..

Is het echt iets wat je overweegt Odan? Want ik zou het niet doen..

Comment

Misschien simpeler er een tfsi in te lepelen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Odan.be Bekijk Berichten
                  Ik denk dat een ombouw naar een compressor veel ingewikkelder is,
                  Waarom?

En volgens mij, ik kan er pertinent naast zitten, leent het hoogtoerige 4 cyl karakter zich meer tot een turbo...
                  en waarom?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                    Inderdaad, wou dit ook zeggen..

Is het echt iets wat je overweegt Odan? Want ik zou het niet doen..
                    heeft Odan geen 120D ?

Comment

Ik zou dan ook eerder neigen naar een supercharger, veel betere gasrespons.

Bij turbo motoren zijn de laatste paar 100 revs toch nutteloos

Comment

i of d dat speelt allemaal toch gene film. het is puur hypothetisch. denk die d als een i.
                        Oorspronkelijk geplaatst door ir_fuel
                        ... De snelheidslimieten zijn overal zo gelegd dat je zelfs met 4 platte banden en olie op de baan nog door de bocht kunt aan de maximum toegelaten snelheid ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door William Blake Bekijk Berichten
                          Ik zou dan ook eerder neigen naar een supercharger, veel betere gasrespons.

Bij turbo motoren zijn de laatste paar 100 revs toch nutteloos
                          ²²²²

maar je hebt meer vermogenverlies met een supercharger

Comment

effe zien.

je ziet om te beginnen met een compressieverhouding van 12,0 op 1... dat moet flink naar beneden, ook al is het directe injectie e.d.
                            Verder hangt het er vanaf wat voor turbodrukken en vermogens je wil bereiken. Een blok dat niet ontwikkeld is voor turbo, zou ik nooit meer dan 0.4 a 0.5 bar geven. Wil je meer, dan is het zuigers, drijfstangen, lagers, kleppen, klepveren, intercooler (wat ik eigelijk ook bij lage drukken sowieso zou steken), ...

Keuze van turbo is goed, al vind ik de uitlaatzijde nogal flink met z'n 53.8mm. Ter vergelijking... dat is even veel als op een Audi RS2.
                            ik schat dat je met die turbo op een 120 rond de 3500 toeren je power zal krijgen, hard en plots. Leuk, maar niet ideaal imo.

Comment

yups, compressie moet op dit moment zoweizo omlaag.
                              ik zou opteren voor een compressor IPV een turbo systeem.
                              Turbo systemen zijn goed, maar complex om te installeren ( pipes routen in het motorcompartiment is niet alles.

je kan altijd voor compressors eens gaan zien bij eaton http://www.eaton.com/EatonCom/Market...gers/index.htm
                              of bij

of paxton.

steunen ervoor zal je zelf moeten ontwikkkelen. als je een airco hebt zou je hem in de plaats kunnen zetten waar normaal de airco zit.

als laatste zal je rekening moeten houden met je ECM. en je sensoren.
                              Om je een voorbeeld te geven. mijn wagen ( ik weet niet hoe het met bmw zit )heeft een MAP sensor ( manifold absolute pressure sensor ) deze kijkt na hoeveel vacuum je motor trekt. Mijne gaat maar tot 1bar/14 psi.

deze zou ik dan moeten ruilen naar 1 die meer druk aan kan.

als laatste ga je je computer moeten remappen voor echt meer vermogen eruit te halen. dit betekent dan vooral ontstekingstijdstip aanpassen, hoeveelheid benzine injectie aanpassen, en als het kan dit allemaal met een WIDEBAND o2 sensor aan de uitlaat gekoppelt om je emissies te controlleren.
                              te rijk heb je problemen op de keuring, ( das het kleine probleem )
                              te arm en je hebt kans op backfires. ( BIG problem )

zie je het nog zitten

Comment

Ik heb een 120D en zal daar mee blijven rijden...
                                ik zat met dit idee/vraagstuk om te zien wat er allemaal komt bij te kijken om een wagen deftig te tunen
                                daarom...

Comment

tuurlijk, geen probleem, nu weet je het zowat ongeveer denk ik.

op het thirdgen forum ( f-body ) zit er iemand die zijn 3.1 V6 heeft geturbocharged van 140 naar 400pk. kwam wel heel wat werk bij te kijken. zo is de enige plaats voor de turbo bij deze wagens onder de achterbumper in de plaats van de einddemper.
                                  dan moet je terug piping doen tot vooraan de wagen.

de sensoren aanpassen zoals ik had aangehaald, en een hoop chipwerk tot je alles goed krijgt. ( hij krijgt nu wel 12 secs op de 1/4 mile uit zijn camarootje ) wat verdomd snel is.

( jah mensen ik weet dat het geen BMW is. tis alleen maar om hem een idee te geven wat er allemaal bij komt kijken. )

Comment

op het roverforum had er eens eentje zijn 1.6 coupe geturbocharged.
                                    Op de sloop een turbo van een volvo, intercooler van een opel gekocht voor een appel en een ei. zelf wat gehannest met darmen. Zelf een uitlaatcollecteur gelast met wat bochten. Hij had 20 pk winst ofzo

Comment

Volgens mij komt er nog veel meer mee kijken dan we denken.
                                      Heeft zo'n ding een LMM? Zo ja, kan die nog steeds correcte metingen geven als de lucht onder druk binnenkomt?
                                      Zo nee, dan moet je gaan werken met (zoals reeds gezegd) een MAP sensor, een tempsensor op de inlaat... => volledig nieuwe software
                                      Hoe ga je de wastegate aansturen van die turbo? Misschien is dat nog mechanisch te doen...
                                      Er komen veel vragen in mij op maar het zal wel te doen zijn.
                                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frekkel Bekijk Berichten
                                        op het roverforum had er eens eentje zijn 1.6 coupe geturbocharged.
                                        Op de sloop een turbo van een volvo, intercooler van een opel gekocht voor een appel en een ei. zelf wat gehannest met darmen. Zelf een uitlaatcollecteur gelast met wat bochten. Hij had 20 pk winst ofzo
                                        2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Working...
                                        X