Mededeling

Collapse
No announcement yet.

turbo bmw E46

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• turbo bmw E46

hallo iedereen

ik heb een bmw E46 van begin 2003 het is een 320D met 150pk en 115000km . nu heeft deze week mijn turbo de geest gegeven . blijkbaar is dit een ziekte van deze wagen . hij is nu al in reparatie . maar nu was eigenlijk mijn vraag of er hier mensen met dezelfde problemen
    en of iemand mij soms kan vertellen of dit een eenmalig kost is of gaat de nog meer voorkomen dat ik een andere turbo moet plaatsen na X aantal km

in elk geval al bedankt voor de reacties

Oorspronkelijk geplaatst door arcopan Bekijk Berichten
    hallo iedereen

ik heb een bmw E46 van begin 2003 het is een 320D met 150pk en 115000km . nu heeft deze week mijn turbo de geest gegeven . blijkbaar is dit een ziekte van deze wagen . hij is nu al in reparatie . maar nu was eigenlijk mijn vraag of er hier mensen met dezelfde problemen
    en of iemand mij soms kan vertellen of dit een eenmalig kost is of gaat de nog meer voorkomen dat ik een andere turbo moet plaatsen na X aantal km

Puur uit nieuwsgierigheid maar hebben ze ooit het kleppendeksel filter vervangen bij u ? als er zo'n filter aanwezig is natuurlijk wat hij wel is op de M47 die in mijn Freelander ligt, en vermits dat een BMW motor is denk ik dat het bij u hetzelfde wel zal zijn. Indien dit filter nooit vervangen werd is de kans heel groot dat uw turbo probleem door dit filter veroorzaakt werd. Tijdens de eerste jaren stond vervangen van dit filter niet op het onderhoudsschema bij LR (wat ze trouwens gekregen hadden van BMW) maar na enkele jaren ondervonden ze dat motoren die hun olie via de turbo naar buiten werkten of motoren, waarvan de oliepeilstok uitgetrokken werd of olievuldop afgedraaid werd plots een fontein olie uitspoten, dit veroorzaakt werd door zo'n verstopt filter. Nu staat het in het schema om bij iedere smeerbeurt vervangen te worden. Als dit nodig is bij LR voor de M47 motor zou het mijns inziens geen slecht idee zijn moesten de BMW eigenaars dit ook wat in het oog houden. Zoals gezegd, de "ziekte van deze wagen" kan gewoon door een verstopt filter veroorzaakt worden.
    Enkele foto's waar het filter zich bevindt en ook van een Freelander waar alle olie uitgespoten was, gewoon door de oliepeilstok uit te trekken.
    1e en 4e foto tonen de locatie van het filter, foto 2 toont die FL en foto 3 toont hoe mijn filter er na 54.000 km uitzag.... indien niet vervangen bij u kan u zich inbeelden hoe het er bij u moet uitzien ?? Zijn er soms BMW eigenaars die ook zo'n filter op hun motor staan hebben en die zeker weten dat dit nog niet vervangen werd, een goeie raad, afvijzen die handel en vervangen, heb het mijne bij een LR dealer zo'n 37 € betaald, vermits LR beschouwd wordt als duur zou het bij BMW minder moeten zijn. (Ten titel van inlichting: alles wat ik ook maar via LR koop qua wisselstukken heeft twee codes op de doos, 1 van BMW en 1 van Rover....)
    Bijgevoegde Bestanden
    Last edited by ; 20/06/2008, 21:16.

Comment

mijn turbo heeft de geest gegeven na 53.000 km (E90)
      je hebt nog geluk gehad dus

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door toerke Bekijk Berichten
        mijn turbo heeft de geest gegeven na 53.000 km (E90)
        je hebt nog geluk gehad dus

Geluk als een Turbo het 115.000km uithoudt.

Enkel het onfeilbare BMW

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Carlito Bekijk Berichten

Geluk als een Turbo het 115.000km uithoudt.

Enkel het onfeilbare BMW

ik vergelijk met mijn situatie dus heeft hij geluk dat hij "maar" na 115.000 km kapotgaat

ik weet ook wel hoor dat een turbo langer kan/moet meegaan

Comment

Wat wel vreemd is dat bij zowel het vorige alsook het huidige model dezelfde problemen zich voordoen.

Comment

bedankt mannen voor de reacties

ik heb er eigenlijk geen flauw idee van of die filter van het kleppendeksel mee vervangen werd bij mijn onderhoud
              ik breng mijn wagen om de 10000km binnen
              dus ergens ga ik er dan ook een beetje van uit dat dan alles toch redelijk goed in orde moet zijn
              maar ik ga dit zeker na vragen en er voor zorgen dat deze zeker vervangen word in het vervolg
              hartelijk dank voor de tip

grtz

Comment

Will, straf verhaal van die oliefilter. Ik veronderstel dat het hier om een soort grofafscheiding gaat van de carterventilatie, waardoor er druk opbouwd in het blok wanneer deze verstopt zit? Op dat moment zullen de blow-by gassen inderdaad al je olie er kunnen uitduwen als je de oliepeilstok lost. Maar volgens mij moet je om zo'n plas te krijgen met serieuze blow-by zitten, nee?

