Mededeling

Collapse
No announcement yet.

toerental komt niet overeen met het gegeven gas?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• toerental komt niet overeen met het gegeven gas?

ik ben nu een tijdje aan het rijden met mijn automatic, en er is me iets opgevallen wat me nog niet is opgevallen...
    heb al met veel verschillende autos gereden, en heb het nog nooit gezien

als ik gas geef dan gaat mijn toerental omhoog, en als ik de gas weer loslaat komt die weer naar beneden.

dus vb ik rij met 2000 toeren , geef gas en dan gaat hij omhoog naar ongeveer 3500 toeren, en als ik dan weer loslaat springt hij naar vb 2500 toeren (omdat ik dan beetje sneller rijd)

nu met gas loslaten bedoel ik, lichtjes ingedrukt, want als ik volledig loslaat gaat het in stationair toerental...

dus, het toerental komt niet overeen met het gas dat ik geef... is dat normaal? ik dacht dat dat moest overeenkomen met uw snelheid?

moet ik me hier zorgen om maken?

't Klinkt heel hard als een Continu Variabele Transmissie, maar dan zou je een 1.8 benzinemotor in je 75 moeten zitten hebben, en ik geloof dat die CVT-bak niet eens in de 75 gestoken werd.
    In de MG F/TF, Rover 200/25, Rover 45/MG ZS zat 'ie zeker wel, maar in de 75... ik dacht van niet. Maar 'k _kan_ mis zijn natuurlijk.

Als 't een diesel automaat is: ik heb zelf 'n paar duizend kilometers met zo'n bak gereden en nog een pak meer als passagier en zo'n dingen deed 'ie toch niet voor zover ik mij kan herinneren.
    Ik vond 't in feite een vrij goede automaat, ook al was 'ie nog van de oude stempel (gas lossen -> in neutraal gaan, vrij irritant wel). Maar als je 'm wat gewoon bent, kan je je goed voortbewegen in 't verkeer. Wat haal je van verbruik ? Bij gemengd verkeer had 'ie bij ons toch een 8-8,5 liter per 100km nodig... vond ik wat veel, maar soit.
    Life's too short. Not to. Live it.
    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

is een 2 liter cdt .... dus dat is niet normaal? :s aiai weer kosten...

verbruik ligt rond de 7 liter bij mij, maar rijd er wel heel rustig mee...

Comment

klinkt herkenbaar, ik rijd soms met een peugeot 307 1.6 benzine automaat, en als deze koud staat doet hij iets gelijkaardigs

normaal schakelt hij iets voor 40km/h naar 3de, maar soms als hij koud staat gaat hij tot 50 in tweede en dat bij 4000 toeren plus het gevoel dat de koppeling totaal niet meer pakt, je zit gas te geven maar dat ding gaat niet vooruit

Comment

Is toch perfect normaal bij een automaat?
          2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jochen Bekijk Berichten
            Is toch perfect normaal bij een automaat?

ik zou het bijgod niet weten, is mn eerste automaat... :-)

Comment

Dat is gewoon de werking van de koppelomvormer van de automaat. Bij gasgeven "slipt" de koppelomvormer door. Perfect normaal

Bij de modernere automaten wordt de koppelomvormer sneller overbrugd en heb je minder dit slippend gevoel.
              The greatest trick the devil ever pulled, was convincing the world he didn't exist

Comment

En ik de vraag maar herlezen en herlezen om ze te begrijpen

Probleem opgelost!
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Das toch wel extreem bij die 75 hoor.

Ik heb ooit al meer met een automaat gereden en meegereden maar ik heb toch ook wel 5 keer raar gekeken in een 75 de eerste keer. Die ontkoppelt dus gelijk he als je je gas loslaat. Als je dus normaal bent af te remmen op de motor en je lost de eerste keer je gas in dat ding denk je WTF

Raar mannen die britten (of wie dat dat ding dan ook mocht gefabriceerd hebben )

Comment

Jep, dát én het imo vrij hoge verbruik waren de nadelen van die bak.

Maar van 2000 naar 3500 rpm veranderen vind ik echt wel niet zó normaal hoor.
                    De E van mijn pa heeft er bvb. een pak meer last van de 75 destijds en zelfs die doet niet zo'n toerentalsprongen. Op dat vlak voelt de bak in de E een pak verouderder, ff gas geven en die blijft ff op een vast toerental om dan verder te gaan... over het trage terugschakelen heb ik het dan nog niet eens.

3500rpm bij een diesel is wel al ferm toeren maken hé.

P.S.
                    De Rover heeft een Japanse bak, van Jatco.
                    Last edited by sibi; 05/05/2008, 21:33.
                    Life's too short. Not to. Live it.
                    1996 Volvo S40 1.8 Luxury-Line (verkocht)
                    2011 Audi A1 1.6 TDI 90pk (end-of-lease)
                    2011 Audi A3 1.6 TDI 105pk (aanloopwagen)
                    2013 VW Passat 1.6 TDI 105pk BMT Trendline

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sibi Bekijk Berichten
                      Jep, dát én het imo vrij hoge verbruik waren de nadelen van die bak.

Maar van 2000 naar 3500 rpm veranderen vind ik echt wel niet zó normaal hoor.
                      De E van mijn pa heeft er bvb. een pak meer last van de 75 destijds en zelfs die doet niet zo'n toerentalsprongen. Op dat vlak voelt de bak in de E een pak verouderder, ff gas geven en die blijft ff op een vast toerental om dan verder te gaan... over het trage terugschakelen heb ik het dan nog niet eens.

3500rpm bij een diesel is wel al ferm toeren maken hé.

P.S.
                      De Rover heeft een Japanse bak, van Jatco.
                      'k had al zo'n vermoeden dat ie niet brits ging zijn

Comment

is allemaal perfect normaal. gene stress.

heeft alles te maken met hoe modern de bak is, welke fabrikant, en instelling ivm de motor/auto combinatie af-fabriek.

Comment

oké

bedankt allemaal ;-)

ik wist trouwens niet dat het japanse bakken waren

dacht dat dat ofwel brits of duits ofzo ging zijn (omdat bmw zich ermee had bemoeit)

ge leert hier toch elke dag weer bij he

Comment

Bij onze automaat (een Amerikaan) heb ik dat nog nooit ondervonden. Ik ga er de volgende keer dat ik er mij rij eens op letten.