Mededeling

Collapse
No announcement yet.

krakende koppeling

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• krakende koppeling

ik heb telkens een licht gekraak als ik naar tweede of derde schakel en mijn koppelingspedaal laat komen, het werkt echt enerverend en in de garage "horen" ze het niet

nu ben ik het echt zooooo kotsbeu dat ik overweeg om het op mijn eigen kosten te laten maken

maar is het de koppeling of is het de versnellingsbak, ik vermoed het eerste maar ben niet zeker

bestaan er daar stevigere versies van?

Wanneer kraakt hij? Als je schakelt of wanneer je de koppeling laat komen?
    2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Voel je 't ook in je pedaal als je 'm laat opkomen (knikje of zo), of is 't enkel maar een krakend geluid ?
      Life's too short. Not to. Live it.
      1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
      2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
      2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
      2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen
        Wanneer kraakt hij? Als je schakelt of wanneer je de koppeling laat komen?

als ik de koppeling laat komen hoor ik een lichte krak

Comment

"Onder de kap" toch?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tomski
            als ik de koppeling laat komen hoor ik een lichte krak
            Dan zal het aan de koppeling liggen. Misschien is hij ver versleten door het extra vermogen?
            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi
              Voel je 't ook in je pedaal als je 'm laat opkomen (knikje of zo), of is 't enkel maar een krakend geluid ?
              nope, enkel gekraak

als ik het heeeeeel langzaam doe is het niet zo. maar da's dan echt koppeling induwen tot het eind, dan pas heel rustig van 1 naar 2, nog even verder bollen en dan heel rustig de koppeling laten komen

en als ik topless rij is het dus geweldig enerverend dan hoor je het pas echt luid

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jupke
                "Onder de kap" toch?
                ja

Comment

Jup de clutch zal het dan wel zijn.

Comment

kostprijs? als dat maar een paar honderd pleuro's is dan laat ik het meteen doen

Comment

kostprijs? als dat maar een paar honderd pleuro's is dan laat ik het meteen doen
                      Ik vrees er een beetje voor.
                      Kan je het niet onder garantie laten doen? Er moet toch iemand zijn die het wel hoort (iemand die het wil horen)?
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen
                        Ik vrees er een beetje voor.
                        Kan je het niet onder garantie laten doen? Er moet toch iemand zijn die het wel hoort (iemand die het wil horen)?

ik ben er al een paar keer voor langsgeweest

Comment

Kans is groot dat het de drukgroep is. Dat ding op zich kost 3 keer niks. Probleem is dat half de blok er uit moet met een beetje pech en zit je zo richting 1000 euro te denken

Comment

ik ben er al een paar keer voor langsgeweest
                            Bij verschillende dealers?
                            2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

mss een veer gekraakt (voor de tangentiale trillingen)

Comment

als ik topless rij is het dus geweldig enerverend
                                dan ligt het ongetwijfeld aan je cabrio-kap.

Comment

wel dat zo'n gekraak ( misschien eerder een gepiep), hebben we ook op de porsche.
                                  een zeer enerverden geluid! we hebben het bij de dealer gemeld toen de auto binnenmoest op onderhoud. Ze hebben ernaar gekeken, maar we wisten niet juist of ze er iets aan gedaan hadden.
                                  bij de opname van de auto, was het er nog steeds een beetje en dat hebben ze hetvolgende gedaan:
                                  bij stationair draaiende motor, in neutraal zetten, en de koppeling vrij snel een 10tal keer volledig induwen en terug laten komen, om ze te druk op te bouwen.
                                  En toen was het even weg. Naderhand, en nu nog, is het er weer af en toe.
                                  Het heeft zijn momenten en soms is het luider dan andere keren...

Comment

dat gepiep sta heeft bijna elke golf III
                                    moet je eens op letten. niet normaal. De mijne had dat ook, en als je er op let kom je dat enorm veel tegen met de III-reeks.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi
                                      ik heb dat soms.
                                      wat is dat?

niets kraken, enkel precies een blijven hangen ofzo. soms wel vervelend om het juiste aangrijppunt te hebben.

Comment

als ik het heeeeeel langzaam doe is het niet zo. maar da's dan echt koppeling induwen tot het eind, dan pas heel rustig van 1 naar 2, nog even verder bollen en dan heel rustig de koppeling laten komen
                                        een koppeling moet je altijd induwen tot het eind (bij het schakelen)...
                                        shakelen moet ook altijd rustig; anders verslijt je de synchro's veel te snel...
                                        probeer erop te letten dat het toerental van de motor en die van de primaire as van de versnellingsbak bijna identiek zijn; dan heeft de koppeling geen verschil bij te benen; ook bij het terugschakelen (dubbele ontkoppeling).
                                        dit voor het verhinderen van slijtage van de koppeling (en versnellingsbak)

mogelijke oorzaken:
                                        het druklager loopt excentrisch; verkeerde speling van het druklager; druklager beschadigd; toplager stuk; torsiedemper versleten of stuk; tangentiële bladveren en/of drukgroep is vervromd; lucht in het hydraulische systeem; geleidingsmof van het druklager is versleten; verkeerd gemonteerde of beschadigde ophangingspunten van motor en versnellingsbak

uit Auto en Motor Techniek maart 2006

Comment

Working...
                                        X