In ieder geval lijkt me dit niet direct iets dat de turbo doet sterven. Een turbo sterft bijna alleen door een tekort aan smering. Om te voorkomen dat een turbo ook maar even zonder olie komt te zitten krijgt deze rechtstreeks olie van de oliepomp.

Heb je soms ooit een olie-probleempje gehad met deze wagen? Oliedruk lampje dat aanbleef of aanging tijdens het rijden? Te weinig olie?

Hoelang blijft je olielampje aan na het starten? Hoelang hoor je de kleppen na het starten?

Ik dacht dat bij die E46's de kleppen in het oliefilterhuis nogal fragiel zijn, waardoor soms de olie kan teruglopen naar het carter. Wanneer je dan de volgende keer start moet je oliepomp eerst weer het filter voltrekken, en heb je even verlaagde oliedruk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
                  Will, straf verhaal van die oliefilter. Ik veronderstel dat het hier om een soort grofafscheiding gaat van de carterventilatie, waardoor er druk opbouwd in het blok wanneer deze verstopt zit? Op dat moment zullen de blow-by gassen inderdaad al je olie er kunnen uitduwen als je de oliepeilstok lost. Maar volgens mij moet je om zo'n plas te krijgen met serieuze blow-by zitten, nee?

In ieder geval lijkt me dit niet direct iets dat de turbo doet sterven. Een turbo sterft bijna alleen door een tekort aan smering. Om te voorkomen dat een turbo ook maar even zonder olie komt te zitten krijgt deze rechtstreeks olie van de oliepomp.

Heb je soms ooit een olie-probleempje gehad met deze wagen? Oliedruk lampje dat aanbleef of aanging tijdens het rijden? Te weinig olie?

Hoelang blijft je olielampje aan na het starten? Hoelang hoor je de kleppen na het starten?

Ik dacht dat bij die E46's de kleppen in het oliefilterhuis nogal fragiel zijn, waardoor soms de olie kan teruglopen naar het carter. Wanneer je dan de volgende keer start moet je oliepomp eerst weer het filter voltrekken, en heb je even verlaagde oliedruk.
                  Hi Rosse,

Eerst en vooral, ik heb zelf geen problemen gehad met de motor, de foto was van een Engels LR forum waar een van de leden (werkzaam bij een LR dealer) deze foto genomen had van de betreffende Td4. Vermits deze Td4 motoren de M47 van BMW zijn veronderstel ik dat hetzelfde probleem kan bestaan bij BMW, of het moet zijn dat bij de dealers dit filter d'office vervangen werd en dat ze dit niet laten weten hebben aan LR ?? Vermits die mannen, door ondervinding, zelf uitgevogeld hebben dat dit filter de oorzaak van vele problemen kan zijn, TURBO naar de maan incluis, veronderstel ik dat het probleem dat velen BMW aankaarten, nl dat hun motoren een acuut turboprobleem hebben slechts (hopelijk?) een kwestie is van zo'n verstopt kleppendeksel filter is. Die ene foto met zo'n zwarte filtervormige smurrie, was van het filter zoals dat er bij mij na 54.000 km uitgekomen is, dus .... (Vermits er hier nogal wat BMW eigenaars zitten die zelf hun onderhoud doen en gezien de 'reputatie' van de turbo's en zo wou ik die mensen alleen maar attent maken op het bestaan van dit filter en dat het nodig moet vervangen worden, om de 30.000 km zou fijn zijn denk ik. Wat ik ook gehoord heb is dat, nadat LR het probleem ontdekt had met dit filter, ze dit nooit laten weten hebben aan onafhankelijke garages, dit om de mensen, als ze problemen hebben en ze komen in laatste instantie bij een officiële dealer, te kunnen zeggen dat het altijd beter is van hun wagen te laten onderhouden bij een dealer dan bij een goedkopere onafhankelijke garage die het toch schijnbaar allemaal zo goed niet weten/kunnen).

