Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Uitlaatgascontrolesysteem Audi A3

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Uitlaatgascontrolesysteem Audi A3

    Hey,

    Is er iemand van de audi-rijders die al problemen gehad heeft met het uitlaatgascontrolesysteem, in het bijzonder in een A3?

    Na zo'n 15000km kreeg ik het waarschuwingslampje op mijn dashbord te zien, direct naar de dealer gegaan, daar wisten ze er geen raad mee, dan hebben ze alles maar gereset en moest ik maar zien of het terugkwam, uiteraard kwam het terug.. Ondertussen nog een paar keer naar de garage gegaan en ze hebben nog altijd niet gevonden wat het probleem zou zijn, ze hebben al iets vervangen en computer al een paar keer gerest, heb zelfs al een nieuwe tankdop gekregen, maar telkens blijft het probleem terugkeren. Het zou volgens de garage niet erg zijn om mee te rijden, maar het stoort me wel, zou niet mogen op een A3 van nog geen jaar oud!

    Heb ook al eens op internet gezocht en op een hollandse site waren er ook enkele mensen die er problemen mee hadden (telkens op A3 2.0 (T)FSI), ook daar geraakte het niet opgelost...

    Weer er hier iemand raad mee

  • #2
    ikke niet, nog geen en hopelijk nooit last mee (1j , 12000km)

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door TFSI
      Hey,

      Is er iemand van de audi-rijders die al problemen gehad heeft met het uitlaatgascontrolesysteem, in het bijzonder in een A3?

      Na zo'n 15000km kreeg ik het waarschuwingslampje op mijn dashbord te zien, direct naar de dealer gegaan, daar wisten ze er geen raad mee, dan hebben ze alles maar gereset en moest ik maar zien of het terugkwam, uiteraard kwam het terug.. Ondertussen nog een paar keer naar de garage gegaan en ze hebben nog altijd niet gevonden wat het probleem zou zijn, ze hebben al iets vervangen en computer al een paar keer gerest, heb zelfs al een nieuwe tankdop gekregen, maar telkens blijft het probleem terugkeren. Het zou volgens de garage niet erg zijn om mee te rijden, maar het stoort me wel, zou niet mogen op een A3 van nog geen jaar oud!

      Heb ook al eens op internet gezocht en op een hollandse site waren er ook enkele mensen die er problemen mee hadden (telkens op A3 2.0 (T)FSI), ook daar geraakte het niet opgelost...

      Weer er hier iemand raad mee
      Ik zou er ook niet mee willen blijven rijden. Ze moeten het maar oplossen. Hopelijk vinden ze het. Hou ons op de hoogte.

      Comment


      • #4
        Heb 't ook al voorgehad bij mij A3 1.9TDI na 10000km. Ik belde naar de garage en maakte een afspraak om de week erop ermee langs te gaan. Het was volgens hen geen probleem om er te blijven mee rijden. Enkele dagen later sprong het lampje uit en heb ik de afspraak geannulleerd. Sindsdien geen problemen meer gehad en ik heb ondertss al 20000km gereden.

        Comment


        • #5
          de 2.0 FSI motor heeft een redelijk complex systeem qua uitlaatgasnabehandeling...
          de motor draait bij stationair toerental en lage belasting met een gelaagde verbranding (lambda 1.6 tot 3) en dit heeft tot gevolg dat er redelijk wat NOx in de uitlaat zit, dit is verholpen door een extra specifieke NOx catalysator bij te plaatsen. als ik mij niet vergis wordt er gebruik gemaakt van een bariumoxide catalysator: de NOx reageert onder invloed van platina met bariumoxide tot bariumdinitraat. na een bapaalde tijd kan er zo geen NOx meer worden opgevangen en moet het motormanagement weer overschakelen op een homogene verbranding (lambda 1). met rhodium als catalysator regenereren de lambda 1 uitlaatgassen (CO en HC) het bariumnitraat weer tot bariumoxide (hieruit ontstaan O2, N, H2O en CO2).
          De NOx cat werkt enkel tussen 250 en 500°C dus in een uitlaatgastemperatuurmeting noodzakelijk.
          Een nadeel van dit systeem is dat het zéér gevoelig is aan zwavel in de brandstof, dit reageert tot SOx en wordt wel tijdelijk uit de uitaatgassen gehouden door de NOx cat maar de regeneratie hiervan moet dan wel bij 600 à700° en duur véél langer. hierdoor kan het motormanagement in de crisis geraken omdat hij de cat niet geregenereerd krijgt.

          (waarom ik dit weet? mijn examen verbrandingsmotoren komt over een paar dagen... HELP!!! )

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift²
            de 2.0 FSI motor heeft een redelijk complex systeem qua uitlaatgasnabehandeling...
            de motor draait bij stationair toerental en lage belasting met een gelaagde verbranding (lambda 1.6 tot 3) en dit heeft tot gevolg dat er redelijk wat NOx in de uitlaat zit, dit is verholpen door een extra specifieke NOx catalysator bij te plaatsen. als ik mij niet vergis wordt er gebruik gemaakt van een bariumoxide catalysator: de NOx reageert onder invloed van platina met bariumoxide tot bariumdinitraat. na een bapaalde tijd kan er zo geen NOx meer worden opgevangen en moet het motormanagement weer overschakelen op een homogene verbranding (lambda 1). met rhodium als catalysator regenereren de lambda 1 uitlaatgassen (CO en HC) het bariumnitraat weer tot bariumoxide (hieruit ontstaan O2, N, H2O en CO2).
            De NOx cat werkt enkel tussen 250 en 500°C dus in een uitlaatgastemperatuurmeting noodzakelijk.
            Een nadeel van dit systeem is dat het zéér gevoelig is aan zwavel in de brandstof, dit reageert tot SOx en wordt wel tijdelijk uit de uitaatgassen gehouden door de NOx cat maar de regeneratie hiervan moet dan wel bij 600 à700° en duur véél langer. hierdoor kan het motormanagement in de crisis geraken omdat hij de cat niet geregenereerd krijgt.

