Mededeling

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel bar mag er max in mijn banden ?

Collapse
X

• Filter
  • Tijd
  • Tonen
Clear All
new posts

• Hoeveel bar mag er max in mijn banden ?

Het gaat over 225/18/40 @ Golf V.

Verbruik zou bij hogere bandenspanning ook wat lager zijn. Zou dit graag eens testen maar ik weet niet tot hoeveel ik m'n banden max. mag opblazen.

Volges mij zit er nu iets van 2,2bar in.

Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten

Verbruik zou bij hogere bandenspanning ook wat lager zijn. Zou dit graag eens testen maar ik weet niet tot hoeveel ik m'n banden max. mag opblazen.

Bij onze saab staat da gwn in boekske, normaal 2.2 voor minder verbruik is het 2.6 of 2.8 denk ik.

Comment

Mijn bandenboer zet mijn banden (205/40/17) altijd op 2.7 bar zodat de vering zou werken ipv de band, is wel beenhard en veel lawaai...

Comment

Bij te hoge spanning zal de band sneller in het middenslijten
        Bij te lage spanning zal de band sneller aan de flanken slijten

Comment

2.2kg is voldoende voor de meeste personenwagens
          Powered by Detroit Diesel.

Diene reclam werkt om mijn zenuwen.

Comment

ik dacht 2.1

Comment

Voor 2,2 en achter 2. Bij volle last 2,4 en 2,9 ( wat mij eigenlijk best veel lijkt ) achter.
              Althans volgens de website van goodyear.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door moyaert Bekijk Berichten
                Bij te hoge spanning zal de band sneller in het middenslijten
                Bij te lage spanning zal de band sneller aan de flanken slijten
                En bij hogere spanning neemt de grip af. Dan maakt het weinig uit of je met dure of goedkope banden rijdt. (Een discussie die ik hier vaak lees.)
                2012 Mercedes-Benz C207 E220 CDI Coupé

Comment

Volgens mij is hier het enige juiste antwoord hetgeen op de band staat vermeld achter "max pressure".

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door \/\/outer Bekijk Berichten

Verbruik zal iets lager zijn maar de reden waarom is dat de band overspannen is en dus meer op een ei zal gaan lijken (is nu wel wat overdreven, maar kzeg het zo om het duidelijker te maken )

Als je band overspannen is, dan gaat het contactvlak met de grond veel kleiner zijn met als gevolg 1) een snellere slijtage in het midden van je loopvlak en 2) een lagere grip omdat je niet met het hele loopvlak de baan raakt

Wat betreft de spanning in de maat 225/40R18 moet je maar eens een kijkje nemen op de site van Michelin. De maat in combinatie van de wagen geven soms andere spanningsadviezen

Ik neem aan dat het voor de Golf is? Dan is dit het advies

Bij normale belasting: Voor 2.2 / Achter 2.0

Bij volle belasting of autostrade: Voor 2.4 / Achter 2.8

Ik heb voor mijn 17" dezelfde adviezen en pomp overal 2.4 in. Makkelijk en overal een mooie slijtage op het einde van het leven van de band

Comment

Iets van een 2.8 bar lijkt me aangewezen. 2 Bar op een 18" is veel te weinig. De druk die op een band moet hangt sterk af van de diameter van de velg en de hoogte (profiel) van de band.

Op mijn huidige 15" doe ik 2.2 voor en achter.
                      Op mijn 9-3 met 17" deed ik vroeger 2.7 voor en 2.8 achter.
                      2002 MX-5 NB 1.6

2011 Honda PCX

Comment

Pomp overal 2.4 en check regelmatig uw spanning en slijtages. Als uw loopvlak mooi gelijk afslijt, dan zou ik niks aan de spanning veranderen

Comment

Een gemakkelijke manier om te zien of uw bandenspanning goed staat is om met krijt een dwarse streep op uw banden te trekken en dan een paar wieltoeren rijden. Als de streep gelijk over de ganse breedte wegslijt is het ok, alleen de buitenkanten die weggaan is de spanning te weinig, alleen de binnenkanten die wegslijten dan is de spanning te hoog.

Comment

voila

Comment

tenzij je uiteraard je buurt wil teroriseren

Comment

lol bobo ?

Maar bedankt voor de antwoorden iedereen, kzal eens proberen met 2,4 bar. Dat met dat krijt kan ik ook eens proberen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door will Bekijk Berichten
                                  Een gemakkelijke manier om te zien of uw bandenspanning goed staat is om met krijt een dwarse streep op uw banden te trekken en dan een paar wieltoeren rijden. Als de streep gelijk over de ganse breedte wegslijt is het ok, alleen de buitenkanten die weggaan is de spanning te weinig, alleen de binnenkanten die wegslijten dan is de spanning te hoog.
                                  Wat dus eigenlijk zeker en vast geen vaste regel is.

Als ik dat 'testje' bij mijn banden zou doen, zou ik praktisch dezelfde 'afdruk' zien bij 1,6 bar als bij 2,6 bar.

imo is er niet echt een vaste 'regel' voor het bepalen van je bandendruk. Een kleinere band (/band met hoog profiel) zal gemakkelijker met iets lagere druk te rijden zijn. De band veert veel mee, kan gemakkelijk vervormen (en de flanken kunnen hier best tegen (tenminste als het niet overdreven is uiteraard)), en geeft veel comfort. Nadeel is uiteraard het vage stuurgevoel.
                                  Een band met laag profiel (zoals de topicopener dus aanhaalt) mag eerder wat meer druk hebben, om enerzijds vervorming van de reeds stijve flanken tegen te gaan, en omdat deze banden vooral een precies stuurgevoel moeten geven ipv rijcomfort.

Bijkomend moet je rekening houden met het GEWICHT van de wagen, met de AANDRIJVING (fwd, rwd, awd), de GEWICHTSVERDELING (om te bepalen welke druk je vooraan en achteraan zet), het merk/de aard van de BAND, en zeker ook niet te vergeten de VOORKEUR VAN DE BESTUURDER!!

In het geval van de topicopener zou ik op het eerste zicht zeggen:
                                  vooraan 2,5-2,8 bar
                                  achteraan 2,3-2,6 bar
                                  (respectievelijk uiteraard)

Comment

Bij mij in de garage zeiden ze voor de zafira volgende waarden:
                                    16" = 2.5
                                    17" = 2.6
                                    18" = 2.7
                                    19" = 2.9
                                    20" = 3.0 (ik heb mijn 20" zelfs op 3.1 staan)

Een hogere bandenspanning zorgt voor een betere bescherming van uw velgen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sliderke Bekijk Berichten
                                      Bij mij in de garage zeiden ze voor de zafira volgende waarden:
                                      16" = 2.5
                                      17" = 2.6
                                      18" = 2.7
                                      19" = 2.9
                                      20" = 3.0 (ik heb mijn 20" zelfs op 3.1 staan)

Een hogere bandenspanning zorgt voor een betere bescherming van uw velgen.
                                      Geen boordstenen (borduurs) meepakken beschermt ze nog beter....

Comment

klopt het dat de aangedreven wielen een hogere bandenspanning nodig hebben ???

op mijn eend met 17" zet ik 2.2 voor en 2.4 achter...

Comment

Working...
                                        X