Comment

ik heb voor mezelf ook wat na vraag gedaan in verband met deze filter en
                    inderdaad deze zou vervangen moeten worden bij groot onderhoud maar wat nogal gemakkelijk overgeslagen en kan zeker en vast voor problemen met de turbo zorgen
                    maar in mijn geval is het echt gewoon de turbo die de geest heeft gegeven want heb voor de rest geen andere stukken die beschadigd zijn maar ze hebben mij in elk geval bevestigd dat die filter zeer belangrijk is en echt wel op tijd en stond vervangen moet worden en heb hem ineens mee laten vervangen met de turbo want het is blijkbaar redelijk veel werk om deze te vervangen vandaar hij wel is overgeslagen word

mvg denis

Comment

ik heb voor mezelf ook wat na vraag gedaan in verband met deze filter en
                      inderdaad deze zou vervangen moeten worden bij groot onderhoud maar wat nogal gemakkelijk overgeslagen en kan zeker en vast voor problemen met de turbo zorgen
                      maar in mijn geval is het echt gewoon de turbo die de geest heeft gegeven want heb voor de rest geen andere stukken die beschadigd zijn maar ze hebben mij in elk geval bevestigd dat die filter zeer belangrijk is en echt wel op tijd en stond vervangen moet worden en heb hem ineens mee laten vervangen met de turbo want het is blijkbaar redelijk veel werk om deze te vervangen vandaar hij wel is overgeslagen word

mvg denis
                      Hi denis,

Sorry dat ik het zeg maar dat is dikken bullshit (rood), heb de mijne zelf vervangen en totaal geen technieker zijnde heeft het toch maar zo'n 20 minuten geduurd. Dus voor een geroutineerd technieker mag dat maximum 10 à 15 minuten duren. (Als de zaken eerlijk voorgesteld en aangerekend worden tenminste). Alles dat er moet gebeuren is twee vijsjes lossen om de electrische leidingen van de injectoren opzij te doen, dan, indien nodig, de clipjes van de injectoren 2 en 3 wegnemen en de aanvoer uit de weg doen, daarna is het filter volledig beschikbaar, het is maar met twee vijsjes bevestigd. Kan het me niet goed meer herinneren maar ik geloof dat zelfs het luchtfilterdeksel niet moet afgenomen worden. Dus .....
                      Last edited by ; 23/06/2008, 20:17.

Comment

Ik dacht ff dat je een turbo ging vervangen in 20min je mocht anders onmiddelijk hier beginnen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moyaert Bekijk Berichten
                          Ik dacht ff dat je een turbo ging vervangen in 20min je mocht anders onmiddelijk hier beginnen
                          En u op den dop laten zetten zeker ? Nee, ik ben veel te solidair met de werkmens om dat te willen doen....
                          (En 't is dus wel degelijk over de crankcase breather filter dat we het hebben en niet den turbo eh).

Comment

hallo iedereen

ik heb een bmw E46 van begin 2003 het is een 320D met 150pk en 115000km . nu heeft deze week mijn turbo de geest gegeven . blijkbaar is dit een ziekte van deze wagen . hij is nu al in reparatie . maar nu was eigenlijk mijn vraag of er hier mensen met dezelfde problemenen of iemand mij soms kan vertellen of dit een eenmalig kost is of gaat de nog meer voorkomen dat ik een andere turbo moet plaatsen na X aantal km
                            Mijne opgeblazen op 140.000km ... was al vanaf 110.000km bezig (blauwe rook bij koude motor en fluiten) Was e46 van 2002. Catalisator zat vol olie en was dus ook naar de boem. Kosten net geen 2500 euro

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                              En u op den dop laten zetten zeker ? Nee, ik ben veel te solidair met de werkmens om dat te willen doen....
                              (En 't is dus wel degelijk over de crankcase breather filter dat we het hebben en niet den turbo eh).
                              Had al een vermoeden dat het over u filterke ging

Oorspronkelijk geplaatst door Sid Bekijk Berichten
                              Mijne opgeblazen op 140.000km ... was al vanaf 110.000km bezig (blauwe rook bij koude motor en fluiten) Was e46 van 2002. Catalisator zat vol olie en was dus ook naar de boem. Kosten net geen 2500 euro
                              Nieuwe turbo of revisie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moyaert Bekijk Berichten
                                Had al een vermoeden dat het over u filterke ging

Nieuwe turbo of revisie?
                                Revisie
                                Turbo kost 1300euro, cat 650euro, rest is werkuren en olie
                                Last edited by Sid; 07/09/2008, 00:52.

Comment

zijn die problemen ook bij de E46 320d met 136 pk?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter20 Bekijk Berichten
                                    zijn die problemen ook bij de E46 320d met 136 pk?
                                    Dat is toch ook de M47 motor die daarin steekt ? Het is het principe van de motor dat telt, niet in welk model hij ligt. Dus als er ook zo'n filter boven op uw motor zit zou ik die toch eens laten vervangen als dat nog nooit gebeurd is ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                      Dat is toch ook de M47 motor die daarin steekt ? Het is het principe van de motor dat telt, niet in welk model hij ligt. Dus als er ook zo'n filter boven op uw motor zit zou ik die toch eens laten vervangen als dat nog nooit gebeurd is ?
                                      aje die filter onmiddelijk vervangt heb je er geen last van dan?

en wat kost da die filter

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dieter20 Bekijk Berichten
                                        aje die filter onmiddelijk vervangt heb je er geen last van dan?

en wat kost da die filter
                                        Bel eens naar je stealer.

Comment

Working...
                                        X