            (waarom ik dit weet? mijn examen verbrandingsmotoren komt over een paar dagen... HELP!!! )

            Bedankt voor het meer dan uitgebreide antwoord, ikzelf ben geen expert ter zake, maar nu weet ik tenminste al wel wat er scheelt (succes met je examen!!)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Idler
              Heb 't ook al voorgehad bij mij A3 1.9TDI na 10000km. Ik belde naar de garage en maakte een afspraak om de week erop ermee langs te gaan. Het was volgens hen geen probleem om er te blijven mee rijden. Enkele dagen later sprong het lampje uit en heb ik de afspraak geannulleerd. Sindsdien geen problemen meer gehad en ik heb ondertss al 20000km gereden.
              het lampje is ondertussen ook al even uit bij mij, nu maar hopen en hout vasthouden dat het niet terugkomt!

              Dat de foutmelding weggaat na een tijdje was volgens de garage normaal, als er na een aantal dagen niets gecontroleerd wordt aan de auto zou de foutmelding zichzelf wissen (maar wel nog ergens in het geheugen opgeslagen worden) Dat is toch wat ze me in de garage wijs gemaakt hebben

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift²
                de 2.0 FSI motor heeft een redelijk complex systeem qua uitlaatgasnabehandeling...
                de motor draait bij stationair toerental en lage belasting met een gelaagde verbranding (lambda 1.6 tot 3) en dit heeft tot gevolg dat er redelijk wat NOx in de uitlaat zit, dit is verholpen door een extra specifieke NOx catalysator bij te plaatsen. als ik mij niet vergis wordt er gebruik gemaakt van een bariumoxide catalysator: de NOx reageert onder invloed van platina met bariumoxide tot bariumdinitraat. na een bapaalde tijd kan er zo geen NOx meer worden opgevangen en moet het motormanagement weer overschakelen op een homogene verbranding (lambda 1). met rhodium als catalysator regenereren de lambda 1 uitlaatgassen (CO en HC) het bariumnitraat weer tot bariumoxide (hieruit ontstaan O2, N, H2O en CO2).
                De NOx cat werkt enkel tussen 250 en 500°C dus in een uitlaatgastemperatuurmeting noodzakelijk.
                Een nadeel van dit systeem is dat het zéér gevoelig is aan zwavel in de brandstof, dit reageert tot SOx en wordt wel tijdelijk uit de uitaatgassen gehouden door de NOx cat maar de regeneratie hiervan moet dan wel bij 600 à700° en duur véél langer. hierdoor kan het motormanagement in de crisis geraken omdat hij de cat niet geregenereerd krijgt.

                (waarom ik dit weet? mijn examen verbrandingsmotoren komt over een paar dagen... HELP!!! )
                Ik geloof dat de TFSI zelfs helemaal geen NOx katalysator heeft. In tegenstelling tot de gewone 2.0 FSI draait de TFSI nooit op gestratifieerd mengsel. Hij is bij gevolg geen echte "FSI". Juist omdat men dan die dure NOx katalysator daarmee kon vermijden.
                Men heeft volgens mij de naam FSI gewoon behouden uit marketingoverwegingen. Anders kan niemand er nog aan uit.

                Comment


                • #9
                  Dat de foutmelding weggaat na een tijdje was volgens de garage normaal, als er na een aantal dagen niets gecontroleerd wordt aan de auto zou de foutmelding zichzelf wissen (maar wel nog ergens in het geheugen opgeslagen worden) Dat is toch wat ze me in de garage wijs gemaakt hebben
                  dat is inderdaad zo... wanneer na zoveel maal starten of na zoveel uur draaien onder welbepaalde motoromstandigheden de fout niet meer terugkomt wordt deze automatisch uit het foutgeheugen gewist (volledig; deze blijft bij mijn weten niet achter)... kwestie van tijdelijk foutieve metingen enzo niet te verwarren


                  Ik geloof dat de TFSI zelfs helemaal geen NOx katalysator heeft. In tegenstelling tot de gewone 2.0 FSI draait de TFSI nooit op gestratifieerd mengsel. Hij is bij gevolg geen echte "FSI". Juist omdat men dan die dure NOx katalysator daarmee kon vermijden.
                  Men heeft volgens mij de naam FSI gewoon behouden uit marketingoverwegingen. Anders kan niemand er nog aan uit.
                  zal het volgende keer eens beter lezen... ik had enkel FSI gelezen; maar toch had ik niet onmiddellijk gedacht dat de TFSI zo verschillend was van de gewone FSI (behalve dan een aangeblazen versie). FSI staat bij mijn weten toch voor Fuel Stratified Injection of iets in dien aard??
                  tja misschien om de benamingen misschien simpel te houden zoals je zegt...

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Viltstift²
                    zal het volgende keer eens beter lezen... ik had enkel FSI gelezen; maar toch had ik niet onmiddellijk gedacht dat de TFSI zo verschillend was van de gewone FSI (behalve dan een aangeblazen versie). FSI staat bij mijn weten toch voor Fuel Stratified Injection of iets in dien aard??
                    tja misschien om de benamingen misschien simpel te houden zoals je zegt...
                    Lord Tom heeft helemaal gelijk. De TFSI draait altijd op een homogene verbranding. Ze hadden het ding in feite TFDI of TFHI moeten noemen.
                    The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

                    Comment

                    Working...
                    X