Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Kans op interne motorschade?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Kans op interne motorschade?

Situatie:
    Auto reed over brokstukken van beton die door een vrachtwagen werden verloren (geen nr.plaat, dus recuperatie van kosten erg onwaarschijnlijk) en heeft hierdoor schade opgelopen aan het oliecarter. Er werd een 2 à 3 km gereden met onvoldoende oliedruk, al is het ook niet zo dat er helemaal geen olie meer in was.
    Na visuele controle blijken oliepomp, drijfstangen en lagerschalen ok.
    Dus mijn vraag: is het nu voldoende om carter te herstellen of zou het ook kunnen dat de motor toch interne schade heeft opgelopen die niet zichtbaar is? Zo ja, welke?
    Het gaat om een Laguna 1.9 dci uit 2001 met marktwaarde ongeveer 6000 EUR (niet van mij by the way)
    Enkel reparatiekost carter zou nog meevallen, maar worst case scenario zou veel hoger kunnen oplopen.

(technische) bedenkingen, advies,... welkom
    alvast merci

Nieuw carter erop en olie vullen...
    Meer kan je niet doen

't is geen overdreven kost denk ik.

Comment

interne schade ga je op termijn ondervinden. ik vrees dat er niet veel (goedkope) manieren zijn om in interne schade op te zoeken.
      Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

Als de carterpan eraf is kun je mogelijk zien of er daarbinnen ook iets ingedeukt is .
        Zo niet , dan hoogst waarscheinlijk ook geen interne schade.

mvrgr Peter

Comment

3 minuten met een te lage oliedruk is echt niet gezond hoor. Zou idd gewoon het carter herstellen en de motor vullen en dan.....
          BMW 218i,BMW 728i E38,BMW 325i E46,BMW 318G20,BMW 116d,BMW 520d G30,BMW 730i E38 V8,Volvo V70 T4 Auto,Volvo V70 T4 Man,Volvo S60 T3,Rover 620i,MG ZT,Rover 75 Tourer,Rover 620Si,Rover 45,Rover 25,Rover 75 V8,Rover 827Si Sterling,Rover 827 Vitesse

Comment

De motor van mijn Subaru liep in de soep n aeen paar seconden zonder oliedruk te zitten.
            Mischien dat je geluk hebt.
            Carter vervangen en kijken wat het resultaat is, meer kan je niet doen denk ik...
            www.perfectshine.be

Comment

Je turbo kan kapot draaien of in het ergste geval je motor.

Comment

In een moderne motor zitten er een of meerdere oliedrukcontacten.
                Als de oliedruk op die plaatsen onvoldoende is dan wordt de motor onmiddelijk uitgeschakeld. Als dat niet gebeurd is denk ik niet dat je je zorgen hoeft te maken.
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Wat betreft motorschade zal dit nog redelijk meevallen. Het eerste wat echter de geest geeft zonder olie is de turbo. Gewoon nieuwe carter steken dus, vullen, en kijken wat het geeft. Maar die turbo heeft wel het beste achter de rug hoor, daar mag je zeker van zijn.

Comment

een turbo die meer of 10 seconden zonder olie(druk) draait is zeker te vervangen of te reviseren.

Comment

As de motor nog draait (en wel ogenschijnlijk normaal), is er geen probleem ... karter zou ik wel herstellen

Comment

Bedankt mannen
                        Er werd me om advies gevraagd maar ik vind het een tricky geval
                        Moest het een auto zijn van 2 jaar oud en een waarde van bvb. 18000 euro dan liggen de kaarten anders.
                        Maar als ik nu zeg tegen die mens ‘laten herstellen’ en binnen 1000km heeft em weer vodden…
                        Anderzijds wat is het alternatief, hoeveel gaat hij daar nog voor krijgen in dergelijke staat (gesteld dat je al een koper vindt voor zoiets)

Comment

Gewoon nieuw carter eronder hangen, en vullen met olie. Dan heb je 2 mogelijkheden:

- Hij rijd normaal -> dan verkoop je hem asap.

- Turbo is dood -> je verkoopt hem met dode turbo. Een handelaar zal hier niet echt een probleem mee hebben aangezien de 1.9dci's uit die tijd wel eens regelmatiger een turbo verslijten.

Wil je hem houden dan laat je de compressie meten. Indien de resultaten goed zijn laat je de turbo reviseren, en je kan er weer een tijd tegen.
                          Last edited by ; 17/05/2008, 12:56.

Comment

Working...
                          X