Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Busje Longlife Olie

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Busje Longlife Olie

Ik heb samen met mijn vriendin tijdje geleden een nieuwe Polo United 1.4 tdi aangeschaft (vooral voor haar dus).
    Nu aangezien een nieuwe motor wat meer olie wordt verbruikt had ik graag een busje olie bij de hand om eventueel te kunnen bijvullen.
    In het onderhoudsboekje staan twee types longlife olie: 506.01en 507 (Als ik mij niet vergis, want heb het boekje hier niet bij me).
    Ik vroeg me af of die olie ook gewoon in de speciaalzaak te vinden is (Auto5 ofzo) waar ik dan misschien wat minder zal worden afgezet als in de garage zelf.
    Zoja, welke merken, types komen hiervoor in aanmerking en wat is zo ongeveer de prijs?

Ik weet dat de discussie Longlife vs Normale olie er soms nogal evangelisch aan toe gaat, maar zijn er objectieve argumenten om al dan niet voor longlife te kiezen?

Thx

Mijn idee?

Als ie zoveel verstookt dat je een busje bij de hand nodig hebt, wat is dan het nut van longlife?

Comment

Als de auto nieuw is, dan is er normaal long life in. Als hij nog niet op onderhoud is geweest zou ik zeker long life bijgieten

Als je onderhoud gaat en je doet niet meer dan 15.000 per jaar, dan zou ik gewone olie kiezen

Comment

Ze worden geleverd met VW 507.00. Alle olie waar er VW 507.00 op de verpakking staat mag hier bij. Auto5 zou dit ook moeten hebben. VW 507.00 is altijd 5W30.

Het nut van longlife hangt af van de situatie. Als je een beetje extra wil betalen om minder langs de garage te moeten, is het nuttig. Anders gewoon bij volgende onderhoud laten vullen met de gewone olie (VW 505.01 in jou geval).

Comment

er hangt normaal een stickertje op de plastiekkap over de motor en in het onderhoudsboekje, welke olie gebruikt wordt tijdens het onderhoud.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rosse Bekijk Berichten
            Ze worden geleverd met VW 507.00. Alle olie waar er VW 507.00 op de verpakking staat mag hier bij. Auto5 zou dit ook moeten hebben. VW 507.00 is altijd 5W30.

Het nut van longlife hangt af van de situatie. Als je een beetje extra wil betalen om minder langs de garage te moeten, is het nuttig. Anders gewoon bij volgende onderhoud laten vullen met de gewone olie (VW 505.01 in jou geval).
            Idd ik zou na het eerste onderhoud ook opteren voor de VW 505.01(5W40). Ik gebruik altijd die 'nieuwe' van Castrol Edge en reken maar op 10-14 euro/liter. Tot nu nog geen klachten maar ik heb wel altijd een busje van een liter naast mijn reservewiel, ik verbruik ongeveer 1 liter olie op 15000 km wat niet slecht is voor een TDI.
            Longlife is pas nutig als je op een jaar veel autostrade km's aflegt.

Oja in de Auto5 hebben ze zeker het type olie dat je zoekt, als je voor castrol gaat mag je toch rekenen op mininum 12 euro de liter.

Comment

ok thx voor de info.

Maar ik snap het nog niet goed. Waarom is longlife alleen aan te raden bij veel km/jaar ? (misschien een domme vraag?)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mylar Bekijk Berichten
                ok thx voor de info.

Maar ik snap het nog niet goed. Waarom is longlife alleen aan te raden bij veel km/jaar ? (misschien een domme vraag?)
                Longlife olie is duurder dan gewone olie, en ook dunner. Een TDI verbruikt zoiezo wat olie, en met longlife olie verbruikt hij dus nog wat meer. Wat je dus uitspaart door longlife te rijden (minder naar de garage) betaal je dus eigelijk voor de extra olie die je erin moet kappen.

Longlife rijden kost met een TDI dus eigelijk iets meer dan niet longlife rijden (in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken). Daardoor is het pas interessant als je echt veel kilometers doet, omdat je anders elke paar maanden op onderhoud moet.

Comment

aha, thx voor de uitleg!

