Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Turbo vervangen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

  • Turbo vervangen?

    Hallo allemaal,



    sinds een paar weken begint de turbo van mijn Focus 1 (1800 TDdi) te fluiten wanneer ik 't gas intrap. Turbo vervangen dus.
    Nu is m'n vraag: is dit te doen door een handige doe-het-zelver? Of laat ik 't beter over aan een garagist? (Of zou het gewoon niet renderen om er zelf aan te beginnen?) Ik heb wel een Haynes, dus daar staat het goed in uitgelegd hoe ik dat zaakje moet aanpakken...

    Als ik er zelf aan zou beginnen, hebben jullie misschien tips voor de plaatsing en waar ik die turbo best haal? (In Kruishoutem weet ik een auto-afbraak, gespecialiseerd in Ford; zou het verstandig zijn om daar een tweedehandsturbo te halen?)


    Alvast bedankt!
    Stijn.

  • #2
    turbo's fluiten toch altijd?
    Openbaar vervoer: brengt u van een plaats waar je niet was naar een plaats waar je niet moet zijn, op een moment dat het u niet uitkomt

    Comment


    • #3
      Ik zou niet te snel overgaan tot vervangen hoor. kijk eerst eens of er geen ander probleem is. Door een lek in een inlaat buis of tussen de uitlaatkant van de turbo en de kat kan je ook ineens een serieus gefluit horen. Normaal hoor je dat bijna niet omdat alles daar dicht zit, en dus gedempt wordt, maar door een lek kan het zijn dat je het ineens wel hoort.

      Verder is een tweedehands turbo ook altijd een slecht plan. Je weet nooit wat die heeft meegemaakt, en je weet ook bijna nooit zeker dat hij perfect gaat passen. Aangezien een nieuwe redelijk duur is, is je beste optie om de huidige te laten reviseren. Dan is hij weer zo goed als nieuw, voor de helft van de prijs.

      Demonteren en monteren kan je best zelf. Zorg ervoor dat je proper werkt (niets in de turbo laten vallen, best doek insteken zodat er niets in kan).

      Kijk na demontage na of je compressorwiel nog heel is. Indien er stukjes ontbreken -> intercoolerbuizen schoonmaken en intercooler vervangen (die krijg je niet proper, en je wil het risico niet lopen dat er zo'n stukje in de cilinders terechtkomt).

      Bij montage altijd nieuwe olieleidingen gebruiken, en vooraf vullen met olie. Eerste minuut na het starten zeker geen gas geven, zodat alles genoeg olie heeft voor hij écht moet werken...

      Comment


      • #4
        Ik zou precies ook eerst kijken naar lekken ja, als ie fluit wil het ook zeggen dat ie nog blaast he

        Comment


        • #5
          Ik dacht ergens opgevangen te hebben dat die turbo's niet hun beste waren!
          Turbo's Hoet is er gekend voor rivisie of ruil
          Anders es langs gaan bij dealer voor correcte diagnose

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door moyaert Bekijk Berichten
            Ik dacht ergens opgevangen te hebben dat die turbo's niet hun beste waren!
            Turbo's Hoet is er gekend voor rivisie of ruil
            Anders es langs gaan bij dealer voor correcte diagnose
            en deze dan minder groot maar zeker de evenknie van hoet

            Comment


            • #7
              Hallo allemaal alweer,


              Ik rijd nog altijd rond met een zeer fluitende turbo, en als ik effe gas geef een dikke vette zwarte rookpluim achter m'n gat.
              In de Fordgarage zeiden ze me dat er een darm lek is en moet vervangen worden. Kostprijs zo'n goeie €400. De garagist in de straat heeft er eens naar gekeken en gezegd "als die al 140000km heeft, zal die turbo het niet lang meer houden, en zou hij misschien best ineens vervangen worden. Kostprijs zo'n slordige €1400!

              Ik weet nu natuurlijk niet wat ik moet doen: als ik die darm laat vervangen, en binnen een jaar is de turbo zelf versleten, heb ik nog meer kosten, hé. Anderzijds: zou die turbo effectief aan 't verslijten zijn??


              Graag jullie mening hierover...
              greetz,
              Stijn.

              Comment


              • #8
                Een darm van 400 euro ???
                Das dan toch ene van goud afgezet met briljantjes ?
                En een turbo met iets of wat respect behandeld houdt het echt wel langer uit dan 140k Km...
                just my 2 cents...

                Comment


                • #9
                  ²²²²

                  een turbodarm van 300€ (pakt dan nog 1.5u werk erbij) bestaat gewoon niet. En de speling op de turbo is vrij eenvoudig te controleren. Darm eraf en de as eens proberen kantelen en op lengtespeling testen. Kost niets en geeft een goede indicatie.
                  Turboslijtage kán, maar het zou me erg hard verbazen (er van uitgaande dat je auto niet gechipt is enzo) ... mijn gok is dan ook dat ze je beide proberen oplichten. De ene al wat meer dan de andere

                  Comment


                  • #10
                    Zo als ik zei in post #3 zit je gewoon met een lek aan de inlaatkant. Die buizen kosten inderdaad wel wat geld (van die voorgevormde), maar 400 euro is wel aan de hoge kant.

                    Met je turbo is niks mis, anders reed je er nu niet meer mee rond. Elke turbo maakt dit geluid, je hoort het alleen normaal niet omdat normaal al die slangen nog heel zijn, en het geluid dempen.

                    Laat dus gewoon die slang vervangen. Desnoods bij een andere garage als je deze zijn prijs niet vertrouwd. Wanneer de defecte slang vervangen is zou ik als ik jouw was eens een stukje autobahn gaan doen om al de opgehoopte roet eens uit die kat te blazen. Als je lang rondrijd met zo'n roetontwikkeling wil zo'n ding wel eens dichtslibben...

                    Comment


                    • #11
                      turbo golf2 vervangen

                      ik heb zo juist een golf 2 gekocht, de verkoper zei dat alles in orde was.
                      toen ik op autosnelweg reed , kon ik niet sneller dan 135 voor de rest rijdt de auto normaal.

                      hoe moet ik die turbo vervangen, of is het veel werk?

                      alvast bedankt

                      Comment


                      • #12
                        Sommige turbo's zitten achter de motor en bij sommige wagens moet zelfs de voortrein er onderuit. Dus 400 euro zal wel inlaatdarm + werkuren voor montage zijn.
                        Vorige week nog 6 uur nodig gehad voor turbo te vervangen. Dus 400 euro kan wel hoor.

                        Comment

                        Working...
                        X