Ik ging er dus verkeerdelijk van uit met de longlife langer te kunnen doen en beter af te zijn...

Comment

Longlife olie is duurder dan gewone olie, en ook dunner. Een TDI verbruikt zoiezo wat olie, en met longlife olie verbruikt hij dus nog wat meer. Wat je dus uitspaart door longlife te rijden (minder naar de garage) betaal je dus eigelijk voor de extra olie die je erin moet kappen.

Longlife rijden kost met een TDI dus eigelijk iets meer dan niet longlife rijden (in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken). Daardoor is het pas interessant als je echt veel kilometers doet, omdat je anders elke paar maanden op onderhoud moet.
                    Hangt er ook een beetje van af, mijn vader heeft een oudere generatie TDI in zijn A6(110 pk) en ook met Longlife en hij heeft nog nooit moeten bijvullen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FR2007 Bekijk Berichten
                      Hangt er ook een beetje van af, mijn vader heeft een oudere generatie TDI in zijn A6(110 pk) en ook met Longlife en hij heeft nog nooit moeten bijvullen.
                      Kan kloppen, die VP TDI's verbruiken minder olie dan de PD TDI's. Maar ik vraag me dan wel af hoeveel kilometers je vader doet voor de boordcomputer zegt dat het genoeg is gewees, want ik zie zo'n VP TDI toch geen 50k doen op 0W30.

Comment

Kan kloppen, die VP TDI's verbruiken minder olie dan de PD TDI's. Maar ik vraag me dan wel af hoeveel kilometers je vader doet voor de boordcomputer zegt dat het genoeg is gewees, want ik zie zo'n VP TDI toch geen 50k doen op 0W30.
                        Wij doen het onderhoud op 25000 km.

Comment

Niet helemaal mee akkoord. Ik heb 1 liter moeten bijdoen op 15.000 km. Die 1 liter kost mij 22 € en das dan van Elf of Castrol (goedkoper kan je zeker vinden in Long Life). Bij de dealer kost 1 liter gewone olie ongeveer de helft waardoor het onderhoud goedkoper is. Maar je moet 2 keer gaan

Vb:

Long Life
                          = 1 groot onderhoud op 30.000 km met long life (110 €)
                          + 1 liter bijdoen op 15.000 km (22 €)
                          + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 30.000 km (90 €)

Totaal = 222 € (heb ik ongeveer betaald aan extra olie en onderhoud op 30.000 km met mij Golf)

Normale olie
                          = 1 klein onderhoud op 15.000 km met normale olie (80 €)
                          + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 15.000 km (45 €)
                          = 1 groot onderhoud op 30.000 km met normale olie (110 €)
                          + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 30.000 km (45 €)

Totaal = 280 €

Heel veel zal het niet schelen, maar ik ben zeker dat ik goedkoper uitkome met long life zonder de motor te schaden

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Frigobox Bekijk Berichten
                            Niet helemaal mee akkoord. Ik heb 1 liter moeten bijdoen op 15.000 km. Die 1 liter kost mij 22 € en das dan van Elf of Castrol (goedkoper kan je zeker vinden in Long Life). Bij de dealer kost 1 liter gewone olie ongeveer de helft waardoor het onderhoud goedkoper is. Maar je moet 2 keer gaan

Vb:

Long Life
                            = 1 groot onderhoud op 30.000 km met long life (110 €)
                            + 1 liter bijdoen op 15.000 km (22 €)
                            + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 30.000 km (90 €)

Totaal = 222 € (heb ik ongeveer betaald aan extra olie en onderhoud op 30.000 km met mij Golf)

Normale olie
                            = 1 klein onderhoud op 15.000 km met normale olie (80 €)
                            + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 15.000 km (45 €)
                            = 1 groot onderhoud op 30.000 km met normale olie (110 €)
                            + 4,5 liter bijvullen op onderhoud 30.000 km (45 €)

Totaal = 280 €

Heel veel zal het niet schelen, maar ik ben zeker dat ik goedkoper uitkome met long life zonder de motor te schaden
                            Mijn onderhoud( Castrol Edge 5W40 olie+ filter) kost nog geen 75 euro/ 15000 km.

Comment

Working...
                            X